Album týdne Normana Lebrechta: Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu – Pärt – Poulenc – Stravinsky

Pro svou dnešní recenzi si Norman Lebrecht vybral album obsahující trojici duchovních skladeb Arvo Pärta, Francise Poulence a Igora Stravinského, které nahrál Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu pod vedením Marisse Jansonse.

Mariss Jansons (zdroj Vienna Philharmonic, foto Benedikt Dinkhauser)
Mariss Jansons (zdroj Vienna Philharmonic, foto Benedikt Dinkhauser)

Na nahrávce koncertu z Mnichova se ukazuje, jak moc nám Mariss Jansons chybí. Jansons, který zemřel v listopadu 2019 ve věku 76 let, nebyl nijak proslulý zbožností ani interpretací sborových děl, ale jeho provedení tohoto triptychu je tak mistrovské, že si lze jen stěží představit jejich podání s větší soudržností a upřímností.

Berlínská mše Arvo Pärta, zkomponovaná v roce 1990 ke sjednocení Berlína, je pětidílným zpracováním římskokatolické bohoslužby v idiomu, který respektuje tradiční sonoritu a zároveň nás jemně posouvá k minimalistickému modernismu, jenž je skladatelovou obchodní značkou. Sborová část má autenticitu, za kterou by se nemusel stydět ani Gregorio Allegri.

Francis Poulenc napsal Stabat Mater v roce 1950, když truchlil za svého přítele. Je přiznaně zbožná, a přitom smyslná a lyrická, téměř rozporuplná v lidských pohnutkách. Pořád si říkám: tohle by dokázal jen Poulenc. V jistých rozpoznatelných ohledech působí oratorium jako skicák pro jeho operu Dialogy karmelitek, která ho zaměstnávala po zbytek desetiletí.

Igor Stravinskij byl zbožný v ruském smyslu – byl posedlý spíše rituálem než etikou, smyslem a morálkou. Žalmová symfonie je vrcholem jeho neoklasicistních třicátých let, komponovaná „v náladě náboženské a hudební bujnosti“. Nástrojové složení skladby zahrnující harfu, dva klavíry a tympány, je pro většinu dirigentů téměř nemožné vyvážit. Ne však pro Jansonse, jehož interpretace je vášnivá a přesná a zároveň lehká a průzračná (vzletný soprán Genie Kühmeierové). Je to vlastně vynikající dirigentské umění v hudbě, u které nelze takový závazek zdůvodnit. Jansons byl jedním z velikánů. Bavorský rozhlas má naštěstí ve svém archivu další jeho nahrávky.

Arvo Pärt: Berliner Messe
Francis Poulenc: Stabat Mater, FP 148
Igor Stravinsky: Symphony of Psalms

Genia Kuhmeier – soprán
Chor & Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks
Mariss Jansons – dirigent

Label: BR Klassik
Datum vydání: 6. května 2022
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments