Album týdne Normana Lebrechta: Randall Goosby – Roots

V době, kdy je většina hudebních hvězd na dovolených, se Norman Lebrecht ve své pravidelné recenzi zaměřil na debutové album mladého amerického houslisty Randalla Goosbyho.
Randall Goosby (zdroj Decca Classics)
Randall Goosby (zdroj Decca Classics)

Léto je ideální dobou pro debutu nových umělců, dobou, kdy jsou hvězdy na dovolených a hudební labely náhle nemají co vydávat. Pětadvacetiletý houslista Randall Goosby je vycházející hvězdou vydavatelství Decca. Jeho otec je Afroameričan, jeho matka z Koreje. Od malička byl připravován na budoucnost na jevišti, studoval na konzervatoři Juilliarda jeho mentorem byl Itzhak Perlman. Co by se s takovým zázemím mohlo pokazit?

Na první dojem – toto je jeho debutové album – je zřejmé, že Goosby disponuje bezchybnou technikou a nenuceným frázováním, které dává dojem jisté mladické neposlušnosti. Jeho tón je čistý jako břitva a při poslechu je cítit nadšení, se kterým hraje. Způsob, kterým při hraní bluesových děl Xaviera Dubois Foleyho a Coleridge-Taylor Perkinsona proměňuje svůj nástroj z roku 1735 od Guarneriho del Gesù ve vesnické housle, je známkou přirozeného a klidného hudebníka.

Problém spočívá ve výběru skladeb. Až na dva kusy jsou autory všech děl afroameričtí skladatelé, a přestože William Grant Still vždy stojí za poslech a Florence Price alespoň občas, homogenita skladeb může být únavná.

Největší hity z opery Porgy and Bess náladu moc neobmění a Dvořákova Sonatina v G dur, op. 100 je v podstatě převlečená country hudba. Posluchač se tak cítí trochu ošizen. Osobně z toho viním producenta Davida Frosta, držitele devatenácti cen Grammy, který mohl vymyslet lepší program a vybrat ke Goosbymu zajímavějšího klavíristu než zoufale nudného Zhu Wanga.

Toto album je talíř plný malých jednohubek. Goosby se příště bude muset trochu víc předvést. Až ho uslyšíme hrát Brahmse nebo Ivese, získáme lepší představu o tom, jakým je hudebníkem a jaké jsou jeho možnosti.

Ukázka:

Randall Goosby – Roots
Xavier Dubois Foley: Shelter Island

Coleridge-Taylor Perkinson: Bluesové formy pro sólové housle
George Gershwin: Výňatky z opery Porgy and Bess
William Grant Still: Suita pro housle a klavír
Florence Price: Adorace, Fantasie č. 1 G moll, Fantasie č. 2 fis moll
Samuel Coleridge-Taylor arr. Maud Powell: Deep River
Antonín Dvořák: Sonatina pro housle a klavír, op. 100

Randal Goosby – housle
Zhu Wang – klavír
Xavier Dubois Foley – kontrabas

Label: Decca Records
Datum vydání: 25. června 2021
Hodnocení Normana Lebrechta: ***/*****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments