Argentinský tenorista Gustavo Porta v ostravské premiéře La Wally

V Národním divadle moravskoslezském vrcholí finální přípravy na zítřejší českou premiéru Catalaniho opery La Wally. Partu lovce Hagenbacha, který patří k těm nejobávanějším z veristického repertoáru, se v Ostravě zhostí argentinský tenorista Gustavo Porta. Využili jsme pauzy mezi náročnými generálními zkouškami k malému rozhovoru, který poskytl exkluzivně pro náš portál.
S jakými pocity se po několika letech vracíte do České republiky?

Jsem velice šťastný, že se mohu vrátit do vaší krásné země. Moc rád vzpomínám na svůj debut v České republice před několika lety, kdy jsem v pražském Národním divadle zpíval Dicka Johnsona v Pucciniho Děvčeti ze Západu po boku Evy Urbanové, se kterou se nyní setkávám i při La Wally. Nyní poznávám Ostravu a její nádherné divadlo s báječnými lidmi, kteří pracují způsobem, který se mi opravdu moc líbí.Máte bohaté zkušenosti s veristickým repertoárem, jaké místo v něm nyní zaujímá role Hagenbacha v Catalaniho La Wally?

Zpíval jsem řadu „veristických“ rolí a jednou z úplně nejtěžších pro mne byl Rytíř des Grieux v Pucciniho Manon Lescaut. Musím říci, že part Giuseppa Hagenbacha je co do obtížnosti ještě o něco výše. Musím přiznat, že to je vůbec to nejtěžší, co jsem dosud zpíval. Jaký má tento part nástrahy?

Role není dlouhá, ale velmi dramatická. Orchestrace La Wally je velmi hutná – což divák nejlépe pozná v krásných, ale velmi expresivních orchestrálních předehrách ke třetímu a čtvrtému jednání. Občas vás to svádí zpívat velmi dramaticky, což je nebezpečné. Je nutné dbát na lyričtější pěvecké podání partu, a zároveň být na pozoru, aby vás orchestr nepřekrýval. Je zkrátka důležité dobře rozložit síly.Jak probíhají zkoušky v Ostravě? Jak se vám spolupracuje s kolegy?

V průběhu zkoušek jsem zažil opravdu překrásnou tvůrčí atmosféru s dirigentem Robertem Jindrou a režisérem Václavem Klemensem. Měli jsme dostatek času na „dopilování“ veškerých detailů. V Ostravě jsem vůbec poznal talentované profesionály, se kterými je radost spolupracovat. Právě za to obdivuji toto krásné divadlo, protože ne všude je to samozřejmostí Nebojíte se ostravské (sněhové) laviny?

Z laviny strach nemám. Myslím, že se podařilo najít výborné řešení poněkud problematického závěru opery. Opravdu to pro inscenátory není snadné! Nicméně, pro mne jako pro zpěváka, je to zvláštní a vzrušující pocit trávit závěr opery „na sněhu“.:-)La Wally nepatří k frekventovaným dílům světového repertoáru, počítáte s rolí Hagenbacha také do budoucna? Vytvoříte ji také na jiné evropské scéně?

Hagenbacha jsem nastudoval přímo pro ostravskou operu a v tuto chvíli žádnou další inscenaci La Wally v plánu nemám.Zpíval jste někdy v nějaké české opeře?

Znám řadu krásných českých oper, ale v žádné z nich jsem bohužel nikdy nezpíval. Možná někdy v budoucnu.Co vás v nejbližší době čeká?

Budu zpívat Turridu v Mascagniho Sedláku kavalírovi v Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu, pak mne čeká Macduff ve Verdiho Macbethovi v Lipsku, Giordaniho Andrea Chénier v Turíně nebo Verdiho Otello v Tel Avivu.

Děkujeme za rozhovor, zítra v Ostravě Zlomte vaz!

Gustavo Porta – vizitka:
Zpěv vystudoval na konzervatoři v Cordobě a na Instituto Superiore d’Arte při Teatro Colón v Buenos Aires, kde také debutoval jako Monostatos v Mozartově Kouzelné flétně.  V roce 1999 přesídlil do Itálie, kde vytvořil například Dona José v Bizetově Carmen, Pinkertona v Pucciniho Madama Butterfly nebo Arriga ve Verdiho Sicilských nešporách. Poté začala jeho kariéra strmě stoupat, spolupracoval s významnými režiséry, jako je Franco Zeffirelli (Verdiho Aida v Římě a ve Florencii) či Pier Luigi Pizzi (Verdiho Aroldo v Piacenze) a také dirigenty, jako jsou Richard Bonynge (Verdiho Lombarďané v Teatro Colón v Buenos Aires), Rafael Frühbeck de Burgos (Bizetova Carmen v Tel Avivu) a Yves Abel (Carmen v Cagliari). Z jeho dalších rolí jmenujme alespoň Rytíře des Grieux (Puciniho Manon Lescaut), Macduffa (Verdiho Macbeth), Radama (Verdiho Aida), Manrica (Verdiho Trubadúr), Polliona (Belliniho Norma), Maria Cavaradossiho (Pucciniho Tosca) nebo Dicka Johnsona (Pucciniho Děvče ze Západu). V poslední době vystoupil s mimořádným úspěchem ve Vídeňské státní opeře jako Canio v Leoncavallových Komediantech.


Alfred Catalani:
La Wally
Hudební nastudování: Robert Jindra
Dirigent: Robert Jindra / Jan Šrubař
Režie: Václav Klemens
Scéna: David Bazika
Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková
Pohybová spolupráce: Igor Vejsada
Sbormistr: Jurij Galatenko
Dramaturgie:Daniel Jäger
Orchestr a sbor opery Národního divadla moravskoslezského
Premiéra 20. září 2012 Divadlo Antonína Dvořáka Ostrava

Wally – Eva Urbanová / Olga Romanko
Stromminger – Martin Gurbaľ / Bogdan Stanislaw Kurowski
Afra – Anna Nitrová / Erika Šporerová
Walter – Agnieszka Bochenek-Osiecka / Marianna Pillárová
Giuseppe Hagenbach – Gianluca Zampieri / Gustavo Porta
Vincerzo Gellner – Jakub Kettner / Svatopluk Sem
Il pedone – Insoo Hwoang / Michal Onufer / Václav Živný

www.ndm.cz

Foto Martin Popelář, Daniel Jäger

Související články


Napsat komentář