Album týdne Normana Lebrechta: Ligeti na hraně vesmíru

Pro svou dnešní recenzi si Norman Lebrecht vybral pozoruhodné album souboru Marmen Quartet, které se na pultech obchodů objeví až příští rok.
Marmen Quartet (zdroj Marmen Quartet)
Marmen Quartet (zdroj Marmen Quartet)

Je to už 30 let, co jsem slyšel György Ligetiho vysvětlovat, proč se rozhodl po čtyřiceti letech, kdy jeho První smyčcový kvartet ležel v šuplíku, povolit provedení. Kvartet, zkomponovaný v roce 1954, byl příliš úzce spjat se svými inspiračními zdroji. „Je to takový Bartókův Sedmý,“ řekl Ligeti. „Ale teď jsem si uvědomil, že to vlastně není nic špatného.“

V kvartetu nazvaném Metamorphoses nocturnes zní bzučení hmyzu, šumění trav a spousta plíživých nočních zvuků. Mezi divokými zvuky lze zaslechnout teskné melodické linky a makabrózní smysl pro humor – mnohem temnější než v Bartokově Modrovousovi. Tu a tam se ozve i nějaký ten haydnovský akord. Představte si to jako most mezi předválečným a poválečným modernismem, vzniklý pod těžkou rukou maďarského státního komunismu. O dva roky později Ligeti uprchl na západ.

Stejně tak je přechodovým dílem i jeho Druhý kvartet z roku 1968. Vznikl v revolučním roce a začíná Allegrem nervosem, v němž se skladatel odklání od boulezovsko-stockhausenovského serialismu k upřímnému a brutálnímu setkání s hudbou reálného světa, kterou by lidé mohli chtít slyšet. Jak je u Ligetiho zvykem, nechybí břitký humor, provokativní pasáže ani okamžiky transcendentálního klidu a jemné krásy. Ligeti je nejméně předvídatelný ze skladatelů, dokonalá volba pro zvídavou mysl a ideální protijed na sentimentální závěr roku.

Mezi oběma Ligetiho skladbami přednese Marmen Quartet Bartókův Čtvrtý smyčcový kvartet z roku 1928, který ve srovnání se svými sousedy působí téměř mozartovsky. Hodinové album je plné vášně a lyriky v podání čtyř Evropanů, kteří se setkali v roce 2013 na Royal College of Music – předtím než se Londýn stal kvůli Brexitu pro studenty z kontinentu příliš složitým místem k dokončení studií. Marmen Quartet, formovaný v jiné době, nám připomíná mnohé z toho, co bylo ztraceno – mimo jiné i možnost objevovat Ligetiho hravý a znepokojivý svět, nacházející se na samé hranici známého vesmíru.

György Ligeti: String Quartets Nos. 1 & 2; Béla Bartók: String Quartet No. 4

György Ligeti: String Quartet No. 1 ‘Métamorphoses nocturnes’ (I. Allegro grazioso, String Quartet No. 1 : “Métamorphoses nocturnes”: II. Vivace, capriccioso, III. Adagio, mesto, IV. Presto, String Quartet No. 1 “Métamorphoses nocturnes”‘: V. Andante tranquillo, VI. Tempo di Valse, moderato, con eleganza, un poco capriccioso, VII. Allegretto, un poco gioviale, VIII. Prestissimo)
Béla Bartók: String Quartet No. 4, Sz 91(I. Allegro, II. Prestissimo, con sordino, III. Non troppo lento, IV. Allegretto pizzicato)
Béla Bartók: String Quartet No. 4: V. Allegro molto
György Ligeti: String Quartet No. 2: I. Allegro nervoso
György Ligeti: String Quartet No. 2: II. Sostenuto, molto calmo
György Ligeti: String Quartet No. 2 (III. Come un meccanismo di precisione, IV. Presto furioso, brutale, tumultuoso, V. Allegro con delicatezza – stets sehr mild)

Marmen Quartet

Label: BIS
Datum vydání: 25. ledna 2025
Hodnocení Normana Lebrechta: ****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments