Slavnostní ráz koncertu podtrhla účast prezidentského páru, Marek Eben přivítal Evu Pavlovou, která nad koncertem převzala záštitu, slovy: „Vítám první dámu České republiky v doprovodu chotě.“ Oběma se dostalo vřelého podporujícího potlesku celého sálu a tato sounáležitost pak přetrvala po celý večer.
Adventní program se nemohl obejít bez vánočních a adventních písní. Ani světových, najmě pak českých. Lukáš Vasilek zvolil program, který již představil na vánočním koncertě PFS v roce 2023, jen v obráceném pořadí. Před přestávkou zazněl cyklus Vánoční Luboše Fišera, večer vyvrcholil Vánoční kantátou Jana Ryanta Dřízala, kterou skladatel napsal na objednávku PFS právě před dvěma lety.
Fišerův cyklus byl zarámován dvěma mluvenými texty, které tlumočil Ivan Trojan. Nejprve symbolicky přednesl úryvek z Matoušova evangelia o narození Ježíše, oblouk radostných písní se uzavřel rorátní modlitbou čtvrté neděle adventní Rosu dejte, nebesa, shůry. Trojanův projev byl citlivý, plný pokory, dosahem čtených slov naléhavý, ale nikterak teatrální, patetický.

Přístupný a blízký Luboš Fišer
Často se v souvislosti s Lubošem Fišerem zmiňují jeho dvě tváře – autor hudby ke třem stovkám filmových, televizních a dokumentárních snímků vytvořil velice ceněná symfonická i instrumentální díla (pro housle, klavír, varhany…), patřil k progresivním českým skladatelům (zemřel v roce 1999). O kvalitě jeho skladeb svědčí i to, že během letošního ročníku Pražského jara se houslistka Patricia Kopatchinskaja věnovala Fišerovu dílu a příští rok se na festival vrátí s jeho houslovým koncertem.
Vánoční je výběr upravených, důvěrně známých českých a moravských koled, milá a srozumitelná hudba, již doprovází a spojuje originální orchestrální part. Vůdčí hlas patřil Pražskému filharmonickému sboru, k němuž se v některých částech přidal liberecký dětský sbor Severáček (sbormistryně Silvie Langrová), roli sólistů přijali sopranistka Veronika Rovná, tenorista Pavel Černoch a barytonista Jiří Brückler, varhany rozezněla Daniela Valtová Kosinová.

Sbor i sólisté zpívali s nepřehlédnutelnou chutí, orchestr jim byl vnímavým partnerem (pochvalu si zaslouží dechová i bicí sekce), hrál pozorně, s ohledem na zpěváky i sbor, který se překonával v dynamickém rozpětí od jemných p po ohromující pléno. Ostravská sopranistka Veronika Rovná si v Praze již vydobyla pověst výborné zpěvačky. Její zdravý, čistý, plný hlas velmi příjemného zabarvení se velmi dobře hodil k prostotě a oslavnosti vánočních koled. Oba pánové za svou kolegyní nezaostali, přestože jejich jedinečné hlasy se naplno uplatnily až v Dřízalově kantátě. Výkon PFS byl tradičně na vysoké úrovni, s přesnou rytmizací a artikulací, v pasážích zpívaných a cappella vynikla zářivost ženských hlasů i důraznost a něha mužských hlasů.

Hudebními nápady hýřící Jan Ryant Dřízal
Po srozumitelném a blízkém, v dobrém slova smyslu líbivějším Fišerovi přišla hudebně zajímavější, prokomponovanější, instrumentálně nápaditá Vánoční kantáta Jana Ryanta Dřízala. Autor v ní zpracoval tři desítky koled v patnácti různých jazycích. Je rozdělena do tří částí: Advent, Svatá noc a Cesta za hvězdou, znějí tu adventní a vánoční písně německé, francouzské, běloruské vedle českých moravských, slezských či polských. Skladba je díky tomu melodicky pestrá, s odlišnými náladami, avšak autor části umně propojil v soudržný celek. Proměny tempa a rytmu, podmanivé melodie i orchestrální plochy dávají velký prostor sboru, sólistům i orchestru, hudba se na posluchače doslova valí ve své nevyčerpatelné energii, opulentnosti i rozjímavém ztišení.
Sbor zpíval s doprovodem i a cappella, prostor dostaly jiskřivé ženské hlasy i mužnost jejich kolegů. PFS znovu stvrdil, že patří do špičky současného sborového umění. Jeho intonační jistota, výborně sladěné hlasy, suverenita, s níž se pohybují v širokých dynamických škálách a v neposlední řadě výrazová vroucnost a posluchače zaplavující energie je k tomu opravňují. Zásluhu na tom má sbormistr Lukáš Vasilek, který na Adventním koncertě opět potvrdil i své schopnosti dirigentské. Na skvělých výsledcích jeho dirigentské práce (připomeňme jeho únorové nastudování Honeggerovy Jany z Arku) se jistě podílí i zvýšená vnímavost vůči sólistům i jednotlivým orchestrálním hráčům, jež pramení z jeho zkušeností z práce se zpěváky.

Sopránový part byl svěřen mladé Karolíně Levkové, podobně jako Veronika Rovná rovněž spjaté s ostravským Národním divadlem moravskoslezským. Dřízalovu kompozici již zpívala na její premiéře, zná ji dobře a tato zkušenost se v její interpretaci odrazila. Jistota, s níž zpívala, její mladý hlas i souznění s obsahem písní byly okouzlující. Za všechna sóla zmíním její interpretaci slovenské písně Búvaj, Dieťa krásne, v níž vynikl její čistý hlas plný pokory a prostoty. Zdánlivě jednoduchá skladba bývá pro interprety zrádná, protože v nich vynikne sebemenší zaváhání. Karolína Levková ji však zazpívala bezchybně a vroucně.
Superlativy patří i tenoristovi Pavlu Černochovi a barytonistovi Jiřímu Brücklerovi. Barvy jejich hlasů vynikly v samostatných sólech, pěkně ladily i společně. Pavel Černoch (nedávno získal výborné kritiky na roli Alberta Gregora v Janáčkově Věci Makropulos v hudebním nastudování Tomáše Hanuse ve Vídeňské státní opeře) dovede i na malé ploše ukázat všechny své umělecké přednosti – vedle nezaměnitelného hlasu, jeho síly i něhy a suverénního vedení melodické linky také cit pro výraz. Jiří Brückler svá sóla rovněž ozdobil svým lahodným barytonem a pečlivou dikcí.

Za pozornost stojí vyústění celé skladby. Po dovedně instrumentované Adeste fideles, něžné i velkolepé, naplňující svým poselstvím a zvukem celý sál, dochází ke ztišení v bratrské duchovní písni Soudce všeho světa se slovy Jana Amose Komenského, jejíž citová hloubka se opakovaně vrývá do srdcí diváků televizního seriálu F. L. Věk.
Celý večer doprovázel nevtíravý, ovšem velmi působivý světelný design Tomáše Ondřeje Pilaře, který se ujal i režijního dohledu. Plynulé střídání barev, jejich intenzita proměňující se v závislosti na dynamice hudby zážitek posluchačů ještě povýšila. Podobně jako slavnostní květinová výzdoba ve svátečních barvách červené a zlaté.
Adventní koncert Pražského filharmonického sboru
13. prosince 2025, 20:00 hodin
Dvořákova síň, Rudolfinum
Program
Jan Ryant Dřízal: Vánoční kantáta
Luboš Fišer: Vánoční
Účinkující
Veronika Rovná – soprán
Karolína Levková – soprán
Pavel Černoch – tenor
Jiří Brückler – baryton
Ivan Trojan – recitace
Daniela Valtová Kosinová – varhany
Severáček, liberecký dětský sbor ZUŠ
Silvie Langrová – sbormistr
Pražský filharmonický sbor
Prague Philharmonia
Lukáš Vasilek – sbormistr a dirigent
