Album týdne Normana Lebrechta: Haydnovy Londýnské symfonie – Záblesky zaniklé éry šlechtických večírků

 Tento týden hodnotí Norman Lebrecht ve své pravidelné recenzi novou nahrávku Haydnových krátkých symfonií z let 1793 - 1795 v podání Dánského komorního orchestru pod vedením legendárního Adama Fischera.
Danmarks Underholdningsorkester, Adam Fischer (zdroj Danmarks Underholdningsorkester)
Danmarks Underholdningsorkester, Adam Fischer (zdroj Danmarks Underholdningsorkester)

Dvanáct symfonií, které Haydn zkomponoval při návštěvách Londýna v letech 17911792 a 17941795, patří do světa, který zanikl. Mozart, který zemřel zanedlouho poté, co Haydn poprvé opustil Vídeň, se ve svých symfoniích vydal na temnější, nebezpečné tonální území. Beethoven, kterého Haydn po návratu učil, byl připraven skočit do nového století revolučního kvasu. Haydnovy Londýnské symfonie jsou především pozůstatkem opulentní éry společenských večírků na šlechtických venkovských sídlech.

Londýn však Haydna změnil v několika ohledech. Na prahu šedesátky se k němu poprvé v životě chovali jako k váženému hostu, nikoli jako k domácímu sluhovi, objevil sex bez pocitu viny s několika veselými vdovičkami a ve městě nakupoval umění a boty. První tři symfonie jsou zjevně stvořené pro nevinnou zábavu, mají kolem dvaceti minut a jsou poměrně svižné. Ne každý orchestr dokáže udržet tempo a lehkost. K tomu, abyste dokázali podat všechny vtipy, potřebujete dirigenta, který se narodil v Maďarsku.

Průlomové nahrávky Antala Doratiho s Maďarskou filharmonií u nakladatelství Decca v šedesátých letech vyvolaly příval nepřátelských reakcí ze strany zastánců dobových nástrojů, jejichž provedení bylo obecně plošší a nudnější. Adam Fischer se na této nahrávce s Dánským komorním orchestrem vrací k základům a sází na extrémní variace v rychlosti a dynamice s maďarským přízvukem, který upřednostňuje první tón ve frázi. To je velmi blízké tomu, jak si Haydn představoval, že budou jeho krátké symfonie, určené k oživení znaveného ducha po dlouhém dni plném obchodních jednání, znít. Symfonie č. 94 “S úderem kotlů” je pozoruhodně osvěžující. Mou jedinou výtkou je, že ve vyváženém kodaňském zvuku znějí bicí silněji, nežli je nezbytně nutné, ale to je otázka osobních preferencí. Celkově se jedná o krásné provedení posledních mírových okamžiků světa předtím, než jej Napoleon rozvrátil.

Album na Spotify:

 

HAYDN, J.: Pozdní symfonie, díl 1 – léta 93–95

Franz Joseph Haydn: Symfonie č. 93 D dur, Hob. I: 93
Franz Joseph Haydn: Symfonie č. 94 G dur, Hob. I: 94, “S úderem kotlů”
Franz Joseph Haydn: Symfonie č. 95 c moll, Hob. I: 95

Danmarks Underholdningsorkester
Adam Fischer – dirigent

Label: Naxos
Datum vydání: 8. června 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments