Album týdne Normana Lebrechta: Když se Zarostlý chodníček stane nepropustnou džunglí

Ve své pravidelné recenzi se Norman Lebrecht tentokrát věnuje novému albu polského klavíristy Piotra Anderszewkého, které je sestaveno ze starších i novějších nahrávek Janáčka, Szymanowského a Bartóka.
Piotr Anderszewski: Bartók, Janáček, Szymanowski (zdroj Warner Classics)
Piotr Anderszewski: Bartók, Janáček, Szymanowski (zdroj Warner Classics)

Jen málokterý klavírista mi v posledních letech udělal větší radost než osamělý polsko-maďarský vlk samotář Piotr Anderszewski. Před 33 lety se proslavil tím, že jako klavírní dorostenec odešel z pódia během semifinále soutěže v Leedsu – protože měl pocit, že nehraje dobře. Bez ohledu na náročnost veřejné kariéry od té doby bojuje pod zástavou poctivosti a diskrétnosti. Jeho stránka na Wikipedii byla naposled aktualizována před deseti lety.

Proto mě zklamalo, když jsem zjistil, že toto album zdobí stručná a poněkud nepřesná věta: „Díla zaznamenaná na tomto albu v sobě nesou ducha rebelie.“ Není to pravda – žádný z uvedených skladatelů nebyl politickým, ani uměleckým rebelem. „Není zde místo pro stylizaci nebo dekorativnost, čerpají ze samotných kořenů hudby,“ říká dále Anderszewski. To dává větší smysl.

Jeho podání úvodního souboru pěti skladeb z Janáčkova cyklu Po zarostlém chodníčku je, mírně řečeno, zcestné. Základní skladatelův rozpor – směs smutku a hravosti – Anderszewskému uniká. Důrazy zní nepřirozeně. Tam, kde má nejistotu, zvyšuje hlasitost místo ztišení.

Naopak Szymanowského Mazurky a Bartókovy Bagately jsou bezchybné. Klavíristovo vcítění se je podmanivé a hypnotické. Jen málo interpretů má tak filigránský cit, jemně rozlišující mezi sousedními kulturami, které spolu příliš nemluví. Výraz „mistrovství“ v tomto případě ani zdaleka nevystihuje Anderszewského kvalitu.

Pohledem na drobné písmo vidím, že posledně jmenované skladby byly nahrány loni v létě v Berlíně, Janáček před sedmi lety ve Varšavě. Musí existovat důvod, proč ležel záznam tak dlouho nevyužit. I mistr tesař se někdy utne.

Ukázka na YouTube:

Bartók, Janáček, Szymanowski

Leoš Janáček: Po zarostlém chodníčku
Karol Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 3
Karol Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 7
Karol Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 8
Karol Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 10
Karol Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 5
Karol Szymanowski: Mazurka, Op. 50 No. 4
Béla Bartók: 14 Bagatel, BB 50, Sz. 38

Piotr Anderszewski – klavír

Label: Warner Classics
Datum vydání: 26. ledna 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ***
*

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments