Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Album týdne Normana Lebrechta: Dám si to ještě jednou, Jeevesi!
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaRecenzeSoudobá HudbaZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Dám si to ještě jednou, Jeevesi!

Pro svou dnešní recenzi si Norman Lebrecht vybral album sopranistky Mary Bevan, která společně s tenoristou Nicky Spencem a klavíristou Josephem Middletonem brouzdá skladbami odkazujícími na dvacátá léta minulého století.

Norman Lebrecht
Publikováno 12/11/2023
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Ilustrační foto (zdroj Audiolovers)
Ilustrační foto (zdroj Audiolovers)

V naléhavé potřebě něčeho, čemu komorník Jeeves britského spisovatele Pelhama Grenvilla Wodehouse říkal vyproštovák, obrátil jsem se k frivolnosti éry ptáčat, kdy se večírek rozjel až ve chvíli, když to Noël Coward nebo některý z Gershwinů rozbalil u rozladěného klavíru. Dvacátá léta byla dobou úniku a amnézie: ať děláte cokoli, nezmiňujte se o válce. Virtuos povrchnosti Coward byl také legendárním dramatikem a autorem písní o neúspěšných láskách a existenciální osamělosti zabalené do sentimentálního marcipánu. Coward nebyl jediný, kdo byl unaven světem, jen v tom byl lepší než ostatní.

Ve výběru písní v podání sopranistky Mary Bevan a tenoristy Nickyho Spence, za třpytivého, jeevesovského klavírního doprovodu Josepha Middletona, najdeme mnoho nedobových autorů, ze kterých přesto sálá dobová atmosféra. Benjamin Britten a William Walton do této party patří stěží a Ned Rorem se sem vmáčkne jen proto, že jeho postoje tak věrně odrážejí Cowardovy. Francis Poulenc je dokonalý, stejně jako zákeřný Angličan Roger Quilter. Nikdo neodejde s prázdnou – dvojice operních pěvců se vyloženě baví a vy jste byli srdečně přizváni.

Líbilo se mi jejich pojetí ódy Kurta Weilla na řeku Seinu a Roremovy úpravy Now sleeps the crimson petal – mnohem cyničtější než Quilterův kýč. Brittenova When you’re feeling like expressing you affection je nečekaným polínkem do ohně od výjimečně stydlivého muže. „Večírek skončil,“ prohlašuje Coward. Ale ví, že tomu tak není – a my to víme také. Nic se tu nedá brát vážně a já se teď cítím mnohem lépe. Dal bych si to ještě jednou, Jeevesi!

Ukázka na Spotify:

 Noël Coward and Friends: A Marvellous Party

Noël Coward: I’ll See You Again/Dance Little Lady/Poor Little Rich Girl/A Room With A View/Someday I’ll Find You/I’ll Follow My Secret Heart/If Love Were All/Play
Noël Coward: Mad about the boy
Ned Rorem: Early in the Morning
Ned Rorem: For Poulenc
Francis Poulenc: Pastorale Calme et Mystérieux
Francis Poulenc: Banalités: FP 107: 2. Hôtel
Noël Coward: Parisian Pierrot
Kurt Weill: Complainte de la Seine
André Messager: De-ci, de là
Eric Satie: Gnossienne No. 1
Noël Coward: Any Little Fish
Igor Stravinsky: Valse pour les enfants
Noël Coward: Something to do with Spring
Roger Quilter: Love Calls through the Summer Night
Roger Quilter: Now sleeps the crimson petal
Ned Rorem: Now sleeps the crimson petal
Noël Coward: World Weary / Twentieth Century Blues
George Gershwin: The Man I Love
Noël Coward: If love were all
George Gershwin: By Strauss
Noël Coward: Don’t put your daughter on the stage, Mrs Worthington
Benjamin Britten: When you’re feeling like expressing your affection
William Walton: Popular Song
Benjamin Britten: As it is, plenty
Liza Lehmann: Love, if you knew the light
Noël Coward: The party’s over now
Noël Coward: I went to a marvellous party

Mary Bevan – soprán
Nicky Spence – tenor
Joseph Middleton – klavír

Label: Signum Classics
Datum vydání: 17. listopadu 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TémataJoseph MiddletonMary BevanNicky SpenceSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Wolfgang Amadeus Mozart: Idomeneus, král krétský, Festival d'Aix-en-Provence (zdroj Festival d'Aix-en-Provence) Sledujte záznam opery Wolfganga Amadea Mozarta Idomeneus, král krétský z Festivalu Aix-en-Provence
Další článek Filharmonie Bohuslava Martinů přijme hráče do skupiny I. houslí
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up