Album týdne Normana Lebrechta: Od romantických ozvěn k atonálnímu neznámu

Pro svou dnešní recenzi si Norman Lebrecht vybral nové album sopranistky Claire Booth a klavíristy Christophera Glynna, které obsahuje výběr ze Schönbergových raných skladeb.
Claire Booth, Christopher Glynn (foto Sven Arnstein)
Claire Booth, Christopher Glynn (foto Sven Arnstein)

Impresionismus by mi vůbec nevadil. Je to něco, co francouzští skladatelé dělají, když mají rozmarnou náladu a francouzští umělci, když se nechtějí obtěžovat s náčrty. Tak debussyovské, tak snadno rozpoznatelné.

Expresionismus – to je jiný příběh. Souběžné hnutí básníků a malířů, kteří se rádi odvázali, je v hudbě spojováno především se Schönbergem a jeho třemi žáky – nejupjatějšími hudebníky, na které jste si nepřáli narazit. Má vyvolávat „silné emoce“ – jako by to Bach nebo Händel nedokázali lépe. Také Schönbergovy obrazy byly považovány za expresionistické.

Většina skladeb na tomto albu pochází téměř výhradně ze Schönbergovy rané tvorby, než se vydal na cestu atonality. Píseň Erwartung zní velmi podobně jako lied, kterou mohl Richard Strauss napsat na zahradě mezi obědem a čajem, a nikoliv jako předtucha jeho budoucího stejnojmenného dramatu. Brahms by možná napsal Svatební píseň a Mahler Dívčí píseň. Pak ale přijde šok v podobě Schenk mir a my se ocitáme v osamělém a izolovaném světě člověka, který se sám naučil skládat hudbu a rozhodl se, že to musí jít i jiným způsobem.

Dvě z pozdějších písní opusu 48 ukazují jeho extrémní odklon od vídeňské normality. Dvanáctitónové či tonální variace evokují věčně truchlivou nádheru bojišť Světové války. Jane Grey naopak evokuje divokost anglického tudorovského dvora.

Claire Booth interpretuje každou píseň podle její hodnoty a nachází krásu i v těch nejnepravděpodobnějších frázích. Christopher Glynn chápavě přidává několik ze Schoenbergových 6 malých klavírních skladeb pro kontext a ponurou úlevu. Při střídmém poslechu poslouží dvě skladby ráno a večer jako ideální tečka za hudebním dnem přemýšlivého člověka.

Album na Spotify:

Arnold Schönberg: Expressionist Music

Arnold Schönberg: Erwartung, Op. 2 No. 1
Arnold Schönberg: Alles, Op. 6 No. 2
Arnold Schönberg: Hochzeitslied, Op. 3 No. 4
Arnold Schönberg: Madchenlied, Op. 6 No. 3
Arnold Schönberg: Schenk mir deinen goldenen Kamm, Op. 2 No. 2
Arnold Schönberg: Lockung, Op. 6 No. 7
Arnold Schönberg: Waldsonne, Op. 2 No. 4
Arnold Schönberg: Six Little Piano Pieces
Arnold Schönberg: Traumleben, Op. 6 No. 1
Arnold Schönberg: Warnung, Op. 3 No. 3
Arnold Schönberg: Tot, Op. 48 No. 2
Arnold Schönberg: Am Wegrand, Op. 6 No. 6
Arnold Schönberg: Der genügsame Liebhaber (Brettl-Lieder)
Arnold Schönberg: Madchenlied, Op. 48 No. 3
Arnold Schönberg: Galathea (Brettl-Lieder)
Arnold Schönberg: Gedenken, Op. post.
Arnold Schönberg: Der Wanderer, Op. 6 No. 6
Arnold Schönberg: Geübtes Herz, Op. 3 No. 5
Arnold Schönberg: Sommermüd, Op. 48 No. 1
Arnold Schönberg: German Folksongs (Mein Herz ist mir gemenget)
Arnold Schönberg: In diesen Wintertagen, Op. 14 No. 2
Arnold Schönberg: Jane Grey, Op. 12 No. 1
Arnold Schönberg: Gurrelieder (Lied Toves: Nun sag ich dir)
Arnold Schönberg: Six Little Piano Pieces

Claire Booth – soprán
Christopher Glynn – klavír

Label: Orchid Classics
Datum vydání: 24. května 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments