Album týdne Normana Lebrechta: Čajkovskij jako oběť kulturních konfliktů
Co se stalo s Čajkovským? Dříve byly Pátá a Šestá symfonie, houslové a klavírní koncerty u posluchačů i dirigentů tak oblíbené, že koncertní domy byly nuceny dokonce omezovat četnost jejich uvádění během sezony. A škála interpretací byla nekonečná – od Karajana přes Mutiho a Gergieva až po Soltiho.
A teď? ничего…
Je možné, že Čajkovskij upadl do naší všeobecné nemilosti s ruským expanzionismem, ale neexistuje žádný zřejmý důvod, který by vysvětloval téměř vymizení jeho posledních dvou symfonií – a jejich slabá provedení, když už se je nakonec přeci jen někdo neochotně odhodlá uvést. Myslím, že jedním z největších poražených v kulturních bitvách jednadvacátého století je Čajkovskij.
Dost bylo stížností. Můžete si poslechnout tuto nahrávku Páté symfonie a uvidíte, o co přicházíme. Jde o živé provedení v podání Státního orchestru SSSR v Royal Albert Hall z roku 1971 pod vedením druhého dirigenta Leningradské filharmonie Arvīdse Jansonse, se kterým se sovětské úřady kvůli jeho etnickému původu příliš nechlubily. Měl dvě velká mínus – byl příslušníkem pobaltské menšiny a manželku židovku, jeho syn Mariss se později dobře uplatnil jako světový dirigent.
Arvīds Jansons přistupuje k Čajkovského Páté symfonii mnohem laskavěji než jeho tehdejší šéf Jevgenij Mravinskij. Tam, kde Mravinskij zachází s národními melodiemi drsně, je Jansons je tónuje do širokého kulturního plátna plného zvláštností a regionálních rozdílů. Drsný, ale nemilitaristický závěr kontrastuje s nejkrásnější valčíkovou větou, jakou jsem kdy slyšel.
A je toho víc. Úvod Šípkové Růženky by vzkřísil mrtvolu a Francesca da Rimini vyzařuje děsivou nadšenost. Jako bonus je tu Prokofjevova První symfonie. Ačkoliv není zvuk studiové kvality, hudební výkon je nedostižný – v dnešní době vlastně nedosažitelný. Takto jsme byli Čajkovským uchváceni v dobách, kdy jej prováděli s odvahou a přesvědčivostí.
V listopadu 1984 zemřel při dirigování v Manchesteru sedmdesátiletý Arvīds Jansons na infarkt. Poplatky za repatriaci těla vyúčtovali ruské úřady jeho rodině. Tak to chodí.
Tchaikovsky: Symphony No. 5; The Sleeping Beauty (excerpts); Prokofiev: Symphony No. 1 “Classical”
Petr Iljič Čajkovskij: Šípková Růženka, op. 66: Úvod. Šeříková víla
Petr Iljič Čajkovskij: Šípková Růženka, op. 66, I. dějství: Pas d’action. Rose Adagio
Petr Iljič Čajkovskij: Šípková Růženka, op. 66, I. dějství: Panorama. Andantino
Petr Iljič Čajkovskij: Šípková Růženka, op. 66, I. dějství: Valčík
Petr Iljič Čajkovskij: Francesca da Rimini, Op. 32
Sergej Prokofjev: Symfonie č. 1 D dur, op. 25 “Klasická”: I. Allegro
Sergej Prokofjev: Symfonie č. 1 D dur, op. 25 “Klasická”: II. Intermezzo. Larghetto
Sergej Prokofjev: Symfonie č. 1 D dur, op. 25 “Klasická”: III. Gavotta. Non troppo allegro
Sergej Prokofjev: Symfonie č. 1 D dur, op. 25 “Klasická”: IV. Finale. Molto vivace
Leningradská filharmonie
Státní symfonický orchestr SSSR
Arvīds Jansons
Label: ICA Classics
Datum vydání: 8. března 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ****
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]