Album týdne Normana Lebrechta: Sto let od Busoniho smrti – Velké jméno, sporné dědictví

V poslední recenzi roku 2024 se britský hudební publicista a kritik Norman Lebrecht zabývá hned třemi novinkovými alby – společným jmenovatelem je jim italský skladatel Ferruccio Busoni, jehož sté výročí úmrtí jsme si v tomto roce připomínali.
Ferruccio Busoni (Steinway & Sons)
Ferruccio Busoni (Steinway & Sons)

K čemu je vlastně dobré stoleté výročí, pokud neoživí zájem o danou osobnost? Uplynulo sto let od chvíle, kdy německo-italský klavírista Busoni zemřel v Berlíně, a přestože jsme si z koncertních pódií vyslechli v roce 1924 jeho kolosální klavírní koncert, nic zásadního se nestalo, aby se změnilo obecné vnímání, že Busoni byl vynikající klavírista s velkými nápady, které však nemusely vždy přinést hudbu trvalé hodnoty.

Dvě alba klavírních skladeb tuto představu ještě umocňují. Německý klavírista Wolf Harden dosáhl 13. dílu svého cyklu kompletních děl pro Naxos. Přes jeho vytrvalost a nasazení, nenacházím v tomto jednotvárném výběru mnoho originality. Po chvíli jsem se přistihl, že jsem byl v pokušení souhlasit s cynickou poznámkou, že Busoni je na vrcholu své síly pouze v úpravách děl Bacha a Beethovena.

Album na Spotify:

Ferruccio Busoni: Piano Music, Vol. 13 

Ferruccio Busoni: Prelude and Fugue in C Minor, Op. 21, BV 85
Johann Sebastian Bach, arr. Ferruccio Busoni: Capriccio sopra la lontananza del suo fratello dilettissimo, BWV 992 (I. Arioso: Adagio, II. (Fugato): (Andante), III. Study on Adagissimo: Andante sostenuto, alla Passacaglia, IV. (Alla marcia): Sehr getragen, molto sostenuto, V. Aria di Postiglione: Adagio poco, VI. Fuga all’imitazione della cornetta di postiglione: Allegro ritenuto, concert version)
Ferruccio Busoni: Menuetto capriccioso in C Major, Op. 61, BV 124
Ludwig van Beethoven, arr. Ferruccio Busoni: 6 Ecossaises in E-Flat Major, WoO 83
Ferruccio Busoni: Klavierübung in 5 Teilen (first edition, 1917-22), Part I: Exercise No. 1 (excerpts, Tempo di valse, Preludio: Allegro)
Ferruccio Busoni: Klavierübung in 5 Teilen (first edition, 1917-22), Part I: Exercise No. 2: Preludio: Allegro festivo
Ferruccio Busoni: Klavierübung in 5 Teilen (first edition, 1917-22), Part I: Exercise No. 3 (excerpts, Preludio: Andantino, Preludio: Tempo di Valse, moderato)
Ferruccio Busoni: Klavierübung in 5 Teilen (first edition, 1917-22), Part I: Exercise No. 4: Nach Auber-Liszt: Alla tarantella (from La muette de Portici)
Ferruccio Busoni: Klavierübung in 5 Teilen (first edition, 1917-22), Part I: Exercise No. 5: Preludio: Allegro moderato
Ferruccio Busoni: Klavierübung in 5 Teilen (first edition, 1917-22), Part I: Exercise No. 6, “À trois mains” (Preludio: Alla tarantella, Nach Offenbach: Barcarole (from Les contes d’Hoffmann), Nach Beethoven (after String Quartet No. 14, Op. 131: V.) Presto)
Ferruccio Busoni: Klavierübung in 5 Teilen (first edition, 1917-22), Part II: Exercise No. 7 (excerpts, Moderato, Nach Bach (after Goldberg Variations: Variation 28), Preludio (without the third finger): Moderato alla breve, Nach Gounod (after Faust: Waltz): Andante con moto, Preludio: Allegro, Nach Liszt (after Venezia e Napoli: Gondoliera): Andantino)
Ferruccio Busoni: Klavierübung in 5 Teilen (first edition, 1917-22), Part II: Exercise No. 8 (Nach Beethoven (Example: Piano Sonata No. 12, Op. 26): Allegro, Preludio: Andantino tranquillo, Tempo di Valse, elegantemente)
Ferruccio Busoni: Klavierübung in 5 Teilen (first edition, 1917-22), Part II: Exercise No. 9 (excerpts, Nach Schubert (after Erlkönig), Aus meinem Concerto (from Busoni’s Piano Concerto: II.): Trattenuto e fantasticamente)
Ferruccio Busoni: Klavierübung in 5 Teilen (first edition, 1917-22), Part III, “Lo staccato”: No. 6a. Nach Mendelssohn (after A Midsummer Night’s Dream)
Ferruccio Busoni: Klavierübung in 5 Teilen (first edition, 1917-22), Part V: Perpetuum mobile (after Piano Concertino, Op. 54, BV 292: movement II), BV 293

Wolf Harden – klavír

Label: Naxos
Datum vydání: 22. listopadu 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ***

Klavírní nahrávka Chandosu v podání Busoniho fanoušků Karla Lutchmayera a Petera Donohoeho nabízí větší rozmanitost. Seznam skladeb otevírá známá Bachova Toccata a fuga, kterou Vladimir Horowitz uváděl jako přídavek. Poté následují další fugy a variace, včetně zajímavé a přesvědčivé fugy na Chopinovo téma. Největší „peckou“ tohoto alba je Fantasia contrappuntistica na Bachův chorál, přepsaná pro čtyři ruce a tak hlasitá, že by rozbila míšeňský čajový servis. Busoniho závěrečné revize na sklonku jeho života silně odkazují na atonalitu Berlína dvacátých let.

Album na Spotify:

Busoni: Fantasia Contrappuntistica, etc

Ferruccio Busoni: Toccata and Fugue, K B 29 in D Minor • in d-Moll • en ré mineur (Transkripce Toccaty a fugy d moll, BWV 565 od Johanna Sebastiana Bacha pro sólový klavír, I. Adagio – Prestissimo – (Meno Presto) – Prestissimo – Quasi Adagio, II. Fuga. Allegro sostenuto – Recitativo – Adagissimo – Presto – Vivace – Molto Adagio)
Ferruccio Busoni: Preludium a fuga, K B 20 n D dur – in D dur – en ré majeur (Přepis Preludia a fugy, BWV 532 Johanna Sebastiana Bacha pro sólový klavír, III. Präludium. Moderato – Alla breve – Adagio, IV. Fuga. Allegro moderato)
Ferruccio Busoni: Variace a fuga ve volné formě na Preludium e moll op. 22, K213 Fryderyka Chopina (Sostenuto – Largo – Sostenuto (all breve) – (En Carillon), Fantasia. Tempo libero – Andante, Tempo libero – Presto – Allegro deciso)
Ferruccio Busoni: Sonatina [prima], K 257 (Semplice, commovente – Molto calmo – Tempo iniziativo – Più tranquillo – Più tranquillo, dolcissimo – Tempo I – Allegretto elegante)
Ferruccio Busoni: Sonatina seconda, K 259 † (A Mark Hambourg, Il tutto vivace, fantastico, con energia, capriccio e sentimento, [ ] – Tempo principale – Un poco più sostenuto e posato)
Ferruccio Busoni: Fantasia contrappuntistica, K 256b *† (Sborové variace na téma „Sláva na výsostech Bohu“ následovaná čtyřnásobnou fugou na Bachův fragment pro dva klavíry, I. Masestoso deciso – (Tema) – Allegro (deciso e apertamente) – Quasi lo stesso tempo ma più segretamente – Allegro – Andantino – Alle breve – Quasi la metà di tempo, intimamente e rubato, II. Fuga I, tranquillissimo – Tema, III. Fuga II Tema, IV. Fuga III, V. Intermezzo (più tranquillo e occultamente) – Lento, VI. Variatio I, a tempo, tranquillo molto, VII. Variatio II. Un idea più vivace, VIII. Variatio III, IX. Cadenza, X. Fuga IV. Misuratamente vivace, XI.
Corale – Stretta)

Peter Donohoe – klavír
Karl Lutchmayer – klavír

Label: Chandos
Datum vydání: 24. ledna 2025
Hodnocení Normana Lebrechta: ****

Naxos vydal také florentskou rekonstrukci Busoniho opery Doktor Faust. Jde o pompézní počin plný zajímavé orchestrální hudby a deklamačních árií. Viděl jsem ji dvakrát na jevišti a spíš jsem se nudil, než abych byl ohromen. Nahrávka mi však umožňuje nořit se do jednotlivých pasáží rozvleklých německých recitativů.

Busoni vyniká jako významná osobnost hudebně-intelektuálního vývoje ve střední Evropě a zůstává jediným koncertním sólistou, kterého Gustav Mahler respektoval. To nejlepší z jeho tvorby najdeme v klavírním koncertu a v Berceuse, kterou Mahler dirigoval v New Yorku na svém posledním koncertě. Na sklonku roku značícího sté výročí narození Busoni přežívá odkaz vlastní hudby.

Trailer na YouTube:

Album na Spotify:

Ferruccio Busoni: Doktor Faust

Dietrich Henschel – bariton
Daniel Brenna – tenor
Wilhelm Schwinghammer – bas
Joseph Dahdah – tenor
Olga Bezsmertna – soprán
Florian Stern – tenor
Martin Piskorski – tenor
Marian Pop – bariton
Lukas Konieczny – bas
Marcell Bakonyi – bas
Dominic Barberi – bas
Zachary Wilson – bariton
Ewandro Stenzowski – tenor
Franz Gürtelschmied – tenor
Mariia Kokareva – soprán
Olha Smokolina – soprán
Aleksandra Meteleva – mezzosoprán

Label: Naxos
Datum vydání: listopad 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ***

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments