Album týdne Normana Lebrechta: Klavírní transkripce dvou excentrických skladatelů

Ve své pravidelné recenzi tento týden Norman Lebrecht hodnotí novou nahrávku klavírních transkripcí děl Beethovena ( Franz Liszt) a Mozarta (Charles-Valentin Alkan) v podání britského právníka a klavíristy Paula Weeho.

Paul Wee (zdroj Paul Wee)
Paul Wee (zdroj Paul Wee)

Franz Liszt udělal pro šíření hudební vzdělanosti více než celý vzdělávací aparát jeho doby. Slyšel-li hudbu, která jej oslovila, vytvořil její klavírní transkripci. Největší úspěch sklidily jeho nové italské árie Belliniho a Donizettiho, ale Liszt měl vždy misionářský zápal, a tak hrál kompletní Beethovenovy symfonie v malých městech, kde žádný profesionální orchestr nikdy nehrál.

Jeho přepis Beethovenovy Eroiky je zároveň inspirující i matoucí, věrné ztvárnění Beethovenových témat bez jemností textury. Málokterý pianista to dokáže, aniž by se posluchač cítil ošizen.

Paul Wee, londýnský právník s fenomenální klávesovou technikou, dává do Lisztovy a Beethovenovy Eroiky všechno – až je to možná trochu moc. V úvodní větě hraje rychle a hlasitě, dosahuje údernosti bez větší průraznosti, hybnosti bez onoho nedefinovatelného „Schwungu” který do partitury vnáší mistr dirigent. Pohřební pochod podněcuje emoce, ale vyprávění celkově postrádá přesvědčivou konzistenci.

Album je vykoupeno transcendentním provedením sólové transkripce Mozartova 20. klavírního koncertu d moll K466 excentrickým pařížským klavíristou a skladatelem Charlesem-Valentinem Alkanem. Je samozřejmě mnohem snazší simulovat na sólovém klavíru malý mozartovský orchestr než jedno z Beethovenových velkých děl, ale Alkan toho dosahuje s obratností – a Wee hraje s takovou empatií – že si lze jen stěží představit lepší provedení koncertu s plným orchestrem. Alkan jen dvěma rukama nějak odlišuje klavírní linku od orchestrálního doprovodu a Wee udržuje konverzaci s neomylnou přesvědčivostí. Udělat Mozarta znovu velkým? Alkanovi se to podařilo, podobně jako Lisztovi. Poslední stránky Allegra vzlétají jako hejno volavek, povznášejí srdce a vše v něm.

Ukázka:



Beethoven-Liszt & Mozart-Alkan: Piano Transcriptions
Ludwig van Beethoven: Symphonie č. 3 in E flat ‘Eroica’ from S464 (aranž Franz Liszt)
Wolfgang Amadeus Mozart: Klavírní koncert č. 20 d moll K466 (aranž Charles-Valentin Alkan)

Paul Wee – klavír

Label: BIS
Datum vydání: 7. října 2022
Hodnocení Normana Lebrechta: ***/*****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments