Album týdne Normana Lebrechta: Bouřlivé poryvy ze severu

V této recenzi se Norman Lebrecht věnuje dvěma orchestrálním nahrávkám – obě spojuje téma neovladatelných přírodních živlů a bouře.
Bergen Filharmoniske Orkester (zdroj Bergen Filharmoniske Orkester)
Bergen Filharmoniske Orkester (zdroj Bergen Filharmoniske Orkester)

Bouře rozhodně nepatří k nejznámějším Shakespearovým hrám. Dočkala se 45 operních zpracování a několika koncertních adaptací. Odhalením prapůvodního strachu z moci přírodních živlů a nedostatečnost mezilidských vztahů, zaujala tak rozdílné umělce, jako byli Beethoven a Berlioz, Arthur Sullivan i Michael Tippett.

V roce 1926 složil ke kodaňské premiéře Bouře hudební doprovod Sibelius a později přidal epilog pro obnovené uvedení v Helsinkách. V té době však už byl téměř odepsaný. Jeho sedmá a poslední symfonie měla premiéru v roce 1923 a desetiletí alkoholových excesů si vybralo svou daň – v jeho nitru zůstalo jen málo neotřelých nápadů.

To nejlepší z hudby Bouře, která zde zazněla v kompletním provedení v Dánské královské opeře pod taktovkou Okko Kamu, je v předehře a sborových částech. Při vykreslování postavy se Sibelius až příliš často vrací k prosté harfě. Arieliny party jsou mdlé, smutné vlnky z vyčerpaného oceánu.

Nor Arne Nordheim (19312010), poválečný modernista, používá elektroniku a atonalitu jako nástroje šoku a strachu. Přesto, že si v roce 1979 představoval Bouři jako balet, zařadil do ní zpěv beze slov a violoncellová sóla, která se ukázala jako podivně účinná na pozadí výbuchů bicích nástrojů. Nordheimova mořská krajina je subarktická, její ledový klid je stejně hrozivý jako tropická bouře.

V podivně pohlcující atmosféře, která působivě zachycuje severský život na okraji krutého moře, diriguje Edward Gardner Bergenskou filharmonii. Myslím, že Kanaďanům se to bude líbit, možná i Japoncům… Nese v sobě tíhu skutečnosti i chvění hrůzy.

Album na Spotify:

Jean Sibelius: The Tempest

Label: Naxos
Datum vydání: 18. listopadu 2022 
Hodnocení Normana Lebrechta: ***/*****

Jean Sibelius: The Tempest, Op. 109, hudba k Shakespearově hře Bouře
Jean Sibelius: The Tempest, Op. 109 – Overture (Live)
Jean Sibelius: The Tempest, Op. 109, Act I Scene 1 – Miranda Is Lulled Into Slumber (Live), Ariel Flies In (Live), Chorus of the Winds (Live), Ariel Hastens Away (Live), Kom herhid på gule sand (Live), Fem favne dybt har din fader sit bo (Live)
Jean Sibelius: The Tempest, Op. 109, Act II Scene 2 – Interlude. Prospero (Live), The Oak Tree (Live), Medens trygt I snorke her (Live)
Jean Sibelius: The Tempest, Op. 109, Act II Scene 3 – Interlude (Live), Stephano’s Song. Jeg vil ikke mer til søs, til søs (Live), Farvel, min husbond, farvel, farvel! (Live)
Jean Sibelius: The Tempest, Op. 109, Act III Scene 4 – Interlude (Live)
Jean Sibelius: The Tempest, Op. 109, Act III Scene 5 – Interlude (Live), Flå dem, slå dem, slå dem og flå dem (Live)
Jean Sibelius: The Tempest, Op. 109, Act III Scene 6 – Dance of the Shapes (Live), Ariel as Harpy (Live), The Shapes Dance Out (Live)
Jean Sibelius: The Tempest, Op. 109, Act IV Scene 7 – Alonso Mourns (Live), Ariel Flies In (1) [Live], Før du drage kun dit vejr (Live), The Rainbow (Live), Melodrama (Live), Rigdom, held og børnelykke (Live), Dance of the Naiads (Live), Dance of the Harvesters (Live), Ariel Flies In (2) [Live], The Dogs (Live)
Jean Sibelius: Sibelius: The Tempest, Op. 109, Act V Scene 8 – Overture (Live), Ariel Brings the Foes to Prospero (Live), Med bien drikker jeg af krus (Live), Cortège (Live), Miranda Is Lulled Into Slumber (1927 Version) [Live]

The Royal Danish Opera Chorus
The Royal Danish Opera Orchestra
Okko Kamu
– dirigent

Album na Spotify:

Arne Nordheim: Bouře – Suita z Baletu

Label: LAWO Classics
Datum vydání: 27. ledna 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

Arne Nordheim: I. Calm Sea

Bergen Filharmoniske Orkester
Beate Mordal – soprán
Jeremy Carpenter – baryton
Edward Gardner – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


3 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments