Album týdne Normana Lebrechta: Reneé Fleming – Voice of Nature, The Anthropocene

Pro svou pravidelnou recenzi si britský kritik Norman Lebrecht tentokrát vybral nejnovější album legendární sopranistky Reneé Fleming „Voice of Nature: The Anthropocene“. Její zpěv na novém CD je tradičně bezchybný – dá se ale totéž říct i o klavírním doprovodu hudebního ředitele Metropolitní opery Yannicka Nézet-Séguina?

Renée Fleming (foto Andrew Eccles)

Je hezké na vlastní uši slyšet, že největší americká diva rozhodně nehodlá zestárnout v tichosti. Je jí přes šedesát a už pár let nepřijímá žádné operní role, přesto však tyto písně – jejich výběr byl inspirovaný denními procházkami přírodou v době lockdownu – zpívá radostně a naplno. Vše, na co jsme u recitálu Renée Fleming zvyklí, je tu – bezstarostné výšky, sametové hloubky, perfektní intonace, zkomolené slabiky v hned několika jazycích.

Písně vybrané pro toto album jsou dost různorodé. První skladba, jemná Evening Kevina Putse, by se dala zaměnit za dílo Barbera nebo Coplanda z 30. let. Endless Space Nica Muhlyho zase zní jako Britten. Nejzajímavější z žijících skladatelů, které si Fleming vybrala, je Caroline Shaw. Její Aurora Borealis evokuje přesně to, co byste čekali podle názvu – blyštivou záři severského nebe, tak vysokou a nadpozemskou, že by jí jiné hlasy ani nedosáhly. Je to zaručený hit.

Zbytek recitálu tvoří francouzské písně Faurého, Hahna a Lizsta, a pár německojazyčných kusů od Edwarda Griega. Klavíristou na celém CD je Yannick Nézet-Séguin, hudební ředitele Metropolitní opery a orchestrů ve Filadelfii a Montrealu – muž natolik zaneprázdněný, že mu nezbývá moc času na hru na klavír.

Yannick, kterému Renée děkuje za „dary které jí předal jako umělec, kolega a přítel“, je klavíristou bez zjevného talentu, snad kromě decentní schopnosti udržet tempo. Jeho hře chybí jakákoliv komplexita nebo překvapení. Co hůř, chybí jí barva, a to natolik, že výsledek vypadá jako pár dní stará mrtvola. Každý nádherný a bohatý odstín hlasu zpěvačky tvrdě narazí na bezbarvé a ploché tóny vycházející z klavíru. Někteří dirigenti – Barenboim, Pappano, Levine, Previn – jsou na klavíru skvělými partnery pro pěvecké recitály. Yannick, přestože orchestry řídí úctyhodně, mezi ně prostě nepatří. Klavírní doprovod je jedním z povolání, kterých by se klidně mohl v budoucnu vzdát.

Renée Fleming – Voice of Nature: The Anthropocene
Renée Fleming – soprán
Yannick Nézet-Séguinklavír

Label: Decca Classics
Datum vydání: 8. října 2021

Hodnocení Normana Lebrechta: ****/***** (Fleming); **/***** (Nézet-Séguin)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments