Album týdne Normana Lebrechta: Fantazie pro čtyři ruce a jednu smrtelnost

Závěrečný rok Schubertova krátkého života vypadal jako lékařský seminář plný tísnivého tušení konce i tvrdošíjné naděje. Jedni jej měli za neurotika, druzí za oběť nevhodné léčby rtutí. Schubert sám byl však přesvědčený, že s tímto světem není ještě zdaleka hotov – mezi záchvaty nevolnosti a nesnesitelnými bolestmi neúnavně tvořil. Vedle velkolepé Symfonie C dur či posledních klavírních sonát vznikly i zdánlivě nenápadné čtyřruční kusy určené do domácích salonů. Právě v nich – a zejména ve Fantazii f moll – se zrcadlí intimní, téměř nevyslovitelné stavy mysli, které dokáže hudba zachytit lépe než slova. Jak poslouchá novou nahrávku Bertranda Chamayoua a Leifa Oveho Andsnese významný světový hudební kritik Norman Lebrecht?

Norman Lebrecht
3 minut čtení
Schubert: Four Hands (zdroj Erato)

Schubert se v posledním roce svého krátkého života obával, že umírá, a zároveň doufal, že tomu tak není. Někteří lékaři jeho potíže označili za neurózu (ve Vídni se to tehdy nabízelo), jiní naopak vinili rtuť, používanou k léčbě syfilis — choroby, kterou tehdejší medicína nedokázala vyléčit, zato dokázala pacientovi léčbou rtutí výrazně přitížit. Navzdory bolestem hlavy, urputnému zvracení a krutým bolestem kloubů však jednatřicetiletý Schubert pokračoval v komponování. Do ohromující sklizně roku 1828 patří velká Symfonie C dur, nepřekonatelný Smyčcový kvintet, tři poslední klavírní sonáty a také takzvaná „Labutí píseň“.

Ve srovnání s ostatními díly působí čtyři skladby pro klavírní duo, určené spíše pro domácí využití, téměř triviálně. Patří k nim i Fantasie f moll, jejíž formální dokonalost dodnes přitahuje skladatele všeho druhu. Nejznámější nahrávku pořídili Benjamin Britten a ruský klavírista Svjatoslav Richter, dva hudebníci ve středním věku a stejné orientace, kteří v této něžné a lehce matoucí domácí fantazii zjevně našli něco, co s nimi osobně rezonovalo.

Na nové nahrávce Bertranda Chamayoua a Leifa Ove Andsnese najdeme všechna čtyři Schubertova čtyřruční díla z roku 1828. Není sice tak průlomová jako expedice Britten–Richter a pánové volí zdrženlivější přístup, přesto dokáže vystihnout Schuberta v jeho smrtelné nejistotě – jak předkládá nové melodie, pohrává si s nimi a přehazuje je z jedné ruky do druhé, okamžik vzdoru střídá temnější rozjímání. Celá skladba tu získává podobu stavu mysli, který slovy zachytit nelze. Návrat úvodního tématu ve finále je takřka nesnesitelně dojemný – jen aby jej Schubert vzápětí spojil s druhým tématem v tichém, smířeném vrcholu.

Zbývající tři čtyřruční skladby mají podstatně veselejší náladu – vznikly v květnu a v červnu, kdy svítilo slunce a lékaři ještě nevzdávali naději. Hudba si tu šumí jako jarní potůček, jemně a neúnavně. Schubertova cesta však skončila 19. listopadu 1828.

Album na Spotify:

Ukázka na YouTube:

Schubert: Four Hands

Franz Schubert: Fantazie pro čtyřruční klavír f moll, D. 940, op. 103 (I. Allegro molto moderato, II. Largo, III. Allegro vivace, IV. Finale. Allegro molto moderato)
Franz Schubert: Allegro pro čtyřruční klavír a moll D. 947, op. 144 „Lebensstürme“
Franz Schubert: Fuga pro čtyřruční klavír e moll D. 952, op. 152
Franz Schubert: Rondo pro čtyřruční klavír A dur, D. 951, op. 107

Bertrand Chamayou – klavír
Leif Ove Andsnes – klavír

Label: Erato
Datum vydání: 21. listopadu 2025

Hodnocení Normana Lebrechta: ****

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře