Alinde Quintet a Adam Plachetka ukázali přehlídku technické zdatnosti
Festival Lípa Musica se již 23 let snaží kulturně obohacovat Liberecký kraj. V době, kdy společenské ovzduší a finanční situace mnohých domácností příliš nepřeje takové „kratochvíli“, jako jsou koncerty klasické hudby, přišla s nelehkým úkolem pomoci zvučná jména.
Adama Plachetku, basbarytonistu světového renomé, jistě není třeba dlouze uvádět. Pro mnohé návštěvníky byl nepochybně důvodem ke koupi lístku on, i když vystoupil pouze v poslední třetině představení. Jsem si ale jistá, že po dnešku se pro méně informované posluchače, kteří nezaznamenali fenomenální vítězství souboru v soutěži bavorského rozhlasu ARD, stal Alinde Quintet objevem roku.
Ansámbl hraje ve složení Anna Talácková (flétna), Barbora Trnčíková (hoboj), David Šimeček (klarinet), Kryštof Koska (lesní roh) a Petr Sedlák (fagot). V Koskovi jeho kolegové získali mimo jiné zdatného aranžéra, který pro dechy upravil první skladbu koncertu – Meditaci na staročeský chorál „Svatý Václave“ Josefa Suka. Suk dílo s vlasteneckým podtextem stvořil pro své České kvarteto na samém počátku první světové války, údajně proto, aby vyvážil povinnost zahajovat koncerty rakouskou hymnou. Poselství díla, jehož předloha se obrací k národnímu světci s prosbou o zachování lidu, bylo publikem plně pochopeno.
V neobvyklém provedení dechů působila Meditace decentně a do velké míry přišla o svou naléhavost. Naopak ale přinesla možnost vychutnat si naplno ničím nepřehlušené barvy nástrojů, které v orchestru standardně zanikají pod nánosy smyčců. Tato verze sice nedosahovala monumentality Sukova originálu, ale zněla méně zádumčivě, což jsem uvítala.
Určitá aura lehkosti a veselosti charakterizovala celý večer. Přirozená vřelost témbru hoboje či fagotu se snoubila s pódiovou prezencí hráčů, která je suverénní, ovšem velmi sympatická. Svou virtuozitu dávají na odiv skromně, bez pompy, vůdčí hlasy si předávají plynule a harmonicky a nikdo mezi nimi nevyčnívá na úkor druhého.
Tyto kvality zúročili při Dechovém kvintetu D dur Josefa Bohuslava Foerstera. Jejich dynamická souhra zvýrazňovala spletité dialogy mezi nástroji, díky čemuž byla každá věta nádherným zkoumáním melodie a rytmu. Alinde Quintet se ve složitosti Foersterovy kompozice orientoval s přesností a vkusem.
Závěr patřil dychtivě očekávané interpretaci Biblických písní Antonína Dvořáka v inovativní úpravě Kryštofa Kosky. Prvotní iniciativa ke spolupráci s Adamem Plachetkou se zrodila během pandemie. Umělci natočili šestou píseň Slyš, ó Bože, volání mé a umístili ji na YouTube, aby se dostala k posluchačům navzdory uzavřeným sálům. Šťastnou náhodou si ji poslechl i ředitel festivalu Martin Prokeš – na jeho popud vzniklo kompletní nastudování díla, které mělo premiéru právě na Lípě Musice.
Při takto zeštíhleném nástrojovém zastoupení jsem se obávala, že bude cyklus působit poněkud ploše, ale opak byl pravdou. Koska má pro aranžování cit a Dvořák dechovému kvintetu sluší. Plachetkův bohatý hlas se dokonale hodil k vyjádření niterné spirituality a lyrické krásy písní. Jeho pověstnou sílu držel většinu času pod kontrolou a hráče zastínil jen v několika momentech. Artikuloval zřetelně a publikum oslovil hloubkou svého prožitku.
Bylo to skutečné „občerstvení pro duši“ a zlatý hřeb koncertu. Ten se stal nejen přehlídkou technické zdatnosti, ale také upřímnou poctou českým skladatelům, jejichž díla nadále inspirují a rezonují posluchači po celém světě – od mnichovského rozhlasu po lokální divadlo v malém městě.
Lípa Musica: Biblické písně
24. října 2024, 19:00 hodin
Městské divadlo, Nový Bor
Program
Josef Suk: Meditace na staročeský chorál „Svatý Václave“, op. 35a (arr. Kryštof Koska)
Josef Bohuslav Foerster: Dechový kvintet D dur, op. 95
Antonín Dvořák: Biblické písně, op. 99 (arr. Kryštof Koska)
Účinkující
Adam Plachetka – zpěv
Alinde Quintet
Anna Talácková – flétna
Barbora Trnčíková – hoboj
David Šimeček – klarinet
Kryštof Koska – lesní roh
Petr Sedlák – fagot
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]