Album týdne Normana Lebrechta: Ligeti na hraně vesmíru

Je to už 30 let, co jsem slyšel György Ligetiho vysvětlovat, proč se rozhodl po čtyřiceti letech, kdy jeho První smyčcový kvartet ležel v šuplíku, povolit provedení. Kvartet, zkomponovaný v roce 1954, byl příliš úzce spjat se svými inspiračními zdroji. „Je to takový Bartókův Sedmý,“ řekl Ligeti. „Ale teď jsem si uvědomil, že to vlastně není nic špatného.“
V kvartetu nazvaném Metamorphoses nocturnes zní bzučení hmyzu, šumění trav a spousta plíživých nočních zvuků. Mezi divokými zvuky lze zaslechnout teskné melodické linky a makabrózní smysl pro humor – mnohem temnější než v Bartokově Modrovousovi. Tu a tam se ozve i nějaký ten haydnovský akord. Představte si to jako most mezi předválečným a poválečným modernismem, vzniklý pod těžkou rukou maďarského státního komunismu. O dva roky později Ligeti uprchl na západ.
Stejně tak je přechodovým dílem i jeho Druhý kvartet z roku 1968. Vznikl v revolučním roce a začíná Allegrem nervosem, v němž se skladatel odklání od boulezovsko-stockhausenovského serialismu k upřímnému a brutálnímu setkání s hudbou reálného světa, kterou by lidé mohli chtít slyšet. Jak je u Ligetiho zvykem, nechybí břitký humor, provokativní pasáže ani okamžiky transcendentálního klidu a jemné krásy. Ligeti je nejméně předvídatelný ze skladatelů, dokonalá volba pro zvídavou mysl a ideální protijed na sentimentální závěr roku.
Mezi oběma Ligetiho skladbami přednese Marmen Quartet Bartókův Čtvrtý smyčcový kvartet z roku 1928, který ve srovnání se svými sousedy působí téměř mozartovsky. Hodinové album je plné vášně a lyriky v podání čtyř Evropanů, kteří se setkali v roce 2013 na Royal College of Music – předtím než se Londýn stal kvůli Brexitu pro studenty z kontinentu příliš složitým místem k dokončení studií. Marmen Quartet, formovaný v jiné době, nám připomíná mnohé z toho, co bylo ztraceno – mimo jiné i možnost objevovat Ligetiho hravý a znepokojivý svět, nacházející se na samé hranici známého vesmíru.
György Ligeti: String Quartets Nos. 1 & 2; Béla Bartók: String Quartet No. 4
György Ligeti: String Quartet No. 1 ‘Métamorphoses nocturnes’ (I. Allegro grazioso, String Quartet No. 1 : “Métamorphoses nocturnes”: II. Vivace, capriccioso, III. Adagio, mesto, IV. Presto, String Quartet No. 1 “Métamorphoses nocturnes”‘: V. Andante tranquillo, VI. Tempo di Valse, moderato, con eleganza, un poco capriccioso, VII. Allegretto, un poco gioviale, VIII. Prestissimo)
Béla Bartók: String Quartet No. 4, Sz 91(I. Allegro, II. Prestissimo, con sordino, III. Non troppo lento, IV. Allegretto pizzicato)
Béla Bartók: String Quartet No. 4: V. Allegro molto
György Ligeti: String Quartet No. 2: I. Allegro nervoso
György Ligeti: String Quartet No. 2: II. Sostenuto, molto calmo
György Ligeti: String Quartet No. 2 (III. Come un meccanismo di precisione, IV. Presto furioso, brutale, tumultuoso, V. Allegro con delicatezza – stets sehr mild)
Marmen Quartet
Label: BIS
Datum vydání: 25. ledna 2025
Hodnocení Normana Lebrechta: ****
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]