Album týdne Normana Lebrechta: Allan Pettersson – Bosé písně

Tento týden si Norman Lebrecht k recenzi vybral kompletní cyklus písní švédského skladatele Allana Petterssona, který podle něj mohl být stejně významným umělcem jako Edvard Grieg nebo Jean Sibelius.

Allan Pettersson (zdroj Challenge Records)
Allan Pettersson (zdroj Challenge Records)

Švédsko, na rozdíl od všech svých sousedů, nemá žádné skvělé skladatele. Norové mají Griega, Fini Sibelia, Dáni Nielsena, ale Švédi – nikoho. Jeden muž tuto roli mohl naplnit, ale dobová slušná společnost jím opovrhovala do takové míry, že musel strávit celý život ve zničující chudobě a nikdy si nevydělal na vlastní klavír.

Allan Pettersson zemřel ve věku 68 let v roce 1980. Zůstalo nám po něm 17 symfonií, které hudební svět ještě dnes pomalu objevuje. Ačkoliv mu vláda v jeho padesátinách udělila doživotní penzi, vedení Stockholmské filharmonie po konfliktu ohledně amerického turné zakázalo hrát jeho díla, a to „na věčné časy“. Pettersson byl z dělnické třídy a chudý jako kostelní myš. Švédsko si nepřálo, aby jej ve světě reprezentovala hudba takového muže.

O Petterssonově originalitě nelze pochybovat. Maďarský emigrantský dirigent Antal Dorati byl jeho velkým podporovatelem – dokonce vytvořil majestátní orchestrální verzi Barfotasånger („Bosých písní“), které jsou skladatelovým možná nejintimnějším a nejosobnějším dílem. Složil je v letech 1943-45, v době, kdy oficiálně neutrální Švédsko pomáhalo zásobit Hitlerovy ustupující armády. Písně svou pochmurnou náladou připomínají Schubertovým cyklem Winterreise, a dokonce s ním sdílí i text několika veršů.

Pettersson, věčný outsider, se stejně jako Schubert zahleděl do sebe, a výsledkem je bezútěšná morální zima, ve které lze přežít jen skrze zatnuté zuby. Jeho písně, tesklivé a jemné, postupně malují portrét osamoceného muže, který už nedokáže věřit v žádnou vyšší moc, s výjimkou moci hudby.

Barytonista Peter Mattei společně s klavíristou Bengt-Åke Lundinem interpretují nejen písně samotné, ale také ticho mezi nimi – je to úžasná ukázka uměleckého citu. Toto album opravdu stojí za poslech.

Ukázka:

Pettersson – Barfotasånger (Complete Songs)
A. Pettersson: Šest písní pro hlas a klavír (1935)
A. Pettersson: Bosé písně (1943-45)

Peter Mattei – baryton
Bengt-Åke Lundin – klavír

Label: BIS
Datum vydání: Duben 2022
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments