Americký „hlasový orchestr“ Chanticleer nadchl Prahu

Mužský vokální soubor Chanticleer dostál svému jménu označujícímu „průzračně čistě zpívajícího kohoutka“ z Chaucerových Canterburských povídek především libozvučností, originalitou a přesvědčivostí svého vystoupení. Pražskému publiku se představil již podruhé, před dvěma lety nadchl posluchače ve Státní opeře a i tentokrát si těchto dvanáct sympatických Američanů vyzpívalo nekončící ovace.
Program koncertu tohoto několika prestižními cenami ověnčeného souboru měl široký záběr, zahrnoval díla renesanční i díla soudobá v českém sborovém světě nepříliš často uváděných autorů. Nechyběla ani pro americké sbory typická směs lidových, populárních písní a spirituálů. Ústředními tématy přednesených skladeb byly především láska a smrt, válka a mír.
Ve všech polohách různorodého programu sbor působil velice kompaktně a zajímavě. Renesanční díla byla interpretována s průzračnou lehkostí tak, jak se na ně patří. Ojedinělé úpravy pro de facto dvanáct sólových hlasů jim přidaly na zajímavosti a divácké přitažlivosti. Velice dobře vyzněla celý program otevírající Gibbonsova Sláva Synu Davidovu, dále typický Palestriniho rukopis ve skladbě Veni sponsa Christi a oblíbená Janequinova Válka, která byla podána velice vtipně. Po každé skladběnásledoval velký aplaus, za který by se nemusel stydět žádný umělec při své závěrečné děkovačce.

Přesná intonace, logické frázování, hra s dynamikou a různorodé barvy jednotlivých hlasů daly vyniknout také dílům soudobých autorů. Byly předneseny velice působivé skladby Noc a Ráno maďarského autora György Ligetiho a Jarní sny čínské skladatelky Chen Yi imitující zvuky přírody. První část programu uzavírala skladba amerického soudobého autora Stevena Sametze In time of (Za časů), která dala název celému vystoupení. Pro samotné zpěváky má tato skladba původně komponovaná pro 3 orchestry a 5 sborů podle jejich slov zvláštní význam, což potvrdil její procítěný přednes.

V druhé části večera zazněla díla soudobých irských, amerických, ale i dominikánských skladatelů. Opět vynikla bravurnost, barvitost a jistota provedení. Celý koncert uzavírala směs lidových, populárních písní a spirituálů, které rozhodně nevyzněly podbízivě, jak se u tohoto typu skladeb občas stává. Zazněl Gershwinův Summertime s úchvatným výkonem altisty skvěle zpívajícího sopránový part a dále v Americe velice populární „lidová“ píseň Shenandoah.


Sbor působil profesionálně nejen po hudební stránce, ale velice hezky udržoval kontakt s publikem, za který jej srdečně a spontánně odměňovalo. Toto vystoupení proběhlo v rámci evropského koncertního turné, Chanticleer můžeme v Česku slyšet ještě 30. ledna v Národním divadle v Brně a dále bude pokračovat do Bratislavy, Budapešti, Amsterdamu, Lucemburku, Brugg, Rigy, Vilniusu a Siegenu.

Chanticleer – „In Time Of…“
Praha Rudolfinum, Dvořákova síň 27.1.2010

program:
Sláva synu Davidovu / Orlando Gibbons (1583-1625)
Život lidský trvá sedmdesát let / Sethus Calvisius (1556-1615)
Veni sponsa Christi / Jednohlasý zpěv
Veni sponsa Christi / Giovanni Luigi da Palestrina (kolem 1525-1594)
Epithalame z Písně písní / Jean Yves Daniel-Lesur (1908-2002)
Píseň o bitvě u Agincourtu / Anonym, 15. st.
Nářek svaté matky Církve konstantinopolské / Guillaume Dufay (kolem 1400-1474)
Válka (Bitva u Marignana) / Clément Janequin (kolem 1485-1558)
Noc / György Ligeti (1923-2007)
Ráno / György Ligeti (1923-2007)
Jarní sny / Chen Yi (1953)
„Za časů…“ / Steven Sametz (1954)
– přestávka –
Agnus Dei / Michael McGlynn (1964)
3 části z cyklu Sirény / Mason Bates (1977)
Zvuky ráje / Manuel Sánches Acosta (1914-2006) ar. Juan Tony Guzmán
Výkřik / Carmen Cavallaro (1947)
Prodavač buráků / Moises Simons (1890-1945) ar. Tania León
Výběr lidových, populárních písní a spirituálů

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments