Album týdne Normana Lebrechta: Pro radost nebo pro peníze?

Není třeba brát vše smrtelně vážně, někdy si stačí hudbu jen vychutnávat – to je poselství recenze pro tento týden, ve které britský publicista Norman Lebrecht hodnotí nedávno vydané album nenáročných a odpočinkových skladeb v podání violoncellisty Tima Posnera.
Tim Posner (zdroj Tim Posner)
Tim Posner (zdroj Tim Posner)

BBC kdysi vysílalo v jednom z hlavních vysílacích časů pořad Hlavně pro potěšení (Mainly for Pleasure). Název však změnili, když jej stále více hudebníků překřtilo na Hlavně pro prachy, s názvem ovšem odhodili schéma i koncepci. Často přehlížíme, že hudba existuje především pro potěšení a máme tendenci znevažovat nahrávky a výkony, které žádné vyšší cíle nemají.

Toto je jedna z nich. Tim Posner, první violoncellista amsterdamské Sinfonietty, si pro své přelomové album vybral tři skladby pro violoncello a orchestr. Dvě jsou velmi židovské a známé, třetí méně. Posner do všech tří vnáší svěžest a uvolněnost, která je v dnešní stresující době velmi vítaná a nedostatek vážnosti, kterého je třeba si vážit ještě více.

Blochův Schelomo je podán bez okázalosti, s níž se občas setkáváme u violoncellistů, kteří se snaží obhájit dílo, které nicméně nedosahuje vrcholků Matterhornu. Přílišný patos se k Schelomově hebrejské tématice nehodí. Prostě si skladbu vychutnejte takovou, jaká je.

Bruchův Kol Nidrei je koncertní zpracování úvodní modlitby židovského Dne smíření, kterou složil německý protestant, který ji (jak řekl svému vydavateli) napsal čistě pro peníze. Posner opět odolává potřebě přehnaně zdůrazňovat židovskou tématiku a podává látku s vřelostí a nádechem smyslnosti.

Ernst von Dohnányi, současník Bartóka a Kodályho, uvízl v brahmsovských kolejích, když v roce 1904 napsal svůj Koncertní kus pro violoncello a orchestr. Existují horší koleje, do kterých se dá zabřednout, i když po chvíli si uvědomíte, že Brahms dělal většinu věcí lépe. Tohle je hudba pro příjemnou koupel nebo prosluněný den v parku. Posner a Bernští symfonikové vystihli tu správnou polohu a dali do toho všechno. Diriguje vídeňská rodačka Katharina Müllnerová. Na této desce není nic, co by se vám nelíbilo.

Album na Spotify:

Album na YouTube:

Bloch, Dohnányi, Bruch

Ernest Bloch: Schelomo, B.39
Max Bruch: Kol Nidrei, op. 47
Ernst von Dohnányi: Konzertstück, op. 12

Tim Posner – violoncello
Berner Symphonieorchester
Katharina Müllner – dirigent

Label: Claves Records
Datum vydání: 15. března 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ***

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments