Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Album týdne Normana Lebrechta: Psychoanalýza bojovného umělce
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaRecenzeSoudobá HudbaZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Psychoanalýza bojovného umělce

Pro svou pravidelnou recenzi si Norman Lebrecht tento týden vybral nové album Německé rozhlasového orchestru SWR pod vedením finského dirigenta Pietari Inkinena.

Norman Lebrecht
Publikováno 01/01/2023
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Pietari Inkinen (zdroj Pietari Inkinen)
Pietari Inkinen (zdroj Pietari Inkinen)

Během přestávek mezi covidovými lockdowny, kdy bylo možné hrát pro menší skupinky obecenstva, se hudebníci s velkou vynalézavostí věnovali komorním symfoniím – opomíjenému žánru na pomezí Brahmsova sextetu a Straussovy symfonické básně.

Šostakovič vlastně nikdy žádnou komorní symfonii nenapsal, ale violista a dirigent Rudolf Baršaj rozšířil některé jeho smyčcové kvartety pro svůj Moskevský komorní orchestr a První klavírní koncert je v podstatě koncipován v miniaturním provedení pro smyčcový orchestr, klavír a trubku. Intenzivní výkony na tomto albu byly zaznamenány v Saarbrückenském studiu za přísných bezpečnostních covidových opatření.

Osmý kvartet začíná v tak pohřebně pomalém tempu, že může jít jen o nešikovnost nebo zvrácenost. V průběhu provedení je zřejmé, že pomalost je zamýšlena jako protest, jako odraz skladatelových pocitů a možná i jako reakce covidová omezení. Šostakovič se v roce 1960 svěřil, že osmý kvartet psal jako svůj vlastní nekrolog, protože po smrti si na něj už nikdo nevzpomene. Finský dirigent Pietari Inkinen jeho vztek vystihl dokonale.

První kvartet pochází z roku 1938, kdy se Šostakovič vzpamatovával z hrůzy Stalinových útoků na jeho osobu a hledal způsoby, jak bezpečně vyjádřit svůj odpor k režimu. Pomalost opět dosahuje toho, co drsné smyčce nedokáží vyjádřit.

Klenotem je záznam klavírního koncertu, v němž vystupují Maria Meerovitch a Sergej Nakarjakov, oba ruští exulanti, kteří pečlivě čtou mezi řádky, aby v podstatě poskytli rozsáhlou psychoanalýzu bojovného umělce. Je to možná nejintuitivnější Šostakovič, kterého jsem letos slyšel. 

Shostakovich: Chamber Symphonies & Concerto For Piano, String Orchestra and Trumpet No. 1, Op. 35

Dmitrij Šostakovič: Komorní symfonie č. 1 c moll, op. 110a
Dmitrij Šostakovič: Chamber Symphony in C Major, Op. 49a
Dmitrij Šostakovič: Klavírní koncert č. 1 c moll pro klavír, trubku a smyčce, op. 35

Maria Meerovitch – klavír
Sergej Nakarjakov – trumpeta
Deutsche Radio Philharmonie
Pietari Inkinen – dirigent

Label: SWR Music
Datum vydání: 13. ledna 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: *****/*****

TémataDeutsche Radio Philharmonie Saarbrücken KaiserslauternMaria MeerovitchPietari InkinenSergej NakarjakovSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Dirigent Franz Welser-Möst na zkoušce s Vídeňskými filharmoniky (zdroj Wiener Philharmoniker) Novoroční koncert vídeňských filharmoniků tentokrát bez ruského obecenstva
Další článek Ilustrační foto (zdroj Česká filharmonie, foto Petr Kadlec) Festivaly klasické hudby: Ohlédnutí za rokem 2022 a plány na rok 2023
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up