Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Album týdne Normana Lebrechta: Resch, Beethoven – Smyčcové kvartety
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaKlasikaRecenzeSoudobá HudbaZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Resch, Beethoven – Smyčcové kvartety

Jako dnešní Album týdne si Norman Lebrecht CD „Attacca“, na kterém frankfurtský ansámbl Aris Quartett hraje dva smyčcové kvartety – Beethovenův „Razumovský“ kvartet a dílo soudobého skladatele Geralda Resche pod jménem „attacca“, které je Beethovenovou skladbou inspirováno.

Norman Lebrecht
Publikováno 09/05/2021
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Aris Quartett (foto Sophie Wolter)
Aris Quartett (foto Sophie Wolter)

Většina skladeb od neznámých soudobých skladatelů naráží na stejný problém – posluchač netuší, do jakého kontextu má hudbu zasadit. Rakouský skladatel Gerald Resch tento problém obešel tím, že ke svému třetímu smyčcovému kvartetu „attacca“ na této desce připojil Beethovenovo Kvarteto č. 7 „Razumovský“, Op. 59/1. Kontext funguje překvapivě dobře.  

Šestačtyřicetiletý Resch je bývalým hudebním žurnalistou s kořeny ve vídeňské hudební scéně, jak historické, tak moderní. Spolupracuje s různorodými uskupeními, od vídeňských hráčů na historické barokní nástroje Consensis Musicus až po saxofonové kvarteto Aureum. Jeho kvartet “attacca” vznikl z dlouhodobé spolupráce s moderním ansámblem Aris Quartett z Frankfurtu, jedním z nejuznávanějších těles svého druhu.

Resch ve své skladbě cituje Beethovena spíše podprahově než doslovně, ale tyto narážky posluchači pomohou neztratit se na cestě jménem “attacca”, jako neosvětlené milníky podél noční cesty. Toto dílo je temnější než Beethovenův kvartet, ale není to tma hrozivá. Délka dvaadvaceti minut akorát stačí na rozvinutí všech Reschových hudebních nápadů a když skladba skončí, budete toužit po přídavku.

Arisovci pak podají bezstarostnou interpretaci Beethovenova kvarteta, která se naprosto liší od interpretací vystresovaných, mužských hráčů středního věku, se kterými jsem vyrůstal. Je dnes hraní na smyčcové nástroje o tolik jednodušší, nebo se hráči naučili trochu se uvolnit? Pomohla snad vyváženost pohlaví? Ať je důvod jakýkoliv, kvarteto Aris hraje Beethovena s plamenným rozmachem a občas až drzou lhostejností. Až skončí Covid, poslechnu si je naživo. Zatím si alespoň znovu pustím jejich Adagio, které zpívá jak letniční slavík.

Ukázka:

Attacca
Gerald Resch: Smyčcový kvartet č. 3 „attacca“
Ludwig van Beethoven: Smyčcový kvartet č. 7 F dur “Razumovský”, Op. 59, č. 1

Aris Quartett (Anna Katharina Wildermuth – housle, Noémi Zipperling – housle, Caspar Vinzens – viola, Lukas Sieber – violoncello)

Label: Genuin
Datum vydání: 7. května 2021

Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TémataAris QuartettGerald ReschNorman LebrechtSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Studio ALTA - logo Studio ALTA hledá PR manažera
Další článek L. v. Beethoven: Fidelio - Helena Beránková, Jiří Přibyl a Barbora Řeřichová - Moravské divadlo Olomouc 2021 (foto: Jan Procházka) Operní panorama Heleny Havlíkové (316) – Nejen Leonora měla v olomouckém Fideliovi odvahu
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up