Amelia – světová premiéra jako symbol konce války

Pokud se někomu náhodou zdá, že opera jako útvar se přestala vyvíjet někdy na začátku minulého století, a že nejmodernějším operním skladatelem je Richard Strauss, tak asi bude překvapen faktem, že v rozmezí pouhého jednoho týdne mají svou světovou premiéru hned dvě zcela nové opery. O opeře Moby-Dick skladatele Jaka Heggieho, která měla svou velkolepou premiéru 30. dubna tohoto roku, jsme psali zde. Právě dnes má v Seattlu světovou premiéru opera skladatele Darona Arica Hagena Amélie

Děj opery se odehrává v rozpětí let 1966 až 1996 a je příběhem ženy, která prožila válku ve Vietnamu a řeší zdánlivě paradoxní dilema: Nastoupit do letadla a absolvovat romantický vyhlídkový let. Nastoupit do stejného letadla, jež jí létalo nad hlavou v době války, do letadla, které bylo používáno jako průzkumné, a ve kterém zahynul její manžel. 

Básnířka Gardner McFall napsala k této opeře libreto, inspirované svou vlastní knihou básní a také novelou režiséra Stephena Wadswortha o ženě, jejíž manžel – průzkumný pilot, který v průběhu války ve Vietnamu nalétal více než 100 průzkumných letů – při jednom z nich zahynul v Pacifiku. Jeho žena Amélie, která v době jeho smrti čekala jejich první společné dítě, tak zůstává sama a potýká se s životem v období války i po ní. Příběh popisuje složitou emocionální pouť této ženy, která končí v okamžiku, kdy její syn nastupuje stejnou profesní dráhu, jako jeho mrtvý otec – stává se pilotem. Je to vskutku silný příběh jednoho lidského života, jenž byl poznamenán válkou. Je to příběh o nesmazatelnosti válečných křivd, o neodvratitelnosti vlastního osudu, o morálce.

Skladatel odevzdává hotovou partituru do rukou generálního ředitele Opery v Seattlu Speighta Jenkinse

Kromě toho, že je Stephen Wadsworth autorem předlohy, je i režisérem nového světového nastudování opery. Ve špičkovém inscenačním týmu je i věhlasný scénograf Thomas Lynch, jež byl za scénografické provedení Ringu právě v opeře Seattle (naší loňskou recenzi Siegfrieda v Seattlu naleznete zde) oceněn americkou Cenou scénografů za rok 2001. Mezzosopranistka Kate Lindsey bude dnes večer ztvárňovat hlavní ženskou postavu Amélie, tenorista William Burden pak jejího otce, Jane Eaglen nastudovala roli Elen, Améliiny tety. Dirigentem světové premiéry bude Gerard Schwarz – šéfdirigent Opery Seattle.

ze zkoušky

Skladatel Daron Hagen u příležitosti uvedení světové premiéry své nové opery řekl: „Napsat a scénicky uvést novou operu je pro skladatele ta nejvyšší meta, které ve své práci může dosáhnout. Tím, že zkomponujete novou operu, dokážete, že ani po 400 letech není tento žánr mrtvý, že žije a je něčím, co dokáže obohatit citový život lidí i ve 21. století.“


I pro mne, jako pro člověka, který má operu rád, je překvapením, že v současnosti vznikly a mají krátce po sobě premiéru dvě velké, zcela nově zkomponované opery. Přeji si, abych obě mohl slyšet živě. Přeji si, aby osvícené evropské operní scény nasadily obě opery co nejdříve na repertoár. Přál bych si také, aby první evropské uvedení Hagenovy Amélie padlo právě na 8. května, den, kdy se začíná oslavovat výročí ukončení II. světové války. Vždyť příběh Amélie je příběhem válečným, byť z války, která vypukla o několik desetiletí později. Je dobré si připomínat, že každá válka zanechává stopy v lidských osudech a v duších. Je dobré pro to zvolit třeba i takovouto uměleckou formu. A tak beru den, určený pro světovou premiéru, jako symbolický.

www.seattleopera.org

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments