Album týdne Normana Lebrechta: Z vězeňských zdí do koncertních sálů
Ethel Smyth, středostavovská lesbická skladatelka z anglické vojenské rodiny s maskulinním vzezřením, která se ocitla ve vězení za podporu sufražetek/hnutí za volební právo žen, byla ve věznici Holloway vídávána, jak kartáčkem na zuby diriguje ostatní spoluvězenkyně. To je ve zkratce dojem, který zanechala v Thomasi Beechamovi a dalších obezřetných obdivovatelích. Virginia Woolfová jednou přirovnala Ethelinu náklonnost k pocitu „jako by vás chytil obrovský krab“. Když v roce 1944 zemřela, skladatelčino dílo kvůli její zastrašující tělesnosti ztratilo potenciál.
Nedávné oživení uvedení její opery The Wreckers v Glyndebourne bylo ozdravnou zkušeností a převzalo ji několik německých operních domů. A co dál?
Zkuste Druhou klavírní sonátu c moll. Sonáta, zkomponovaná v roce 1877 v návalu vášně k operetní zpěvačce, se pohybuje na půli cesty mezi Schumannem a Brahmsem, ale je dostatečně silná, aby z ní vyzařovala ostrá jedinečnost. Smythové bylo v té době devatenáct a studovala v Lipsku. Ten příslib může slyšet každý. Sonáta je to docela zajímavá.
Že se Smythová nebrala vážněji, než bylo třeba, je vidět na souboru variací D dur na „Původní téma (nadmíru pochmurného charakteru)“, které napsala o rok později. Tato dvacetiminutová suita plná drzosti staví Griega a Čajkovského (s nímž se znala) do lajny. Není vůbec pochmurná, jde spíše o přidrzlé vysmívání nádivům v košilích.
Hanni Liang, pedagožka na mnichovské akademii, srší odhodláním. Liangová prokládá skladby Smythové čtyřmi moderními, přičemž obzvlášť podmanivé jsou Noční tance Sally Beamishové. Autorkami dalších, excentričtějších skladeb jsou Erollyn Wallen, Chen Yi a Eleanor Alberga. Nenajdete tam ani jednu nudnou frázi.
Mimochodem, Delphian – edinburský label – umí překvapit. Takový recitál byste u Warneru, Sony nebo jiných klasických vydavatelství nikdy neslyšeli. Pět hvězdiček za iniciativu. Recenzi mám napsanou. A teď poslouchám znovu jen pro čisté potěšení.
Ukázka na YouTube:
Album na Spotify:
Voices For Solo Piano
Ethel Smyth: Sonáta č. 2 cis moll (I. Lento assai – Allegro assai – Allegro moderato, II. Andante, III. Finale: Presto con brio)
Errollyn Wallen: I Wouldn’t Normally Say
Ethel Smyth: Variations in D-Flat Major on an Original Theme (of an Exceeding Dismal Nature, I. Thema – Rühig, II. Variation I – Allegro, III. Variation II – Quasi maestoso, IV. Variation III – Lento, V. Variation IV – Allegro à la Phyllis, VI. Variation V – Andante con moto, VII. Variation VI – Adagio, VIII. Variation VII – Presto: wild und stürmisch, IX. Variation VIII & Finale – Allegro con brio)
Sally Beamish: Night Dances
Chen Yi: Variations on ‘Awariguli’ (I. Theme – Andante, II. Variation I –Allegro, III. Variation II – Allegro, IV. Variation III – Con moto vivace, V. Variation IV – Sostenuto, VI. Variation V – Alla romance, VII. Variation VI – Moderato, VIII. Variation VII – Alla danza, IX. Variation VIII – Allegro moderato, X. Variation IX – Andante, XI. Coda X – Vivace)
Eleanor Alberga: Cwicseolfor
Hanni Liang – klavír
Label: Delphian Records
Datum vydání: 25. října 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: *****
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]