Album týdne Normana Lebrechta: Příliš fantasmagorie, aby to byla pravda. A příliš dobře zahrané, aby to vadilo

Když špičkový umělec sáhne po hudbě druhé kategorie, může jít o marnivou exhibici – anebo něco, co vás naprosto ohromí. Abych identifikoval, o kterou možnost se jedná v tomto případě, byl jsem nucen poslechnout si toto album třikrát.
Čajkovskij napsal Roční doby (dvanáct klavírních skladeb) – pro každý měsíc v roce jednu – pro petrohradský časopis, kde měly postupně vycházet. Redaktor – bez konzultace se skladatelem – ke každé z nich připojil báseň. Tolik doložitelná fakta. Yunchan Lim však v průvodním textu nahrávky předkládá pohádku – celý cyklus prý líčí poslední rok lidského života a pomalé smiřování se s koncem. Jenže Čajkovskij byl tehdy ponořen do práce na Labutím jezeře, měl před sebou ještě téměř dvacet let života a myšlenky na smrt mu zjevně byly vzdálené. Výmysl korejského klavíristy je mi silně proti srsti.
A jak si vede jako interpret? Yunchan Lim, laureát Van Cliburnovy soutěže z roku 2022, je bezesporu nejzajímavější a nejoduševnělejší klavírista, který se na hudební scéně objevil za několik posledních desetiletí. Co se týče jeho dosavadních nahrávek Rachmaninova a Chopina, nelze mu vytknout jediné klopýtnutí a jedná se o skutečně výjimečné počiny.
V části Leden se chvílemi pohybuje na hranici kýče, což lze však přičíst na vrub spíše Čajkovskému než interpretovi. V Březnu působí jeho hra éterickým dojmem, jako pírko snášející se na tající sníh. Červen se potácí někde mezi nadějí a temnotou. Srpen působí jako úprk, útěk před něčím, možná před realitou. Říjen je vznášející se oblak geniality – Rachmaninovův oblíbený přídavek. Poslední dva měsíce cyklu přinášejí jakési smíření – i když ne zcela přesvědčivé.
Limova hra, místy oslnivá, si příliš nerozumí s jeho slovním výkladem. Při třetím poslechu se však jeho výkon jeví jako hluboce uspokojivý – bez jakéhokoli skrytého záměru. Výsledek vás nezklame.
Album na Spotify:
Tchaikovsky: The Seasons
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: I. Leden – U krbu. Moderato semplice ma espressivo
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: II. Únor – Masopust. Allegro giusto
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: III. Březen – Píseň skřivánka. Andantino espressivo
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: IV. Duben – Sněženka. Allegretto con moto e un poco rubato
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: V. Květen – Bílé noci. Andantino
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: VI. Červen – Barcarola. Andante cantabile
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: VII. Červenec – Píseň ženců. Allegro moderato con moto
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: VIII. Srpen – Žně. Allegro vivace
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: IX. Září – Honitba. Allegro non troppo
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: X. Říjen – Podzimní píseň. Andante doloroso e molto cantabile
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: XI. Listopad – Jízda trojkou. Allegro moderato
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: XII. Prosinec – Vánoce. Tempo di valse
Yunchan – Lim klavír
Label: Decca
Datum vydání: 22. srpna 2025
Hodnocení Normana Lebrechta: ****
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]