Album týdne Normana Lebrechta: Mrtvý Chopin a jeho nová vizionářka Ingrid Fliter

Co ještě může Chopin nabídnout posluchači, který už slyšel jeho díla v podání Rubinsteina, Horowitze, Richtera i Argerich? Britský publicista a hudební kritik Norman Lebrecht bez okolků přiznává, že jeho zájem o Chopina na dlouhá léta vyhasl – až do chvíle, než objevil argentinskou klavíristku Ingrid Fliter a její novou nahrávku...

Norman Lebrecht
4 minut čtení
Ingrid Fliter (foto Gary Houlder)

Vyrostl jsem na nahrávkách Chopina v podání Rubinsteina a Horowitze, později k nim přibyli Richter a Gilels. Další generace už zahrnovala Marthu Argerich, Daniela Barenboima a Vladimira Ashkenazyho. V určitém okamžiku života jsem si však začal klást otázku, zda lze o Chopinovi ještě něco nového říci, a téměř jsem jej přestal poslouchat.

Nebyl jsem tak daleko od pravdy. Pokud nejste Polák a nepodléháte až kultovní potřebě uctívat Chopina jako národního hrdinu, pak Chopinova hudba nenabízí o mnoho víc, než určitou introvertní sentimentalitu a smutek připomínající doznívání po milostném vzplanutí. Tak to alespoň cítím já.

Na varšavskou Chopinovu soutěž jsem nikdy nezavítal – obával jsem se smrtelné nudy. Navíc to, že v devadesátých letech nevzešel žádný vítěz, jen potvrdilo mou domněnku, že možnosti chopinovské interpretace už byly vyčerpány. Příští měsíc se koná další ročník – a třeba mě vyvede z omylu. Do té doby je však pro mě prakticky jedinou chopinovskou interpretkou hodnou poslechu Ingrid Fliter, Argentinka, která před pětadvaceti lety skončila ve Varšavě druhá.

Fliter patřila k posledním sólistkám, které si stihli pod svá křídla vzít EMI Classics, než došlo k jejich kolapsu. Klavíristka pak téměř zmizela z koncertních pódií a usadila se v Itálii, kde vychovávala dítě. Její nová nahrávka mazurek je místy skutečným zjevením. Fliter dokáže vycítit detaily, jež jiným klavíristům unikají. V šesté mazurce slyšíte melancholii tak hutnou, že by se dala krájet. V dalších pak dotančí „až na konec lásky“, jak by řekl Leonard Cohen. Ingrid Fliter je zkrátka vždy zajímavá. Její Fazioli se proměňuje v nebeskou lyru, čistou jako anděl. A vydavatelství Linn opět ukazuje, že dokáže zachytit ten nejčistší klavírní tón, jaký lze na nahrávkách slyšet.

Album na Spotify:

Album na YouTube:

Chopin: Mazurkas Vol. 1

Fryderyc Chopin: Mazurka in B dur, WN 7 
Fryderyc Chopin: Mazurka in C dur, WN 24 
Fryderyc Chopin: Mazurka in A moll, WN 14
Fryderyc Chopin: Mazurka in F dur, WN 25 
Fryderyc Chopin: Mazurka in B dur, WN 41 
Fryderyc Chopin: Mazurka in A Minor, WN 60 
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 6: č. 1 fis moll. Andante
Fryderyc Chopin: Mazurky op. 6 č. 2 cis moll Sotto Voce
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 6: č. 3 E dur. Vivace
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 6: č. 4 v es moll. Presto ma non troppo
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 6: č. 5 C dur. Vivo
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 7: č. 1 B dur. Vivace
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 7: č. 2 a moll. Vivo, ma non troppo
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 7: č. 3 f moll
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 7: č. 4 As dur. Presto
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 24: č. 1 g moll. Lento
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 24: č. 2 C dur. Allegro non troppo
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 24: č. 3 As dur. Moderato con anima
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 24: č. 4 v b moll. Moderato
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 50: č. 1 G dur. Vivace
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 50: č. 2 As dur. Allegretto
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 50: č. 3 cis moll. Moderato
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 59: č. 1 a moll. Moderato
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 59: č. 2 As dur. Allegretto
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 59: č. 3 fis moll. Vivace
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 63: č. 2 f moll. Lento
Fryderyc Chopin: Mazurky, op. 63: č. 3 cis moll. Allegretto
Fryderyc Chopin: Mazurka f moll, WN 65

Ingrid Fliter – klavír

Label: Linn Records
Datum vydání: 5. září 2025

Hodnocení Normana Lebrechta: ****

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře