Album týdne Normana Lebrechta: Zvuk Výmarské republiky v novém kabátě

První a Druhá symfonie Kurta Weilla se uznání příliš nedočkaly. Jak se při této optice dívá britský publicista a hudební kritik Norman Lebrecht na nejnovější nahrávku Weillových děl od Konzerthausorchester Berlin pod vedením Joany Mallwitzové?
Joana Mallwitz (zdroj Joana Mallwitz)
Joana Mallwitz (zdroj Joana Mallwitz)

Zvuk Berlína Výmarské republiky definuje Kurt Weill. Více než hudba kteréhokoliv jiného skladatele dokázala jeho tvorba pro inscenace Bertolta Brechta vykouzlit roztěkaný, bezohledný, nadějný, rezignovaný a přitom vynalézavý kolotoč společnosti v nekonečné krizi. Weill, syn židovského kantora z provinčního Dessau, rozluštil hudební kódy hlavního města a zvěčnil je v písních pro svou ženu Lotte Lenyu. Vznikly také dvě symfonie, ale o těch se nemluví, že?

První z nich v roce 1921 odmítl Weilův učitel Ferruccio Busoni – zdála se mu příliš expresionistická, zejména ve finále. V lednu 1933 započal Weill psát svou Druhou symfonii, kterou dokončil již jako exulant v Paříži. Začíná úvodním motivem Mahlerovy Druhé a pokračuje temnými uličkami a slepými zákoutími hindemithovského odcizení. Ani jedna ze symfonií – ať už nahraná nebo živě provedená – neměla úspěch. Nejpůsobivější nahrávky, které si vybavuji, vytvořili izraelský dirigent Gary Bertini a znalec Busoniho děl Antony Beaumon. Není již čas na přehodnocení?

Konzerthausorchester Berlin pod vedením Joany Mallwitz vnáší do symfonií neomylně lokálně vlastenecký nádech, s barevností, která osciluje mezi noblesou a drsností, aniž by přitom sebeméně naznačila ironický odstup. Mallwitzová v První symfonii odhaluje náznaky kabaretu, které jsem dosud nezaznamenal, a ve Druhé množství autoparafrází. Jedná se o téměř naprosto přesvědčivá provedení. Myslím, že kdybych je slyšel v koncertním sále, byl bych zcela okouzlen.

Mallwitzová nás dále provede Sedmi smrtelnými hříchy, koncertní suitou, kterou Weill zkomponoval v Paříži na texty Brechta (s nímž se znovu nepohodl) a která byla určena pro Lenyu (která jej opustila). Toto je bez výhrad strhující a energické představení pěti zpěváků s berlínským přízvukem, kteří mají co říct. Je to tak autentické, jak to jen jde – prvotřídní Weill. Opravdu se mi to líbí.

Album na Spotify:

The Kurt Weill Album

Kurt Weill: Symphony No. 1 in one movement ‘Berliner Symphony’ (Grave. Breit und wuchtig, Allegro vivace. Wild, heftig, Andante religioso, Larghetto. Ruhig, ohne Leidenschaft)
Kurt Weill: Sedm smrtelných hříchů (Prolog, I. Faulheit, II. Stolz, III. Zorn, IV. Völlerei, V. Unzucht, VI. Habsucht, VII. Neid, Epilog)
Kurt Weill: Symphony No. 2 ‘Symphonic Fantasy’ (I. Sostenuto – Allegro molto, II. Largo, III. Allegro vivace)

Katharine Mehrling
Konzerthausorchester Berlin
Joana Mallwitz – dirigent

Label: Deutsche Grammophon
Datum vydání: 2. srpna 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments