Amelia – světová premiéra jako symbol konce války
Básnířka Gardner McFall napsala k této opeře libreto, inspirované svou vlastní knihou básní a také novelou režiséra Stephena Wadswortha o ženě, jejíž manžel – průzkumný pilot, který v průběhu války ve Vietnamu nalétal více než 100 průzkumných letů – při jednom z nich zahynul v Pacifiku. Jeho žena Amélie, která v době jeho smrti čekala jejich první společné dítě, tak zůstává sama a potýká se s životem v období války i po ní. Příběh popisuje složitou emocionální pouť této ženy, která končí v okamžiku, kdy její syn nastupuje stejnou profesní dráhu, jako jeho mrtvý otec – stává se pilotem. Je to vskutku silný příběh jednoho lidského života, jenž byl poznamenán válkou. Je to příběh o nesmazatelnosti válečných křivd, o neodvratitelnosti vlastního osudu, o morálce.
Kromě toho, že je Stephen Wadsworth autorem předlohy, je i režisérem nového světového nastudování opery. Ve špičkovém inscenačním týmu je i věhlasný scénograf Thomas Lynch, jež byl za scénografické provedení Ringu právě v opeře Seattle (naší loňskou recenzi Siegfrieda v Seattlu naleznete zde) oceněn americkou Cenou scénografů za rok 2001. Mezzosopranistka Kate Lindsey bude dnes večer ztvárňovat hlavní ženskou postavu Amélie, tenorista William Burden pak jejího otce, Jane Eaglen nastudovala roli Elen, Améliiny tety. Dirigentem světové premiéry bude Gerard Schwarz – šéfdirigent Opery Seattle.
ze zkoušky
Skladatel Daron Hagen u příležitosti uvedení světové premiéry své nové opery řekl: “Napsat a scénicky uvést novou operu je pro skladatele ta nejvyšší meta, které ve své práci může dosáhnout. Tím, že zkomponujete novou operu, dokážete, že ani po 400 letech není tento žánr mrtvý, že žije a je něčím, co dokáže obohatit citový život lidí i ve 21. století.”
I pro mne, jako pro člověka, který má operu rád, je překvapením, že v současnosti vznikly a mají krátce po sobě premiéru dvě velké, zcela nově zkomponované opery. Přeji si, abych obě mohl slyšet živě. Přeji si, aby osvícené evropské operní scény nasadily obě opery co nejdříve na repertoár. Přál bych si také, aby první evropské uvedení Hagenovy Amélie padlo právě na 8. května, den, kdy se začíná oslavovat výročí ukončení II. světové války. Vždyť příběh Amélie je příběhem válečným, byť z války, která vypukla o několik desetiletí později. Je dobré si připomínat, že každá válka zanechává stopy v lidských osudech a v duších. Je dobré pro to zvolit třeba i takovouto uměleckou formu. A tak beru den, určený pro světovou premiéru, jako symbolický.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]