Album týdne Normana Lebrechta: Mahler očima Waltera Goehra – Nezbytná kapitola hudební historie

Rok 2025 začíná Norman Lebrecht svým oblíbeným Mahlerem – podívá se na zoubek několika raritním nahrávkám. Například v nahrávce Písně žalobné z roku 1956 zcela chybí úvodní část Waldmärchen – ta nebyla v tehdy aktuálním vydání partitury zahrnuta.
Gustav Mahler (zdroj Gustav Mahler Symphony)
Gustav Mahler (zdroj Gustav Mahler Symphony)

Když loni v srpnu zemřel skladatel Alexander Goehr (19322024), neopomněly nekrology připomenout zásadní přínos, který měl pro ostrovní britskou kulturu jeho otec Walter Goehr, který do Británie emigroval z Něměcka. Walter byl zaměstnán u EMI jako dirigent na plný úvazek a řídil také jeden ze slabších orchestrů BBC. Ačkoli uvedl celou řadu novinek od Brittena, Tippetta přes Schönberga a Stravinského až po Monteverdiho a Mahlera, proslul zejména provedením britské premiéry symfonie Turangalîla Oliviera Messiaena.

Při poslechu Písni žalobné a Čtvrté symfonie vás napoprvé zarazí, jak intuitivně pochopil Mahlerovy nepředvídatelné pauzy a rytmické změny. Dává Písni žalobné zvuk plně zralého díla, ve kterém jsou jasně patrné všechny předzvěsti Druhé a Osmé symfonie. Tehdy neznámou Joan Sutherlandovou zde slyšíme v její jediné známé nahrávce Mahlerova díla. Dalšími sólisty jsou Peter Pears a Norma Proctor, které doprovází Londýnský symfonický orchestr, zpívá Goldsmiths Choral Union. Je to nejidiomatičtější a nejpřínosnější výklad této nedokonalé partitury, jaký jsem kdy slyšel.

Na rozdíl od jiných mahlerovců, Goehrova studiová interpretace Čtvrté symfonie zaujímá v mahlerovském cyklu BBC z roku 1960 se sólistkou Teresou Stich-Randallovou méně přímočarý přístup a zdůrazňuje melancholickou stránku pomalé věty a lidovější prvky závěru. Ale ani to nedokázalo Goehra vyvést z relativního zapomnění, neboť byl zastíněn významnějšími osobnostmi mahlerovského obrození. Zemřel téhož roku ve věku 57 let bezprostředně poté, co ve Sheffield City Hall oddirigoval Händelova Mesiáše.

Album na YouTube:

Album na Spotify:

Mahler Pioneers

Gustav Mahler: Das klagende Lied
Gustav Mahler: Adagio from Symphony No 10
Interview with Leopold Stokowski
Gustav Mahler: Symphony No. 4 in G major
Interview: Albert Friese

Teresa Stich-Randall – soprán
Joan Sutherland – soprán
Norma Proctor – kontraalt
Peter Pears – tenor
Goldsmith’s Choral Union
BBC Symphony Orchestra/Herrmann Scherchen (Lied, Adagio)
London Symphony Orchestra/Walter Goehr (Symphony 4)

Nahrávky pořízeny živě 13. května 1956, Royal Festival Hall, London (Lied), 21. listopadu 1948, BBC Studios (Adagio), 9. února 1960, BBC Maida Vale Studios (Symphony 4)
Stereo AAD
Německé texty a anglické překlady přiloženy

Label: Somm
Datum vydání: 12. července 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****

Přestože je známe z dřívějších reedic, pro mahlerovské fanoušky jsou stejně důležité i nizozemské nahrávky Willema Mengelberga, vydané společností, která nese jeho jméno. Mengelberg na nich za sedm minut vychrlí nejrychlejší Adagietto z Páté symfonie a nejbláznivější úvod Čtvrté symfonie, vedle něhož Goehr zní, jakoby napůl spal. Nechybí ani živý záznam Písní potulného tovaryše z listopadu 1939 okořeněný stínem Hitlera bušícího na brány. Tomu se nedá odolat.

Strauss/Mahler Symphony 4, Lieder eines fahrenden Gesellen, Adagietto from Syphony No 5, Tod und Verklarung

Concertgebouw Orchestra
Jo Vincent – soprán
Hermann Schey – basbaryton
Willem Mengelberg – dirigent

Label: Mengelberg Society
Datum vydání: 7. června 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments