Umberto Giordano patřil k předním italským operním skladatelům přelomu devatenáctého a dvacátého století. Z jeho čtrnácti oper ale do dnešních dnů na repertoáru předních operních scén přetrvala prakticky jedna jediná – Andrea Chénier. Příběh, inspirovaný skutečným životem francouzského romantického básníka André Chéniera (1762–1794), dodnes platí za jedno z nejlepších a nejsilnějších operních ztvárnění období Velké francouzské revoluce. Historické zázemí poskytuje ideální pozadí pro vyjádření temných lidských emocí – lásky, zrady, idealismu a jeho zklamání.
Dílo je rovněž příkladem dobově populárního uměleckého směru zvaného naturalismus, který se propsal i do operního světa. Kromě situací ze skutečného života a zasazení děje do historických reálií se přístup odrazil i v samotné partituře. Giordano hudební svět díla obohacuje autentickými revolučními písněmi jako Ça ira, Carmagnole a Marseillaise, které kontrastují s elegantní hudbou 18. století.
Představení v Metropolitní opeře režíruje Nicolas Joël, operní režisér, který byl mj. v letech 2009 až 2014 ředitelem pařížské opery. Do hlavní role idealistického básníka Chéniera obsadil polského tenoristu Piotra Beczału. V roli hraběnky Maddaleny, jeho lásky, se představí sopranistka Soňa Jončeva, jeho soka Carla Gérarda pak ztvární Igor Golovatěnko. Představení bude dirigovat Daniele Rustioni.
Vstupenky na přímý přenos z Metropolitní opery v New Yorku jsou již v prodeji, do vybraných českých kinosálů přináší oceňovanou sérii MET: Live in HD společnost Aerofilms.
