Album týdne Normana Lebrechta: Byčkov vs. Stutzmannová – Od amerického lesku k české duši

Mezinárodně uznávaný hudební kritik Norman Lebrecht si vybral k poslechu čerstvě vydané album České filharmonie a porovnal je s novou deskou Atlantských symfoniků. Obě totiž spojují v Roce české hudby díla Antonína Dvořáka. Jak dopadl duel našeho prvního orchestru pod taktovkou Semjona Byčkova s Atlanta Symphony Orchestra a Nathalií Stutzmannovou?
Semjon Byčkov (zdroj Semjon Byčkov)
Semjon Byčkov (zdroj Semjon Byčkov)

V hudbě je srovnávání jednoduše nespravedlivé. Stejně jako motýla, ani pomíjivé umělecké dílo nelze změřit nebo přišpendlit na papír, aniž by hrozily katastrofální následky. Nicméně – lidé jako tvorové obdaření myšlením kritickým často tráví větší část svého života posuzováním, zda je A lepší než B. Ne lepší samo o sobě, ale vhodnější pro danou situaci.

Atlanta Symphony

Upozorňuji na tento fakt proto, že jsem Dvořákova orchestrální díla poslouchal ze dvou velmi odlišných zdrojů. Nathalie Stutzmannová s Atlantskými symfoniky natočila “Americkou suitu” A dur, opus 98, spolu s 9. symfonií “Z Nového světa”. Tomuto počinu, který je vůbec první nahrávkou Stutzmannové jako symfonické dirigentky, nelze upřít smysl pro moment. “Americká suita” je prodchnuta národní hrdostí a Devátá symfonie je provedena se zářícími žesti, které jsou charakteristické u deseti nejšpičkovějších amerických orchestrů. Stutzmannová, jediná žena, která v současnosti vede americký orchestr, občas přidává tempové afekty, které považuji za zbytečné, ale celkově jde o velmi příjemné provedení s obecnou aurou amerického umu.

Album na Spotify:

Dvořák: Symphony No. 9

Antonín Dvořák: Suita A dur „Americká”, op. 98
Antonín Dvořák: Symfonie č. 9 e moll, op. 95 “Z Nového světa”

Atlanta Symphony Orchestra
Nathalie Stutzmannová – dirigent

Label: Warner Classics
Datum vydání: 30. srpna 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ***

Česká filharmonie

Pak se ale objeví Semjon Byčkov a Česká filharmonie a svá měřítka musím přehodnotit. Jejich Novosvětská má dravost lesního potoka za soumraku a sólo anglického rohu plyne jako nesené silami přírody, zdánlivě nedotčené lidským snažením. Dle mého názoru je krása právě nejpůsobivější, když je nejméně vykonstruovaná. Zdá se, že tento dirigent nedělá nic víc, než že nechává své hráče hrát a dýchat. Provedení Sedmé a Osmé symfonie jsou neméně spontánní a předehra Karneval je skutečným skvostem.

Za deset let svého působení v čele orchestru umožnil Byčkov Čechům, aby zněli po svém, zcela odlišně od ostatních. Mezi mnoha deskami, které společně natočili, zůstane toto album, které se vymyká rozumovému srovnání, ještě dlouho významným počinem.

Album na Spotify:

Dvořák Symphonies Nos. 7-9 and Overtures

Antonín Dvořák: Symfonie č. 7 d moll, op. 70, B. 141:
I. Allegro maestoso
II. Poco adagio
III. Scherzo. Vivace
IV. Finale. Allegro
Antonín Dvořák: Symfonie č. 8 G dur, op. 88, B. 163:

I. Allegro con brio
II. Adagio
III. Allegretto grazioso
IV. Allegro
Antonín Dvořák: Symfonie č. 9 e moll, op. 95, B. 178:

I. Adagio – Allegro molto
II. Largo
III. Scherzo. Molto vivace
IV. Allegro con fuoco
Antonín Dvořák: Koncertní předehry (Příroda, život a láska)

I. V přírodě, op. 91, B. 168
II. Karneval, op. 92, B. 169
III. Othello, op. 93, B. 174

Česká filharmonie
Semjon Byčkov – dirigent

Label: Pentatone
Datum vydání: 6. září 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: *****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 2 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments