Album týdne Normana Lebrechta: Temné znovupoznání Kaaji Saariaho
Finská skladatelka Kaija Saariaho zemřela 2. června 2023. Dva týdny po její smrti bylo narychlo vydáno album s některými jejími méně známými sborovými skladbami – a některé z těchto skladeb patří k tomu nejúchvatnějšímu, co za celé léto uslyšíte. Saariaho je známá především svými ponurými operami a složitými orchestrálními texturami. V CD bookletu přiznává celoživotní sklon ke komponování pro sbory a na této podmanivé kompilaci to dělá svým osobitým stylem.
Saariaho se narodila ve Finsku, ale nikdy se nezalekla Sibeliova stínu. Studovala s evropskou avantgardou a svůj hlas našla při práci s prvními počítači v pařížské laboratoři Ircam Pierra Bouleze. Úvodní skladba Nuits, adieux využívá živou elektroniku, kterou Boulez průkopnicky použil ve své skladbě Répons, aniž by ji – v jeho případě – plně integroval. To, co Saariaho vytváří, je osobní zvuková krajina plná výkřiků, těžkého dechu, milostných her, kostelní akustiky, cinkání a těžkých kroků, rozeznělá pouze čtyřmi zpěváky a živou elektronikou. Je to něco úplně jiného – a pokud vám elektronika vadí, najdete v této sbírce i alternativní odhalenou verzi pro čtyři zpěváky a velký sbor.
Ve čtyřech premiérových nahrávkách v podání Helsinského komorního sboru pod vedením Nilse Schweckendeka se projevuje skladatelčina typická fascinace textem – byť ve fragmentární podobě, prokládající zvukovou krajinu slovy ve francouzštině, angličtině, latině a němčině, místy evokujícími Messiaena a Ligetiho. V titulní skladbě je záměrná dvojznačnost. V angličtině reconnaissance znamená průzkumnou misi, která má za úkol zmapovat území nepřítele. Ve francouzštině znamená opětovné seznámení s něčím, obvykle se sebou samým.
Tato nahrávka má v sobě magickou introspekci, která jako by zahrnovala celý skladatelčin život a všechny její vášně, od výzkumu vesmíru až po středověké madrigaly. Bicí a kontrabas dodávají skladbě rozměr osudovosti a znepokojení. Její poslední sborová díla mají nejblíže k mistrovskému dílu, jako cokoli, co vzniklo během covidu. „Taková byla naše poslední revoluce,“ zpívá se v závěru skladby. Nic však nikdy nekončí a hudba Kaiji Saariaho přetrvá.
Album na Spotify:
Kaija Saariaho: Reconnaissance
Kaija Saariaho: Nuits, adieux (úprava pro 4 hlasy a elektroniku)
Kaija Saariaho: Horloge, tais-toi ! (úprava pro sbor a klavír)
Kaija Saariaho: Écho!
Kaija Saariaho: Tag des Jahrs
Kaija Saariaho: Überzeugung
Kaija Saariaho: Reconnaissance
Kaija Saariaho: Nuits, adieux (úprava pro 4 hlasy)
Helsinki Chamber Choir
Uusinta Ensemble
Nils Schweckendiek – sbormistr
Label: BIS
Datum vydání: 7. července 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]