Album týdne Normana Lebrechta: Temné znovupoznání Kaaji Saariaho

Pro svou dnešní recenzi si Norman Lebrecht vybral nové album Helsinského komorního sboru pod vedením Nilse Schweckendeka, kteří nahráli některé méně známé sborové skladby nedávno zesnulé finské skladatelky Kaiji Saariaho.
Kaija Saariaho (zdroj Kaija Saariaho)
Kaija Saariaho (zdroj Kaija Saariaho)

Finská skladatelka Kaija Saariaho zemřela 2. června 2023. Dva týdny po její smrti bylo narychlo vydáno album s některými jejími méně známými sborovými skladbami – a některé z těchto skladeb patří k tomu nejúchvatnějšímu, co za celé léto uslyšíte. Saariaho je známá především svými ponurými operami a složitými orchestrálními texturami. V CD bookletu přiznává celoživotní sklon ke komponování pro sbory a na této podmanivé kompilaci to dělá svým osobitým stylem.

Saariaho se narodila ve Finsku, ale nikdy se nezalekla Sibeliova stínu. Studovala s evropskou avantgardou a svůj hlas našla při práci s prvními počítači v pařížské laboratoři Ircam Pierra Bouleze. Úvodní skladba Nuits, adieux využívá živou elektroniku, kterou Boulez průkopnicky použil ve své skladbě Répons, aniž by ji – v jeho případě – plně integroval. To, co Saariaho vytváří, je osobní zvuková krajina plná výkřiků, těžkého dechu, milostných her, kostelní akustiky, cinkání a těžkých kroků, rozeznělá pouze čtyřmi zpěváky a živou elektronikou. Je to něco úplně jiného – a pokud vám elektronika vadí, najdete v této sbírce i alternativní odhalenou verzi pro čtyři zpěváky a velký sbor.

Ve čtyřech premiérových nahrávkách v podání Helsinského komorního sboru pod vedením Nilse Schweckendeka se projevuje skladatelčina typická fascinace textem – byť ve fragmentární podobě, prokládající zvukovou krajinu slovy ve francouzštině, angličtině, latině a němčině, místy evokujícími Messiaena a Ligetiho. V titulní skladbě je záměrná dvojznačnost. V angličtině reconnaissance znamená průzkumnou misi, která má za úkol zmapovat území nepřítele. Ve francouzštině znamená opětovné seznámení s něčím, obvykle se sebou samým.

Tato nahrávka má v sobě magickou introspekci, která jako by zahrnovala celý skladatelčin život a všechny její vášně, od výzkumu vesmíru až po středověké madrigaly. Bicí a kontrabas dodávají skladbě rozměr osudovosti a znepokojení. Její poslední sborová díla mají nejblíže k mistrovskému dílu, jako cokoli, co vzniklo během covidu. „Taková byla naše poslední revoluce,“ zpívá se v závěru skladby. Nic však nikdy nekončí a hudba Kaiji Saariaho přetrvá.

Album na Spotify:

Kaija Saariaho: Reconnaissance 

Kaija Saariaho: Nuits, adieux (úprava pro 4 hlasy a elektroniku)
Kaija Saariaho: Horloge, tais-toi ! (úprava pro sbor a klavír)
Kaija Saariaho: Écho!
Kaija Saariaho: Tag des Jahrs
Kaija Saariaho: Überzeugung
Kaija Saariaho: Reconnaissance
Kaija Saariaho: Nuits, adieux (úprava pro 4 hlasy)

Helsinki Chamber Choir
Uusinta Ensemble
Nils Schweckendiek – sbormistr

Label: BIS
Datum vydání: 7. července 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments