Album týdne Normana Lebrechta: Šostakovič a jeho badatel na jedné desce
Když jsem byl požádán o zrecenzování skladeb žijícího muzikologa, mou první reakcí bylo skočit na první noční vlak z města a nevyhlédnout z okénka před rozedněním. Muzikologie v posledních dvou desetiletích zdegenerovala politickými boji – přičemž jedna z amerických frakcí dokonce tvrdí, že pro získání doktorátu z muzikologie není nutné umět noty.
Polský tvůrce Krzysztof Meyer, který letos oslaví osmdesátku, však není obyčejný muzikolog. Je to největší východoevropská autorita na život a dílo Dmitrije Šostakoviče. Zcela otevřeně mluví o Šostakovičově útlaku tehdejším režimem, čímž si znepřátelil mnoho lidí v jistých kruzích. 20 let učil v Kolíně nad Rýnem a nyní žije v západním Německu.
Jeho Sonáta pro violoncello a klavír je jeho první skladbou, kterou jsem kdy slyšel – a rychle mě upoutala svou nekompromisní směsí lyriky, bojovnosti a nezaměnitelné polskosti v gestech a frázování. Zavede vás do zdánlivě atonální houštiny, aby ji pak originálním obratem a rozuzlením pročistil.
Hudba je fascinující na mnoha úrovních – a ve spojení se Šostakovičovou Sonátou pro violoncello a klavír d moll, op. 40 neodolatelná. Na jedné a téže desce můžete slyšet skladatele i komentátora. Co víc bychom si mohli přát?
Vynikající violoncellistka Joanna Sachryn a klavírista Paul Rivinius hrají vášnivě a bezchybně.
Krzysztof Meyer, Dmitri Shostakovich: Cello-piano sonatas
Krzysztof Meyer: Sonáta pro violoncello a klavír
Dmitrij Šostakovič: Sonáta pro violoncello a klavír d moll, op. 40
Label: Kaleidos
Datum vydání: únor 2022
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]