Album týdne Normana Lebrechta: Lutosławského revival a zapomenuté noty minulosti

Tento týden se Norman Lebrecht zaměřil na novou nahrávku Symfonického orchestru Finského rozhlasu pod vedením Nicholase Collona, kteří se rozhodli připomenout skladby pozapomenutého polského skladatele Witolda Lutosławského.
Christian Tetzlaff (foto Tommaso Lonquich)
Christian Tetzlaff (foto Tommaso Lonquich)

Ještě nedávno byli György Ligeti a Witold Lutosławski hlavními představiteli posluchačsky přívětivého modernismu v západních koncertních sálech – do té míry, že mnozí odcházeli domů s přesvědčením, že budoucnost hudby se nachází na přímce táhnoucí se od Baltu k Balkánu.

Toto proroctví se stále ještě může naplnit, ale kde skončil Lutosławský, zůstává záhadou. Zatímco jeho maďarský současník je hojně uváděn, Lutosławský podivně upadl v zapomnění a zaostává za svými krajany Pendereckým a Góreckým. Kdy jste naposledy slyšeli jeho podmanivou Třetí symfonii nebo dokonce Koncert pro orchestr, který v roce 1954 odstartoval jeho kariéru?

Symfonický orchestr Finského rozhlasu předvádí nejúchvatnější provedení tohoto koncertu za poslední roky. Dle požadavků pozdně stalinské společnosti je tento hudební exponát sestaven z lidových melodií a úchvatnější než slavná Bartókova skladba. Vyžaduje orchestr plný nebojácných sólistů, a právě takové v Helsinkách najdete. Dirigent Nicholas Collon je levicový aktivista, který nutí anglické orchestry hrát vestoje a bez partitur. Takové hlouposti si Finové líbit tedy nenechají. Tady jde o hudební profesionalitu, únosci s taktovkou tu neuspějí. Moje motto pro rok 2024 zní: „Přiveďte mi Luta ihned zpátky.“

Partita byla napsána o 35 let později pro Pinchase Zukermana s klavírním doprovodem a poté orchestrálně upravena pro Anne-Sophie Mutter. Je tak podobná Třetí symfonii, že si člověk říká, proč potřebuje sólové housle skřípající nad klavírem. Konflikt mezi jedincem a společností se však projeví velmi rychle a při absenci jasného vítěze je Lutoslawského totalita jasným poraženým. Christian Tetzlaff zde jako sólista exceluje.

Album na Spotify:

Ukázka na YouTube:

 

Lutosławski: Koncert pro orchestr, Partita pro housle a orchestr & Novelette

Witold Lutosławski: Koncert pro orchestr (Intrada: Allegro maestoso, Capriccio notturno ed Arioso: Vivace, Passacaglia, Toccata e Corale: Andante con moto – Allegro giusto)
Witold Lutosławski: Partita pro housle a orchestr (Allegro giusto, Ad libitum, Largo, Ad libitum, Presto)
Witold Lutosławski: Novelette

Christian Tetzlaff – housle
Jouko Laivuori – klavír
Finnish Radio Symphony Orchestra
Nicholas Collon – dirigent

Label: Ondine
Datum vydání: 3. listopadu 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments