Album týdne Normana Lebrechta: Šostakovičův výkřik na tenkém ledě

Pro svou dnešní recenzi si Norman Lebrecht vybral album s nahrávkami symfonií Dmitrije Šoštakoviče v podání Bostonského symfonického orchestru pod taktovkou Adrise Nelsonse.
Andris Nelsons (zdroj Andris Nelsons)
Andris Nelsons (zdroj Andris Nelsons)

Nevzpomínám si na předvánoční sezónu, která by měla tak pomalý rozjezd a jasný trhák v nabídce. Deutsche Gramophon a Sony vedou s nabídkou kultovních sólo klavíristů, Warner zaspal. Jonas Kaufmann kvílí filmové hity. V současné době se neobjevují žádné významné tituly, které by podpořily zdravou ekonomiku.

Vrátil jsem se k pokračování bostonského Šostakovičova cyklu, který jsem již dříve nadšeně recenzoval. Lotyšský dirigent Andris Nelsons, který vyrostl v postsovětské zemi, na níž stále ulpíval stín Šostakovičových přízraků. Bostonský symfonický orchestr zní na nahrávce silněji než kterýkoli z původních ruských interpretů a představa dvou hudebních velmocí, které se střetnou v těchto silných hudebních dílech, dodává ambicióznímu projektu pocit vzrušení.

Nejnovější díl tohoto cyklu obsahuje tři neprodejné symfonie a neodolatelnou čtvrtou. Šostakovičova Druhá symfonie je věnována desátému výročí Bolševické revoluce, Třetí pak jejímu svátku, 1. máji. Skladatel, stále bláhově optimistický ohledně komunismu, vytváří štěněčí skotačení v růžově zabarvených sonoritách. Ve dvaceti je jeho naivita omluvitelná.

O tři desetiletí později skrývá skladatel své rozčarování pod politickou alegorií Dvanácté symfonie „Rok 1917“. 13. symfonie „Babí jar“ je Šostakovičovým epickým morálním protestem proti sovětskému institucionálnímu antisemitismu a podílu na holokaustu. Každá z těchto náročných skladeb vyžaduje mimořádně neobvyklou kombinaci duševního soustředění a fyzické síly.

Ani v jednom případě Nelsons neuspěl. Tato čtení čtyř hlavních partitur jsou příliš slabá a nedotažená. V některých částech Druhé a Dvanácté symfonie je téměř slyšet, jak hudba ztrácí dech. V Babím jaru se orchestr a sbor lopotí v nevděčných tempech. Baritonista Matthias Goerne dělá, co může. Dirigent však působí dojmem, že je duchem nepřítomen a neumí se rozhodnout, jak by chtěl hudbu zahrát. Toto album je skličující. Doufejme, že vydavatelství má pro nadcházející rozhodující prodejní týdny v plánu něco pořádnějšího.

Album na Spotify:

Dmitri Shostakovich

Symfonie č. 2 H dur op. 14 “Zasvěcení říjnu”
Symfonie č. 3 Es dur op. 20 “Prvomájová”
Symfonie č. 12 D moll op. 112 “Rok 1917”
Symfonie č. 13 B moll op. 113 “Babí jar”

Matthias Goerne
James Burton
Erica J. Walshburn
Tanglewood Festival Chorus
New England Conservatory Symphonic Choir
Boston Symphony Orchestra
Andris Nelsons – dirigent

Label: Deutsche Grammophon
Datum vydání: 20. října 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: **/*****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments