Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Album týdne Normana Lebrechta: Příliš fantasmagorie, aby to byla pravda. A příliš dobře zahrané, aby to vadilo
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneHudbaKlasikaRecenze

Album týdne Normana Lebrechta: Příliš fantasmagorie, aby to byla pravda. A příliš dobře zahrané, aby to vadilo

Náladová bohatost a poetické názvy Čajkovského Ročních dob vedlo mnoho interpretů i badatelů k různým výkladům. Jedni v něm spatřují pouhý charakterový cyklus roku se všemi jeho náladami, barvami a ruskými sezónními archetypy. Někteří považují za klíč ke každé části připojené básně, což se promítá i do tempové a barevné interpretace. Zaznívají názory, že skladby odrážejí Čajkovského vnitřní svět – tento výklad častěji volí interpreti, kteří akcentují skladatelovu emocionalitu (např. Pletněv, Kissin, Luganskij). Někteří ruští badatelé a pedagogové (např. Boris Berezovskij) upozorňují, že cyklus odráží ruské sezónní zvyky, tradice a životní rytmus – tedy nikoliv jen přírodu, ale i práci, svátky a běžný život. Korejský klavírista Yunchan Lim je zastáncem hypotézy, která své příznivce především mezi současnými interprety – údajně lze celý cyklus lze chápat jako symbolickou cestu lidského života – od začátků a nadějí (leden, únor) přes bouřlivá a zasněná období (květen, červen), krizi a rozpad (srpen, září) až k závěrečnému smíření... Přináší jeho poslední CD důkaz, že by na této teorii mohlo být alespoň zrnko pravdy?

Norman Lebrecht
Publikováno 29/06/2025
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Yunchan Lim (zdroj New York Philharmonic)
Yunchan Lim (zdroj New York Philharmonic)

Když špičkový umělec sáhne po hudbě druhé kategorie, může jít o marnivou exhibici – anebo něco, co vás naprosto ohromí. Abych identifikoval, o kterou možnost se jedná v tomto případě, byl jsem nucen poslechnout si toto album třikrát.

Čajkovskij napsal Roční doby (dvanáct klavírních skladeb) – pro každý měsíc v roce jednu – pro petrohradský časopis, kde měly postupně vycházet. Redaktor – bez konzultace se skladatelem – ke každé z nich připojil báseň. Tolik doložitelná fakta. Yunchan Lim však v průvodním textu nahrávky předkládá pohádku – celý cyklus prý líčí poslední rok lidského života a pomalé smiřování se s koncem. Jenže Čajkovskij byl tehdy ponořen do práce na Labutím jezeře, měl před sebou ještě téměř dvacet let života a myšlenky na smrt mu zjevně byly vzdálené. Výmysl korejského klavíristy je mi silně proti srsti.

A jak si vede jako interpret? Yunchan Lim, laureát Van Cliburnovy soutěže z roku 2022, je bezesporu nejzajímavější a nejoduševnělejší klavírista, který se na hudební scéně objevil za několik posledních desetiletí. Co se týče jeho dosavadních nahrávek Rachmaninova a Chopina, nelze mu vytknout jediné klopýtnutí a jedná se o skutečně výjimečné počiny.

V části Leden se chvílemi pohybuje na hranici kýče, což lze však přičíst na vrub spíše Čajkovskému než interpretovi. V Březnu působí jeho hra éterickým dojmem, jako pírko snášející se na tající sníh. Červen se potácí někde mezi nadějí a temnotou. Srpen působí jako úprk, útěk před něčím, možná před realitou. Říjen je vznášející se oblak geniality – Rachmaninovův oblíbený přídavek. Poslední dva měsíce cyklu přinášejí jakési smíření – i když ne zcela přesvědčivé.

Limova hra, místy oslnivá, si příliš nerozumí s jeho slovním výkladem. Při třetím poslechu se však jeho výkon jeví jako hluboce uspokojivý – bez jakéhokoli skrytého záměru. Výsledek vás nezklame.

Album na Spotify:

Tchaikovsky: The Seasons

Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: I. Leden – U krbu. Moderato semplice ma espressivo
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: II. Únor – Masopust. Allegro giusto
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: III. Březen – Píseň skřivánka. Andantino espressivo
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: IV. Duben – Sněženka. Allegretto con moto e un poco rubato
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: V. Květen – Bílé noci. Andantino
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: VI. Červen – Barcarola. Andante cantabile
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: VII. Červenec – Píseň ženců. Allegro moderato con moto
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: VIII. Srpen – Žně. Allegro vivace
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: IX. Září – Honitba. Allegro non troppo
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: X. Říjen – Podzimní píseň. Andante doloroso e molto cantabile
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: XI. Listopad – Jízda trojkou. Allegro moderato
Petr Iljič Čajkovskij: Roční doby, Op. 37a: XII. Prosinec – Vánoce. Tempo di valse

Yunchan – Lim klavír

Label: Decca
Datum vydání: 22. srpna 2025
Hodnocení Normana Lebrechta: ****

TémataYunchan Lim
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Elena Tsallagova, 26. června 2025, Smetanova Litomyšl (zdroj Smetanova Litomyšl) Expresivita, odvaha, autenticita. Kremerata Baltica jako symbol živé hudební současnosti
Další článek Alisa Weilerstein (zdroj Askonas Holt) Hudba je jediný jazyk, kterému všichni rozumíme, říká violoncellistka Alisa Weilerstein
5 1 hlasovat
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up