Ani sovětská cenzura neumlčela Šostakovičovy a Weinbergovy múzy

Múzy přetavily útlak do dojemné hudby
Dramaturgie čtvrtečního koncertu Státní filharmonie Košice by podráždila někdejší sovětskou nomenklaturu, Šostakovič s Weinbergem by ale měli pravděpodobně radost, že zaznějí svobodně a v rámci jednoho programu. Spojovalo je totiž přátelství i vzájemná pracovní úcta. Šostakovič považoval Weinberga za jednoho z nejvýznamnějších skladatelů té doby, Weinbergova díla zas dýchají inspirací Šostakovičovou tvorbou. „V programu považujeme za mimořádně podmanivý dialog mezi těmito dvěma skladateli. Prožili těžkosti útlaku sovětské éry, ale našli způsob, jak své zkušenosti přetavit do hluboce dojemné hudby. Doporučuji posluchačům, aby věnovali pozornost základním emocím – smutku i odolnosti, které se v těchto dílech skrývají,“ říká o kontextu programu dirigent Felix Mildenberger. Umělec působí jako hlavní hostující dirigent Filarmonica Teatro Regio di Torino. Po vítězství na dirigentské soutěži Donatella Flick LSO v roce 2018 strávil dva roky jako asistent dirigenta Londýnského symfonického orchestru v úzké spolupráci se Sirem Simonem Rattlem.
Šostakovič: Podmanivé melodie a ohnivá virtuozita
Emocionálním jádrem koncertu Dmitrije Šostakoviče je třetí část Passacaglia s naléhavým tématem. Lze z ní cítit hloubku emocí, které skladatel v této dojemné části zpracovává. „Jde o intenzivní, introspektivní dílo napsané v čase politických represí, plné podmanivých melodií a momentů ohnivé virtuozity. Od sólistů vyžaduje nejen technickou brilantnost, ale i obrovskou emocionální hloubku,“ přisvědčuje Mildenberger. Sólově se v koncertu představí Dmytro Udovychenko. Umělec zvítězil na Houslové soutěži královny Alžběty v roce 2024 a jeho stoupající kariéru provází i další prestižní ocenění. V Košicích uvede tento mladý talent koncert, který přispěl k obnovení Šostakovičovy reputace na Západě.
Weinberg: Skrytý hudební poklad 20. století
Mieczysław Weinberg zkomponoval svou Symfonii č. 3 h moll v letech 1949–1950, když byla v plném proudu sovětská „antiformalistická“ kampaň proti moderním trendům v hudbě. Přesto se mu podařilo vytvořit kouzelnou skladbu, která patří mezi skryté poklady 20. století. „Weinbergova třetí symfonie je fascinující a méně známé dílo spojující prvky lidové hudby s výraznými orchestrálními barvami. Jeho hudba v sobě nese ozvěny Šostakovičova vlivu, ale má svůj vlastní jedinečný hlas – lyrický, dramatický a plný nečekaných zvratů,“ uzavírá Mildenberger.
S reprízou tohoto programu bude Státní filharmonie Košice hostovat na festivalu Allegretto Žilina 11. dubna 2025.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]