Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Album týdne Normana Lebrechta: Nino Rota – Komorní hudba
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneHudbaRecenze

Album týdne Normana Lebrechta: Nino Rota – Komorní hudba

Norman Lebrecht dnes v jedné ze svých vzácných pětihvězdičkových recenzí hodnotí album nahrávek komorní tvorby italského skladatele Nino Roty, proslulého především jako autora římské filmové hudby.

Norman Lebrecht
Publikováno 03/07/2021
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Nino Rota (foto Hulton Archive)
Nino Rota (foto Hulton Archive)

V létě roku 1943 se ten nejlepší z mladých milánských skladatelů náhle odstěhoval do zaostalé jižní Itálie, kde strávil zbytek svého života. Dosud není jasné, co ho k tomu vedlo, ale Nino Rota se ve svých 32 letech rozhodl žít jako prostý učitel v Bari (později se stal ředitelem tamější konzervatoře). Nebýt jeho rozhodnutí trochu si přivydělat prací v římském filmovém průmyslu, dost možná bychom o něm už nikdy víc neslyšeli.

Rotovo umělecké partnerství s režisérem Federicem Fellini, které začalo prací na filmu Bílý šejk v roce 1952, z něj udělalo mezinárodní hvězdu a navždy změnilo svět filmové hudby. Pokud dnes o nějaké skladbě řekneme, že zní jako „filmová hudba“, znamená to, že nám připomíná buď hollywoodskou tvorbu Ericha Wolfganga Korngolda, nebo právě Rotovu práci ve studiu Cinecittà.

Stejně jako tomu bylo u Korngolda, i Rotova „vážná“ hudba je v porovnání s jeho soundtracky téměř neznámá. Riccardo Muti, jeden ze skladatelových studentů na konzervatoři v Bari, občas uvádí něco z Rotovy koncertní tvorby. Toto album, s hvězdným obsazením složeným ze sólistů Berlínské filharmonie a jejich přátel, obsahuje nahrávky dvou trií a jednoho nonetu, které Rota napsal v Bari v době, kdy byl nejvíce produktivní i ve filmovém světě.

Rota byl muž menšího vzrůstu, vždy si chránil své soukromí a šetřil slovy, zato měl však vzácný cit pro hudební introspekci. Fellini jej popsal následovně: „Jeho svět byl vnitřní, nosil ho v sobě a vnější realita v něm neměla co dělat.“ Rotova tria jsou rozverná a roztančená, ale kdesi v jejich hudební divočině je slyšet jeden tichý, nepatrný hlásek, jako by se tam ukrýval v dobrovolném exilu. Jeho nonet je ohromující a dosahuje dokonalosti vysoko nad úrovní většiny hudby z poloviny 20. století – je srovnatelný s mistrovským dílem Bohuslava Martinů. Emanuel Pahud, Daishin Kashimoto, Aurelien Pascal a jejich kolegové jsou neustále drženi ve střehu. Závěrečná dvojice preludií mi naprosto vzala řeč, tak, jak to normálně dokáže jen Bach.

CD: Nino Rota - Chamber Music (foto Alpha Classics)
CD: Nino Rota – Chamber Music (foto Alpha Classics)

Nino Rota: Chamber Music
Daishin Kashimoto – housle
Joaquín Riquelme García – viola
Claudio Bohórsquez – violoncello
Aurélien Pascal – violoncello
Emmanuel Pahud – flétna
Paul Meyer – klarinet
Fancois Meyer – hoboj
Gilbért Audin – fagot
Benoit de Barsony – lesní roh
Olivier Thiery – kontrabas
Éric le Sage – klavír

Label: Alpha Classics
Datum vydání: Červenec 2021

Hodnocení Normana Lebrechta: *****/*****

TémataNino RotaNorman Lebrecht
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Pražský komorní orchestr - logo Pražský komorní orchestr hledá produkčního
Další článek Zázrak (s)tvoření: Okouzlení papírem
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up