Amerikana III – další splátka letitého dluhu

  1. 1
  2. 2

Soubor pod vedením zahraničních asistentů zkouší v plném nasazení od poloviny srpna. Je to pro tanečníky neopakovatelná zkušenost, zkoušíme se světovými esy: všichni tři asistenti, kteří byli vysláni nastudovat choreografie tohoto programu, patří ke špičkovým baletním mistrům a uznávaným „specialistům“ právě ve stylu uváděných choreografů: Victoria Simon = George Balanchine, Jodie Gates = William Forsythe, Jean-Pierre Frohlich a Bart Cook = Jerome Robbins. Jsou to původní sólisté a představitelé hlavních rolí ať již New York City Ballet nebo Ballett Frankfurt. Jsou zárukou precizního nastudování „z první ruky“, tato intenzivní práce znamená pro naše tanečníky nepochybně jednu z nejvýznamnějších příležitostí v jejich kariéře!

Amerikanu III měl Balet Národního divadla uvést už před rokem, nakonec byla ale projekt z finančních důvodů odložen až na nynější termín. Jak hodně finančně náročný je – při porovnání s jinými tituly, které má váš soubor na repertoáru?

Je srovnatelný s inscenováním velkého klasického titulu…Možná hodně všetečný dotaz, ale přece jen: Uvažujete při plánování dalších sezon o něčem dalším z „podobného soudku“?

Představovat tvorbu amerických choreografů chceme určitě dále. I naši američtí hosté – asistenti – na semináři, který jsme organizovali na Nové scéně, zmínili několik zajímavých současných osobností, jejichž tvorba má pozoruhodný ohlas, jejichž dílo stojí za inscenování… V blízké budoucnosti také plánujeme projekt, který máme pracovně nazvaný „Europeana“ (tak ovšem titul opravdu znít nebude!), kde představíme například Fredericka Ashtona (představitele anglické baletní školy), Haralda Landera (pokračovatele Bournonvillovy tradice) atd…

Na závěr dovolte jednu osobní otázku: Nemrzel vás při zkouškách Amerikany III fakt, že sám jste jako tanečník už skončil? Neměl byste si chuť něco v tomto večeru ještě „skočit“? Pokud ano, co by to bylo?

Vždycky mě mrzí, že jsem jako tanečník už skončil – alespoň pro interpretaci takových choreografií (i když mě diváci mohou v roli interpreta v jedné inscenaci na scéně stále vidět – jde ovšem o svérázný projekt tanečního divadla mimo Národní divadlo), ale to je osud tanečníků… Takže, přestože by mně nepochybně „seděl“ Robbins (vzhledem k důrazu, kladeném na hereckou interpretaci), osobně bych měl „chuť“ si zatančit Forsytha, protože mě fascinuje naprosto bizarní podoba této choreografické kompozice vyžadující opravdu speciální nároky na zvládnutí klasické baletní techniky…

Díky za rozhovor, držíme palce k premiéře!
Amerikana III

Themes and Variations
Choreografie: George Balanchine
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Scéna a kostýmy: Roman Šolc
Nastudování: Victoria Simon

In the Middle Somewhat Elevated
Choreografie: William Forsythe
Hudba: Thom Willems
Kostýmy: William Forsythe
Světla: William Forsythe
Nastudování: Jodie Gates

Fancy Free
Choreografie: Jerome Robbins
Hudba: Leonard Bernstein
Scéna: Oliver Smith
Kostýmy: Kermit Love
Světla: Ronald Bates
Nastudování: Jean Pierre Frohlich, Bart Cook

Dirigent: David Švec
Balet Národního divadla
Orchestr Státní opery
Premiéra 25. října 2012 Státní opera Praha

www.narodni-divadlo.cz

Ptal se Vít Dvořák
Foto Pavel Hejný

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Theme and Variations -Balanchine (ND Praha)

[yasr_visitor_votes postid="31340" size="small"]

Vaše hodnocení - In the Middle Somewhat Elevated -Forsythe (ND Praha)

[yasr_visitor_votes postid="31342" size="small"]

Vaše hodnocení - Fancy Free -Robbins (ND Praha)

[yasr_visitor_votes postid="31344" size="small"]

Mohlo by vás zajímat