Album týdne Normana Lebrechta: Clare Hammond a její jednotka intenzivní hudby – Britten stabilizován, Walton na kyslíku, Tippett v hlubokém bezvědomí

Na jednotce intenzivní hudební péče je dnes rušno: tři britští skladatelé, jeden klavír a nekonečná snaha zachránit, co se zachránit dá. Klavíristka Clare Hammond se s odvahou i trpělivostí lékařky pouští do bitvy, ve které jí sekunduje BBC Symphony Orchesta – ne každý pacient je ochotný spolupracovat.

Norman Lebrecht
3 minut čtení
Michael Tippett: Piano Concerto; Benjamin Britten: Diversions; William Walton: Sinfonia Concertante (zdroj BIS)

Chcete-li důkaz, že méně bývá někdy více, poslechněte si nové album pianistky Clare Hammond s kvazikoncerty tří z nejuznávanějších britských skladatelů.

William Walton se prosadil už v roce 1923 díky Façade, neobvyklým spojením poezie a komorní hudby, a během dlouhého života vytvořil dílo různorodé kvality. Jeho koncerty pro violu a housle byly vynikající, stejně jako jeho První symfonie. Hudba k Oliviérovu Henrymu V. byla impozantní, zbytek jeho tvorby již působí méně přesvědčivě.

Sinfonia Concertante pro klavír a orchestr byla již v roce 1929 označena Ernestem Newmanem, váženým wagnerovským kritikem, za „nezaměnitelně originální“. Hlavní téma je hravé a koketní, s nádechem muzikálového šarmu, avšak během dvaceti minut spíše obkresluje své kontury než aby dosahovalo výrazné kulminace. Clare Hammond hraje s nasazením a BBC Symphony dělá, co může, ale ani to nestačí, když se samotná kompozice brání plnému oživení.

Klavírní koncert Michaela Tippetta z roku 1955 začíná neobvykle tlumeně a introspektivně, s odkazem na Beethovenův Čtvrtý koncert. Původní sólista označil dílo za nehratelné. Dnes už se koncert nezdá být extrémně náročný,  spíš trochu moc vážný, a těžko říct, kam skladba směřuje – klastry jakoby hledaly osvícení, které jim uniká. Nakonec jsem také raději tiše odklopýtal.

Mezi těmito rozporuplnými skladbami provádí Clair Hammond Brittenovy Diversions z roku 1940 pro klavír (levou rukou) a orchestr a od prvního tónu je jasné, že tento skladatel ve svých dvaceti letech přesně věděl, kam směřuje, co chce sdělit a jak to chce vyjádřit. Dílo, napsané původně pro jednorukého klavíristu Paula Wittgensteina, při premiéře propadlo a poté bylo dlouho opomíjeno. Po opětovném poslechu se ukazuje, že by nebylo co měnit – Brittenova sebejistota je ohromující. Vedle něj ostatní blednou.

Ukázka na Spotify:

Album na YouTube:

Sir William Walton: Sinfonia Concertante (1927, rev. 1943)

Clare Hammond – klavír
BBC Symphony Orchestra
George Vass – dirigent

Label: BIS
Datum vydání: 10. října 2025

Hodnocení Normana Lebrechta: **

Benjamin Britten: Diversions, Op. 21 (1940, rev. 1954)

Clare Hammond – klavír
BBC Symphony Orchestra
George Vass – dirigent

Label: BIS
Datum vydání: 10. října 2025

Hodnocení Normana Lebrechta: ****

Sir Michael Tippett: Concerto for Piano and Orchestra (1953-55)

Clare Hammond – klavír
BBC Symphony Orchestra
George Vass – dirigent

Label: BIS
Datum vydání: 10. října 2025

Hodnocení Normana Lebrechta: *

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře