Každý z ročníků Lednicko-valtického hudebního festivalu dramaturgicky vychází z událostí, příběhů či impulsů krajem daných. Letošní ročník je inspirován knížecím zahradníkem rodu Lichtenštejnů Josephem van der Schottem, který dovážel do zámecké zahrady semena a mladé stromy z Ameriky a proto je na americké vlně nesena i dramaturgie festivalu v tomto jubilejním roce.
Zahajovací koncert se uskutečnil v sobotu 27. září 2025 v prostorách krásně nasvícené a slavnostně vyzdobené jízdárny valtického zámku. Večer otevřela předehra k operetě Candide Leonarda Bernsteina z roku 1956 na motivy stejnojmenné satirické Voltairovy novely.
Rapsodie v modrém George Gershwina je skladatelovým pokusem skloubit afroamerickou jazzovou hudbu s klasikou. Gershwin byl vybaven mimořádnou melodickou i harmonickou invencí a obdiv zaslouží i jeho stylizační bohatství klavírního partu. V provedení izraelského klavíristy Borise Giltburga byla Rhapsody in blue krásným uměleckým zážitkem. Jak Giltburg sám přiznal v krátkém rozhovoru, že jazz sice není jeho parketa a Gershwin, jakkoliv jej obdivuje, se svým přesným notovým zápisem je hranicí, kterou nepřekročí. V jeho provedení tedy Rapsodie nebyla „nejjazzovější“, ale právě přístup umělce vzdělaného a pohybujícího se ve světě tradiční klasické hudby, dal její interpretaci jinou dimenzi v tempech, dynamice a frázování, jež byla zaštítěna poctivým přístupem přijít dílu na kloub a přirozenou muzikalitou.

Umělecké kvality Borise Giltburga naplno vyzněly v přídavku – Rachmanivovovu Preludiu g moll a potvrdily, jak dobře je umělec ukotven v „klasice“. Krásné koncertní křídlo firmy Bösendorfer, jež je jedním z partnerů festivalu, dalo svými barevnými nuancemi vyznění díla ještě další dimenzi a jak v rozhovoru Boris Giltburg uvedl – snoubilo se kupodivu (vídeňská klasika) s americkou hudbou velmi dobře.
Druhá polovina koncertu patřila Leonardu Bernsteinovi. Výběr tohoto skladatele, dirigenta a zázračně nadaného hudebníka právě pro zahajovací koncert nebyl náhodný. Bernstein vystoupil v České republice konkrétně na Pražském jaru již v roce 1946 a asi málokdo z nás zapomene na jeho osobitý dirigentský projev v Beethovenově 9. symfonii na závěrečném koncertě téhož festivalu v roce 1990. Bernsteinovy Symfonické tance z West Side Story zazněly v provedení Janáčkovy filharmonie Ostrava v živých, precizně zahraných temperamentních rytmech (např. Cool), střídaných lyrickými, cituplně provedenými dobře známými tématy (Somewhere) tohoto snad nejkrásnějšího a nejdojemnějšího muzikálu. Bylo vidět, jak si zejména bicí sekce a žestě Bernsteinovu živelnou hudbu užívají, prožívají, jak jim jazzové rytmy a disonance dělají radost a s jakou uvolněností a chutí hrají. Celá svita byla krásně vygradovaná, tématicky kontrastní, zpěvná, taneční, rytmická, drsná i vroucí.

Americký dirigent Francesco Lecce-Chong orchestr motivoval, inspiroval a svým elánem vedl k vynikajícímu výkonu. Maestro Bernstein sám by myslím s takovýmto provedením byl velmi spokojen. Janáčkova filharmonie Ostrava a Francesco Lecce-Chong byly v případě takto zvoleného repertoáru trefou do černého. Dirigent se mj. ve Spojených státech věnuje propagaci soudobé hudby, iniciuje řadu nových skladeb a komunitních iniciativ.
Svita z operety Candide v aranžmá Johna Harmona nezapře Bernsteinovu inspiraci klasickými tanečními formami evropské hudby. Zklidnila rozvířené emoce z West Side Story a v klidu a romantickém duchu slavnostní večer uzavřela.
Pravda, mnozí mohou podotknout, že podobný repertoár je poněkud populárně laděn. Na druhou stranu proč ne. Dramaturgie festivalu je velmi pečlivě připravena, souvisí se zajímavými příběhy z regionu a je sestavena tak, aby ji přijalo publikum, které s klasikou nemá velké zkušenosti, přičemž ale udělá radost i těm, kdo na koncerty pravidelně chodí, zvlášť, pokud hudba zazní v tak vynikající interpretaci, jakou předvedla Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou amerického dirigenta Francesca Lecce-Chonga.

Lednicko-valtický festival je do nejmenšího detailu vymazleným projektem. Je vidět, že jeho pořadatelé jej připravují s láskou k hudbě, k regionu, k místu, kde koncerty a další akce probíhají, a především s láskou k publiku, jež tuto snahu odměňuje svou účastí a vřelým potleskem vestoje po skončení koncertu.
Kromě hudby je nedílnou a důležitou součástí festivalu vzdělávání a rozvoj kreativity mladé generace prostřednictvím výtvarných a hudebních dílen a projektů pro školy. Na programu jsou také zařazeny i tématické přednášky pro veřejnost.
Označit Lednicko-valtický hudební festival za regionální je možné jen ve smyslu geografickém. Co do kulturního, uměleckého a duchovního přínosu dávno přesáhl hranice svého kraje a je tak inspiračním zdrojem podobných aktivit kdekoli jinde.
Slavnostní zahájení Lednicko-valtického hudebního festivalu 2025
27. září 2025, 19:00 hodin
Zámecká jízdarna Valtice
Program:
Leonard Bernstein: Candide, předehra
George Gershwin: Rapsodie v modrém
Leonard Bernstein: Symfonické tance z West Side Story
Leonard Bernstein: Suita z Candide, arr. John Harmon
Účinkující:
Boris Giltburg – klavír
Janáčkova filharmonie Ostrava
Francesco Lecce-Chong – dirigent