Abonentní večer rozhlasových symfoniků představí klavírní a varhanní skvosty na jednom pódiu

Působivá díla americké a francouzské hudby zazní na abonentním večeru rozhlasových symfoniků v pondělí 3. listopadu 2025 od 19:30 hodin a dojem z nich jistě umocní prostor Smetanovy síně i tamní královský nástroj. Poluschače čeká Toccata Festiva od Samuela Barbera s varhaníkem Christianem Schmittem, Klavírní koncert Es dur Julesa Masseneta s Markem Kozákem a také Saint-Saënsova Třetí symfonie „Varhanní“.

PRAneta Rottová
3 minut čtení
Christian Schmitt (zdroj Dorn Music)

Skladbu Toccata Festiva napsal Samuel Barber k příležitosti inaugurace nových varhan na American Academy of Music. Interprety opulentního díla byli při premiéře v roce 1960 varhaník z Národní katedrály ve Washingtonu Paul Callaway a Filadelfský orchestr s dirigentem Eugenem Ormandym.

„Studuji Chopinovy Etudy, ale ještě víc Beethovena a Bacha,“ psal Massenet v jednom dopise z Říma, když tam v 60. letech začal s náčrty pro budoucí koncert. Nicméně svůj Koncert pro klavír a orchestr dokončil až v roce 1902. Pokud dílo trochu připomíná Beethovena, o to překvapivější je třetí věta, jejíž označení říká vše: základem je blíže neurčená slovenská melodie. Dojde i na evokaci virtuózních pasáží Lisztových Uherských rapsodií.

Symphonie No. 3 „avec orgue“ je jednou z nejznámějších skladeb Camille Saint-Saënse. Varhany znějí v této romantické kompozici s výraznými zpěvnými tématy a podmanivou atmosférou v obou základních polohách – v klidné, ztišené, podmalovávající, i v té druhé, monumentální, dominující. Skladba vznikla na objednávku Královské filharmonické společnosti v Londýně, kde měla v roce 1886 za autorova řízení v síni St James´s Hall také premiéru. Vyšla pak tiskem s dodatečným věnováním Franzi Lisztovi, který zemřel téhož roku.

Christian Schmitt patří od svého debutu s Berlínskou filharmonií pod taktovkou Sira Simona Rattla a vystoupení na Salcburském festivalu s Magdalenou Koženou k mezinárodně nejvyhledávanějším varhaníkům. Mezi jeho nedávné úspěchy patří debut ve Walt Disney Concert Hall v doprovodu Filharmonie Los Angeles, vystoupení se Staatskapelle Berlin pod vedením Daniela Barenboima, japonská premiéra skladby Toshio Hosokawy Embrace – Light and Shadow s Tokijským metropolitním symfonickým orchestrem v Suntory Hall a vydání jeho zatím poslední nahrávky, totiž Hindemithovy Komorní hudby č. 7 s dirigentem Christophem Eschenbachem. Christian Schmitt hrál na varhany v Labské filharmonii v Hamburku, v berlínském Konzerthausu, v sále Berlínské filharmonie, ve vídeňském Musikvereinu, lipském Gewandhausu a v montrealském Maison Symphonique. Spolupracoval s dirigenty a sólisty, jako jsou Juliane Banse, Sibylla Rubens, Matthias Goerne, Thomas Hampson, Philippe Herreweghe, Manfred Honeck, Matthias Hofs, Jakub Hrůša, Marek Janowski, Cornelius Meister a Michael Volle. Od roku 2014 je hlavním varhaníkem Bamberského symfonického orchestru, pro který připravuje varhanní cyklus v Bamberské koncertní síni.

Také má zkušenosti jako odborný konzultant při renovacích varhan a stavbě nových nástrojů v Berlíně, Norimberku, Curychu, Lucernu a Brně. Jeho nejnovějším projektem je digitálně samplovaná verze varhan Essenské filharmonie pro koncerty s doprovodem orchestru i pro skladby s varhanami jako součástí orchestru. Digitální verze slavných varhan je přenosná a snadno přizpůsobitelná velikosti a potřebám sálu.

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře