Autor: Drápela Emil

Emil Drápela (nar. 1960) působil 42 let v brněnské filharmonii na postu prvního klarinetisty. Absolvent brněnské konzervatoře a JAMU kombinoval profesi orchestrálního hráče s činností sólisty a hrou v několika komorních souborech. Sólově vystoupil v sedmnácti zemích Evropy a Asie, byl rovněž hostem řady renomovaných mezinárodních hudebních festivalů. Pro Český rozhlas nahrál kolem dvou set padesáti skladeb klarinetového repertoáru (spolu s desítkami dalších na 9 CD). Radioservis mu jako sólistovi vydal 20 koncertů pro klarinet českého a světového klasicismu a romantismu v pěti albech. Emil Drápela premiéroval a nahrál řadu skladeb soudobých autorů, českých i zahraničních, z nichž mnohé mu byly dedikovány. Velká část jeho zahraničních aktivit byla spojena se smyčcovým ansámblem Čeští komorní sólisté, s nimiž úzce spolupracoval šestnáct let. Píše také již více než dvacet let programové texty pro Český spolek pro komorní hudbu při České filharmonii, Spolek přátel hudby při Filharmonii Brno, mezinárodní festivaly Pardubické hudební jaro, Pražské jaro, Moravský podzim. Je rovněž autorem recenzí pro Operu Plus. Drápelovy vtipné fejetony o hudbě a hudebnících, původně zveřejňované na portálu OperaPlus, vyšly v roce 2021 souborně pod názvem „Jak se žije v orchestru – nevážné fejetony o vážné hudbě“. V současnosti již pracuje na jejím pokračování. Emil Drápela se věnuje rovněž činnosti hudebně badatelské: na základě vlastních objevů a spartací zrealizoval novodobé premiéry a nahrávky více než sedmdesáti zapomenutých skladeb 18. a počátku 19. století, převážně českých autorů. V této oblasti spolupracuje s vydavatelstvím Českého rozhlasu Praha a Radioservisem ČR, řada jeho realizací starých mistrů vyšla tiskem. Emil Drápela působí rovněž jako organizátor hudebního života ve funkci předsedy Spolku přátel hudby v Brně. Je také členem Rady Kruhů přátel hudby Nadace Český hudební fond.

Interpretací Fazıla Saye se inspirativně bavila i Filharmonie Brno

První abonentní koncert cyklu Filharmonie Brno, nazvaného Filharmonie v divadle I, se…

Skotský komorní orchestr otevřel Moravský podzim s vervou – místo whisky servíroval hudební elán

53. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim věnuje letos velkou pozornost odkazu…

Filharmonie Brno otevřela sezonu Mahlerem – Davies ukázal, že monumentalita nemusí být přepjatá

Filharmonie Brno vstoupila v neděli 14. září 2025 do své jubilejní 70. koncertní…

Janáčkův folkloristický experiment za meze žánrů zazněl na Špilberku v nejzdařilejším provedení posledních let

Před dvěma lety byla část koncertů Filharmonie Brno věnována 150. výročí otevření…

Závěr, jaký si sezona zasloužila. Adélaïde Ferrière okouzlila energií, Tomáš Hanus podtrhl hudební hloubku

„Letní osvěžení“ – tak zněl název posledního koncertu letošní 69. koncertní sezony…

Dirigent Dennis Russell Davies excelentně provedl české premiéry skladeb Schwertsika a Glasse

Šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies nepochybně patří k renomovaným dirigentům soudobé…

Trio Bohémo uchvátilo ve skladbách Voříška a Martinů vzletnou virtuozitou, tempo orchestru však místy pokulhávalo

Šestý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma (tedy v brněnském Besedním domě) ve čtvrtek…

Filharmonie Bohuslava Martinů pod taktovkou Marka Šedivého předvedla Enigmu jako gejzír instrumentačních nápadů

Kongresové centrum ve Zlíně, sídlo Filharmonie Bohuslava Martinů, láká obyvatele města prostorným…

Padesát jedna odstínů emocí Pavla Černocha. Narozeninový galavečer na druhý pokus

Pavel Černoch, jeden z předních tenoristů současnosti, pravidelný host vídeňské Státní opery, pařížské…

Finsko-švédská dirigentka Anna-Maria Helsing přenesla posluchače do nebeských výšin

Závěrečný orchestrální koncert 23. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby v Brně v…