Album týdne Normana Lebrechta: Klaus Tennstedt jako Beethovenův šaman
V roce 1971 uprchl Klaus Tennstedt, tehdy čtyřicátník, z východního Německa a trvalo pět let, než si někdo všiml, že je skutečně výjimečným dirigentem – „posledním ze starých kapelníků“, jak jej trefně označil Herbert von Karajan. Po průlomovém vystoupení v Torontu hostoval u amerických orchestrů tzv. Velké pětky (New York, Boston, Cleveland, Philadelphia, Chicago) a zároveň pracoval v tehdejším hamburském NDR Elbphilharmonie Orchester, což byla příšerná práce. Apoteóza přišla v roce 1978 u Londýnského filharmonického orchestru, s nímž natočil legendární nahrávky, které jsou jeho trvalým odkazem. Na těchto čtyřech discích najdeme mimořádné objevy pocházející ze sedmdesátých let. Zdá se, že byly pořízeny neoficiálně – se všemi nedokonalostmi, které k takovým nahrávkám patří.
Beethovenovy skladby jsou zdaleka nejlepší. Trojkoncert z července 1977 v Tanglewoodu je strhující, a také poskytuje nejpřesvědčivější výklad tohoto nevyzpytatelného, experimentálního díla, jaký jsem kdy slyšel. Velkou zásluhu na tom mají sólisté Joseph Silverstein (housle), Jules Eskin (violoncello) a Peter Serkin (klavír), přičemž Bostonským symfonikům nechybí k nebeskému zvuku mnoho. Ale je to právě Tennstedtova interpretace Beethovenových zvláštností a výstředností, která činí toto provedení neodolatelným. Skladateli a dirigentovi nelze upřít zvláštní vzájemnou empatii.
Stejně podmanivá v podání Bostonského symfonického orchestru je i Beethovenova 7. symfonie, která víří jako světlušky na venkovské svatbě. Výraz nádherná není přehnaný. A Osudová symfonie s Chicagským symfonickým orchestrem je pozoruhodná ani ne tak svou vrozenou dravostí, jako spíše jemností, kterou Tennstedt obratně vykresluje mezi řádky Soltiho mohutného orchestru.
V Schumannově Rýnské symfonii s Newyorskou filharmonií je Tennstedt v plné síle a září. Pochopíte, co měl Karajan na mysli, když řekl, že takto předváleční hudebníci poznávali německou krajinu prostřednictvím jednoho z vlastních řad.
Mahlerova První symfonie provedená s NDR mě tolik nepřesvědčila. Tennstedt je v Mahlerovi stále nejistý, není připraven plně se spolehnout na svůj instinkt a provedení je v podstatě lineární.
Zbývající čtyři Haydnovy skladby nejsou Tennstedtovou nejsilnější stránkou. S dirigováním skončil v roce 1994 kvůli rakovině – od té doby jsme se s nikým takovým nesetkali. Navzdory spíše rozhlasové kvalitě zvuku lze tyto koncerty vřele doporučit.
Album na Spotify:
Klaus Tennstedt Live, Vol. 1
Ludwig van Beethoven: Trojkoncert I. Allegro
Ludwig van Beethoven: Trojkoncert II. Largo
Ludwig van Beethoven: Trojkoncert III. Rondo alla Polacca
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 7, I. Poco sostenuto – Vivace
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 7, II. Allegretto
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 7, III. Presto
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 7, IV. Allegro con brio
Gustav Mahler: Symfonie č. 1 – I. Langsam. Schleppend. Wie ein Naturlaut
Gustav Mahler: Symfonie č. 1 – II. Kräftig bewegt, doch nicht zu schnell
Gustav Mahler: Symfonie č. 1 – III. Feierlich und gemessen, ohne zu schleppen
Gustav Mahler: Symfonie č. 1 – IV. Stürmisch bewegt
Franz Joseph Haydn: Symphony NO. 93 – 98, I. Allegro assai
Franz Joseph Haydn: Symphony NO. 93 – 98, II. Adagio
Franz Joseph Haydn: Symphony NO. 93 – 98, III. Menuet & Trio
Franz Joseph Haydn: Symphony NO. 93 – 98, IV. Finale: Presto – Adagio
Joseph Silverstein – housle
Jules Eskin – violoncello
Peter Serkin – klavír
Boston Symphony Orchestra
NDR Symphony Orchestra
Klaus Tennstedt – dirigent
Album na Spotify:
Klaus Tennstedt Live, Vol. 2
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 5, I. Allegro con brio
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 5, II. Andante con moto
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 5, III. Scherzo: Allegro
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 5, IV. Allegro – Presto
Robert Schumann: Symfonie č. 3, Op. 97, I. Lebhaft
Robert Schumann: Symfonie č. 3, Op. 97, II. Scherzo
Robert Schumann: Symfonie č. 3, Op. 97, III. Nicht schnell
Robert Schumann: Symfonie č. 3, Op. 97, IV. Feierlich
Robert Schumann: Symfonie č. 3, Op. 97, V. Lebhaft
Franz Joseph Haydn: Symfonie č. 88 G Dur, I. Allegro
Franz Joseph Haydn: Symfonie č. 88 G Dur, II. Andante
Franz JosephHaydn: Symfonie č. 88 G Dur, III. Finale: Allegro con spirito
Franz Joseph Haydn: Violoncellový koncert č. 2, I. Moderato
Franz Joseph Haydn: Violoncellový koncert č. 2, II. Adagio
Franz Joseph Haydn: Violoncellový koncert č. 2, III. Allegro molto
Franz Joseph Haydn: Symfonie č. 64, I. Allegro con spirito
Franz Joseph Haydn: Symfonie č. 64, II. Largo
Franz Joseph Haydn: Symfonie č. 64, III. Menuetto & Trio
Franz Joseph Haydn: Symfonie č. 64, IV. Finale: Presto
Joseph Silverstein – housle
Jules Eskin – violoncello
Ralph Gomberg – hoboj
Sherman Walt – fagot
Chicago Symphony Orchestra
New York Philharmonic Orchestra
Boston Symphony Orchestra
Klaus Tennstedt – dirigent
Klaus Tennstedt Live, Vol. 3
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 3, I. Allegro con brio
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 3, II. Marcia funebre: Adagio assai
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 3, III. Scherzo: Allegro vivace
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 3, IV. Finale: Allegro molto
Anton Bruckner: Symfonie č. 8, I. Allegro moderato
Anton Bruckner: Symfonie č. 8, II. Scherzo: Allegro moderato
Anton Bruckner: Symfonie č. 8, III. Adagio: Feierlich langsam; doch nicht schleppend
Anton Bruckner: Symfonie č. 8, IV. Finale: Feierlich, nicht schnell
New York Philharmonic Orchestra
Boston Symphony Orchestra
Klaus Tennstedt – dirigent
Klaus Tennstedt Live, Vol. 4
Ludwig van Beethoven: Symphony No. 5 in C minor, Op. 67 (I. Allegro con brio, II. Andante con moto, III. Scherzo: Allegro, IV. Allegro – Presto)
Ludwig van Beethoven: Symphony No. 4 in B flat major, Op. 60 (I. Adagio – Allegro vivace, II. Adagio, III. Menuetto: Allegro vivace – Trio, IV. Finale: Allegro ma non troppo)
Richard Strauss, R: Don Quixote, Op. 35
Boris Blacher: Paganini Variations, Op. 26
Boris Blacher: Concertante Musik, Op. 10
Lorne Munroe – violoncello
Paul Neubauer – viola
New York Philharmonic
Chicago Symphony Orchestra
Klaus Tennstedt – dirigent
Label: Doremi
Datum vydání: 9. srpna 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ****
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]