Album týdne Normana Lebrechta: Baltická tma s nadměrným jasem

Ve své pravidelné recenzi tento týden Norman Lebrecht hodnotí nahrávku skladeb americké skladatelky a klavíristky Missy Mazzoli, jejíž komorní, orchestrální a operní tvorba sklidila uznání kritiků.
Missy Mazzoli (zdroj Missy Mazzoli)
Missy Mazzoli (zdroj Missy Mazzoli)

Je poněkud překvapivé, že vzhledem k dlouholetému skladatelskému úspěchu a postavení jedné z prvních dvou žen, která získala zakázku v Metropolitní opeře (2018), vycházely nahrávky Missy Mazzoliové pouze u její domovské společnosti New Amsterdam Records. Švédský butikový label BIS možná dosáhl průlomu, když se vydal do vod, kam se velcí hráči bojí vstoupit, a zprostředkoval její baltskou stopu. Pokud je však talent jejího kalibru tak dlouho přehlížen dominantními nahrávacími společnostmi, musí se člověk nutně obávat o budoucnost hudebního průmyslu.

Dvaačtyřicetiletá Mazzoliová se proslavila operní adaptací filmu Larse von Triera Prolomit vlny, která vznikla ve Filadelfii a poté putovala na festival v Edinburghu. Její poslední opera The Listeners (Posluchači) měla premiéru loni v Norské opeře. Na světové operní scéně je již uznávanou kapacitou, ale její koncertní tvorba zůstává téměř neznámá.

Titulní skladba na tomto albu vznikla jako koncert pro kontrabas a komorní orchestr, poté byla upravena na houslový koncert se smyčcovým orchestrem a na smyčcový sextet s vedoucím hlasem (na albu zazní obě verze). Její hlas vyniká strukturální inovací a uměleckou odvahou. Zvuk malé kapely, která se rozehrává, přetváří v plnokrevný rozhovor a vyzývá posluchače, aby se zapojili nebo odešli. Scenérie je pustá, hudba ledová. Sám jsem se sotva odvážil pohnout, dokud nebylo po všem. Peter Herresthal – strhující sólista, navazuje s její o něco starší skladbou Vespers pro sólové housle a elektronický doprovod.

Orpheus Undone z roku 2021 je otevřeně dramatická skladba na objednávku Chicagských symfoniků, která zastaví okamžik po smrti Eurydiky a roztáhne ho na 15 minut orchestrálního vyprávění, aniž by posluchač na nanosekundu ztratil koncentraci. Přestože si nejsem si jistý, zda bych rozpoznat styl Mazzoliové i se zavázanýma očima, nepochybuji o jejích úspěších ani o tom, že v současnosti patří mezi špičkové skladatele své generace. Jak je jen možné, že ji velké labely ignorují?

Album na Spotify:

Missy Mazzoli: Dark with Excessive Bright

Missy Mazzoli: Dark with Excessive Bright
Missy Mazzoli: Sinfonia (for Orbiting Spheres)
Missy Mazzoli: These Worlds in Us
Missy Mazzoli: Orpheus Undone (Pt. 1: Behold the Machine, Pt. 2: We of Violence, We Endure)
Missy Mazzoli: Vespers for Violin
Missy Mazzoli: Dark with Excessive Bright (aranž pro sólové housle a smyčcový kvintet)

Missy Mazzoli
Bergen Philharmonic Orchestra
Arctic Philharmonic
Peter Herresthal – housle
James Gaffigan – dirigent
Tim Weiss
– dirigent

Label: BIS
Datum vydání: 7. dubna 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments