Album týdne Normana Lebrechta: Jak udělat z Beethovena hudebního Frankensteina

To podivné pokušení překomponovat existující díla hudebních velikánů tu bylo vždy. Poslední pokus, kterému se Norman Lebrecht věnuje ve své pravidelné recenzi, je klavírní koncert Breeta Deana.
Jonathan Biss (zdroj Jonathan Biss)
Jonathan Biss (zdroj Jonathan Biss)

Dobří skladatelé odedávna ví, že s Beethovenem si nemají zahrávat. V porovnání s ostatními mistry bylo na Beethovenova témata napsáno nejméně variací. Mahler a další reformátoři, kteří se pokoušeli o modernizaci instrumentací jeho děl, si natloukli nos. Nedávné „dokončení“ Beethovenovy údajné Desáté symfonie pomocí umělé inteligence bylo mimořádně špatným vtipem.

Vytvořit nový klavírní koncert z fragmentů Císařského koncertu muselo australského skladatele Breeta Deana stát hodně odvahy, tím spíše, že původní Císařský koncert zazněl ve stejném programu před ním. Dean, bývalý violista Berlínské filharmonie, je zručný tvůrce orchestrálních receptů, které znějí zároveň svěže i důvěrně. Přesně ví, co dělá. Když jeho dílo Zimní cesta zabředne do fádní části, přihodí šikovný riff z Císařského a publikum je spokojené.

Deanovo sedmadvacetiminutové dílo o třech větách je vybaveno větším počtem vět, než by Beethoven potřeboval – ale klavíry se od jeho časů zlepšily a klavíristé také. Jonathan Biss hraje Zimní cestu s dechberoucí obratností a zjevným požitkem. Symfonický orchestr Švédského rozhlasu se jen tak tak drží v bezpečných hlukových mezích, diriguje David Afkham. I po třech posleších si stále nejsem jistý budoucností Deanovy skladby. A Švédské provedení Císařského koncertu je jednoznačně nedostačující.

Album na Spotify:

Jonathan Biss: Beethoven/5 Vol.1

Ludwig van Beethoven: Klavírní koncert č. 5 Es dur, op. 73, “Císařský (I. Allegro, II. Adagio un poco moto, III. Rondo: Allegro, ma non troppo)
Brett Dean: Piano Concerto (Gneixendorf Music – Eine Winterreise, I. Ankunft. “Gneixendorf? Das klingt wie eine brechende Achse!”, II. Die Abreise. Schwer gefasste Entschlüße (Muß es sein?), III. Epilog. Plaudite, amici, comoedia finita est)

Sveriges Radios Symfoniorkester
Jonathan Biss – klavír
David Afkham – dirigent

Label: Orchid
Datum vydání: 26. dubna 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ***

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments