Adventní koncert pro UNICEF překvapil několika raritami
Koncert byl skutečně pozoruhodným hudebním zážitkem. Světová premiéra skladby Pražský kapr od české skladatelky Jany Vöröšové přinesla svěží a inovativní přístup k tradiční klasické hudbě. Tato skladba, která byla psána pro FOK na objednávku, byla avizována jako dílo provázené pocitem bohatosti a neustálých proměn. V programu bylo stroze římskými číslicemi napsáno, že skladba se skládá ze čtyř blíže nespecifikovaných částí. V první části jsme si mohli představit obraz fluidního vodního světa, protože se jedná o Pražského kapra, inspirací byla Vltava. Martin Rudovský, dramaturg FOK, prozradil na tradičním Setkání s umělci před koncertem, že pod Obecním domem jsou dvě velké studny, které v létě slouží k ochlazování rozpálené budovy. Tudíž zde můžeme najít přímou spojitost s první větou. Ve druhé větě kapr sebou hází v kádi na tržišti, kolem je předvánoční ruch a shon. Zazní dokonce píšťalky policie honící zloděje. Třetí věta svým téměř morseovským SOS evokuje dítě, které plné nedočkavosti musí u štědrovečerní večeře opatrně obírat kostičky kapra, i když by se daleko raději vrhlo na rozbalování dárků. Ve čtvrté části se kapr odebírá do pomyslného rybího nebe.
Mezi nástroji byly hojně zastoupeny bicí a perkuse, ke zvláštnosti patřilo i použití tzv. husích krků. Hráči taktéž hojně vyluzovali multifonika, v některých částech hráli i hráči jiných nástrojových skupin na ozvučná dřívka. Z hudebníků byla cítit radost z poznávání nového díla a hravost z využití netradičních zvukomalebných prostředků. Jak ocenil svůj tým po generální zkoušce dirigent Tomáš Brauner: „Čím jde o větší šílenost, tím se raději do toho vrhnou.“ Sledovat světovou premiéru soudobého díla bylo zajímavou zkušeností, teprve čas prověří, zda Pražský kapr Jany Vöröšové zůstane „na talíři“ světových orchestrů nebo skončí v propadlišti hudebních dějin.
Johann Sebastian Bach nikdy nenapsal varhanní koncert, přesto Koncert pro varhany a orchestr BWV 35&156 ve středu v Obecním domě zazněl. Varhanice Katta předvedla kompilaci dvou Bachových kantát, které využívají varhany ve virtuózní podobě a dílo bylo podáno s hlubokým citem a technickou brilancí. Konkrétně zazněly části Allegretto (Simfonia I z Kantáty BWV 35), pomalá část byla zastoupena Adagiem (Simfonia z Kantáty BWV 156) a závěrečné Presto bylo opět převzato z Kantáty BWV 35 – Simfonia II.
Nečekanou raritou bylo to, že v Obecním domě je možno hrací stůl varhan přesunout z empory na dolní pódium. Posluchači tedy měli možnost přímo před očima sledovat, jak „bosonohá varhanice“ Katta ovládala celý nástroj.
Jako odměnu za potlesk publiku přidala dvě skladby, jednu klasickou – Preludium G dur J. S. Bacha – a druhou vlastní. Katta je totiž také hudební skladatelkou a ve svých kompozicích nejen hraje, ale i zpívá. Ve Smetanově síni jsme měli možnost slyšet její dětskou modlitbu Andělíčku, můj strážníčku – kde jinde ji provést než na koncertě pro UNICEF?
Po přestávce zazněla Symfonie č. 5 d moll op. 107 „Reformační“ Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, která byla vrcholem večera. Tato symfonie byla složena v roce 1830 na počest 300. výročí prezentace Augsburského vyznání, jenž je klíčovým dokumentem luteránství a jeho prezentace císaři Karlu V. v červnu 1530 byla významnou událostí protestantské reformace. Symfonie byla napsána pro plný orchestr a byla Mendelssohnovou druhou rozšířenou symfonií. Ačkoliv nebyla publikována až do roku 1868, tedy 21 let po skladatelově smrti – proto také je očíslována jaké pátá, dnes je známější než v době svého původního vydání. I když není tak často prováděna jako jiná Mendelssohnova díla, jedná se o srdeční záležitost šéfdirigenta FOK Tomáše Braunera, což bylo na výkonu dirigenta i orchestru znát.
Symfonie se skládá ze čtyř vět a obsahuje pestrou paletu hudebních motivů, z nichž mnohé evokují vánoční čas. První věta Andante – Allegro con fuoco začala slavnostním andantem v pomalém tempu, které přechází do energického allegro con fuoco. Tento úvod odráží vážnost a historický význam Augsburského vyznání. Druhá věta Allegro vivace byla orchestrem FOK pod taktovkou Tomáše Braunera provedena v rychlém a živém tempu, a vytvořila svou lehkostí a hravostí kontrast k větě první. Třetí věta Andante byla hrána v pomalém tempu a meditativním módu, což umožnilo posluchačům chvíli předvánočního poklidu a reflexe. V závěrečné větě Andante con moto Mendelssohn citoval Lutherův hymnus “Ein feste Burg ist unser Gott”. Mendelssohnova „Reformační” je známá především tímto svým finálním chvalozpěvem. Co do provedení upoutal už tradičně svým výkonem hráč na bicí Svatopluk Čech, krásně provedená byla také flétnová sóla v podání Anežky Hessové a Petry Hoďánkové.
Celkově byl koncert UNICEF v Obecním domě nezapomenutelným spojením lidské solidarity, duchovnosti a hudebního mistrovství, které oslavovalo nejen období adventu, ale i humanitární práci UNICEF. Jen je škoda, že Smetanova síň nebyla plně obsazena, aby té pomoci pro děti bylo možno poskytnout více.
Adventní koncert pro UNICEF
6. prosince 2023
Obecní dům, Praha
Program:
Jana Vöröšová: Pražský kapr (světová premiéra)
Johann Sebastian Bach: Koncert pro varhany a orchestr BWV 35&156
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Symfonie č. 5 d moll op. 107 „Reformační“
Účinkující:
Katta – varhany
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
Tomáš BRAUNER – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]