Radim Vizváry vynalézá bicykl a baví děti v nové inscenaci
Žije si klidně ve své tiché laboratoři, čte chytré knížky a zapisuje si velikou tužkou do sešitu výsledky svých důmyslných pokusů. Občas vychází z klidného…
PhDr. Lucie Kocourková (1984) je publicistka, taneční kritička a historička, původním zaměřením také mediální analytička. Specializuje se na historii taneční publicistiky, něktré soubory a osobnosti československého baletu po druhé světové válce a na historii multimediálního divadla.
Působila v Národním divadle jako PR souboru Laterny magiky, spolupracuje jako historička s Pražským komorním baletem, respektive je koordinátorkou aktivit Nadačního fondu a Institutu Pavla Šmoka, a je redaktorkou a vedoucí taneční sekce internetového magazínu Opera Plus. V současnosti také zasedá ve správní radě profesních organizací Vize tance a Josef Svoboda – scénograf, o. p. s.
Rozpor mezi prací publicisty a PR v oblasti kultury nikdy nevnímala, vedle novinářské činnosti spolupracuje na podpoře propagace dalších kulturních subjektů, jako je orchestr Musica Florea, Bohemia Balet, Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, spolek Mime Prague ad. V letech 2007 a 2008 spolupracovala s nakladatelstvími Mladá fronta a Academia na redakční přípravě několika českých i překladových publikací k vydání. Se souborem Hartig Ensemble – Tance a balety tří století si zatančila v rokokovém baletu La quirlande enchantée.
Absolvovala workshopy dramaturgie pohybového divadla a současného tance pod vedením Ondřeje Holby a Maji Hriešik.
Jako novinářka se na začátku své kariéry podílela na profesionalizaci prvního internetového magazínu o tanci Taneční aktuality, kde od roku 2005 několik dalších let publikovala téměř výhradně. Postupně se však stala hlavní taneční kritičkou online magazínu Opera PLUS a od září 2018 vede obsahově taneční část redakce.
Příležitostně publikovala nebo publikuje v dalších médiích (Svět a divadlo, Xantypa, Divadelní noviny, Maomai.cz, tanz, Divadelní.net…), vydala odborné články v časopise AMU Živá hudba, ve sborníku Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu nebo v publikaci Institutu umění – Divadelního ústavu (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. V roce 2022 vytvořila obsahovou část retrospektivní výstavy Národního divadla Kouzelný cirkus a její webovou verzi. Spravuje online databázi Baletu Praha a Pražského komorního baletu Ballet Prague Heritage.
Věnuje se literatuře faktu a popularizaci tance a pohybového divadla. Je autorkou knihy Laterna magika – Zlatá éra očima pamětníků, která vyšla v roce 2018 v nakladatelství Euromedia a spoluautorkou obrazové publikace Laterna magika fotografa Martina Becka, která vyšla ve stejném roce. V roce 2019 vydala životopis herce Ladislava Mrkvičky k jeho životnímu jubileu. V roce 2021 vyšla autorce nová publikace (Studio) Balet Praha – Nová vlna československé choreografie, v roce 2023 novou monografii Pavel Šmok – Choreograf s duší básníka. Několika kapitolami a editací se posílela na vydání publikace Luboš Ogoun – Hvězda poválečného baletu (2024).
Redakční kontakt: [email protected], tel. 601 338 154
Výběr publikační činnosti:
Publikace:
KOCOURKOVÁ, L. Laterna magika: Zlatá éra očima pamětníků. Praha: Universum, 2018. ISBN 978-80-242-6066-2.
KOCOURKOVÁ, L. Ladislav Mrkvička. Praha: Brána, 2019. ISBN 978-80-7617-880-9.
KOCOURKOVÁ, L. (Studio) Balet Praha: Nová vlna československé choreografie. Praha: Balet Praha, 2021. ISBN 978-80-908294-0-4.
KOCOURKOVÁ, L. Pavel Šmok: Choreograf s duší básníka. Praha: Balet Praha, 2023. ISBN: 978-80-908294-1-1
Studie:
KOCOURKOVÁ, L. Baletní kritika v českém denním tisku 1918–1928. Praha: NAMU, 2011.
Živá hudba 2. ISSN: 0514-7735, ISBN: 978-80-7331-225-1.
KOCOURKOVÁ, L. Emanuel Siblík a moderní tanec: kritické myšlenky. In: KAZÁROVÁ, H. (ed.). Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu. Praha: NAMU, 2016. ISBN ISBN 978-80-7331-371-5.
KOCOURKOVÁ, L. Hana Machová, dobrá víla ústeckého baletu; Inka Vostřezová a problematika souborů lidových písní a tanců. In: ČEPCOVÁ, L. – FALTÝNEK, V. (eds.) (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2020. ISBN: 978-80-7008-441-0.
Žije si klidně ve své tiché laboratoři, čte chytré knížky a zapisuje si velikou tužkou do sešitu výsledky svých důmyslných pokusů. Občas vychází z klidného…
V ARŠE+ je v rámci programu pro mládež, na který se v současnosti tento divadelní prostor profiluje, uváděna nová verze společného úspěšného projektu Terezy Lenerové…
Absolventské představení studentů konzervatoře Duncan centre se konalo ve dvou večerech, z nichž se nám podařilo navštívit druhý. Pět autorek a autorů do tanečních vystoupení…
Katedra nonverbálního divadla v květnu vyprovodila do světa nový ročník bakalářů pohybového umění, kteří své závěrečné práce představili přímo v prostorách sídla školy. Jen o…
Peer Gynt jako rozporuplná osobnost, ve které se zrcadlí nevyrovnaná mysl moderního člověka, zmnožený tak, jako se v nitru člověka perou jeho vnitřní hlasy. Tak…
Mim Radim Vizváry uvádí ve Švandově divadle novou pantomimu pro rodinné publikum – inscenaci Kolopán na námět a v režii etablované tvůrkyně divadelních projektů pro…
Na festival byla z domácí scény dramaturgy vybrána také mladá performerka Angela Nwagbo se svou prvotinou Confluence, která vznikla po záštitou Tantehorse a série Emergency…
Dnes se ještě jednou vrátíme k maďarskému současnému tanci. Minule jsme zanechali choreografku Eszter Salamon a její matku uprostřed debaty s diváky. Duet M/OTHERS přinesl…
Jedním z působivých projektů, které bylo možné na Divadelní Floře vidět a které vyžadovaly značné divácké soustředění a doslova naladění, byl duet M/OTHERS, který uvedla…
Studio ALTA zahájilo o uplynulých svátečních dnech svou novou letní sezonu. Ano, neshoduje se s tradiční divadelní sezonou, protože se celá ponese ve znamení projektů…
Vracíme se ještě na chvíli k taneční inscenaci Chemical Joy uvedené na festivalu Divadelní Flora, která spojuje svět popkultury a současného tance. Vznikl v produkci…
Na festivalu Divadelní Flora, který letos vstoupil již do svého 28. ročníku, se opět objevilo několik produkcí z oblasti současného tance a performing arts. U…
K festivalu Bazaar neodmyslitelně patří Sobotní Bazaar, o kterém organizátoři s nadsázkou hovoří jako o festivalu ve festivalu. Přináší odpoledne ukázek a setkání „Live Performance…
Do Bratislavy dotančil Oněgin. Proslulý balet Johna Cranka na motivy románu Alexandra Puškina se usídlil na prknech nové budovy Slovenského národného divadla. Inscenaci nastudovala, jako…
Druhý program cyklu Open Stage v divadle Ponec se odehrál pod taktovkou tanečnice a choreografky Daniely Hanelové. Své sólo Cadavre exquis inspirované surrealismem, prožívané současným…
Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA připravilo nový díl z cyklu Tanec v galerii jako performativní prohlídku a procházku po Schwarzenberském a Šternberském paláci. Jde o další…
Liberecký baletní soubor je nepočetné, ale velmi svébytné těleso s jasnou dramaturgií a výraznými inscenacemi stavěnými tanečníkům na tělo. Šéfka souboru, choreografka Marika Mikanová, se…
Musica Florea pokračuje v koncertní sérii Hudební improvizování 17. století. Umělecký šéf Marek Štryncl se tímto programem již poněkolikáté vrací k jednomu ze svých interpretačních…
Na repertoár libereckého baletu přibyl triptych – triangl choreografií, stylů, vztahů a emocí. Tři autoři nabídli své odlišné vidění světa: skrze pohybovou kvalitu vztaženou na…
Je běžné přinášet recenze z premiér a rozhovory s tvůrci o inscenacích těsně před prvním uvedením. Jak ale dílo vzniká? Na poli současného tance není…