Dance in progress (1): Sabina Bočková a newyorské inspirace
Je běžné přinášet recenze z premiér a rozhovory s tvůrci o inscenacích těsně před prvním uvedením. Jak ale dílo vzniká? Na poli současného tance není…
PhDr. Lucie Kocourková (1984) je publicistka, taneční kritička a historička, původním zaměřením také mediální analytička.
Působila v Národním divadle jako PR souboru Laterny magiky, spolupracuje jako historička s Pražským komorním baletem, respektive je koordinátorkou aktivit Nadačního fondu a Institutu Pavla Šmoka, a je redaktorkou a vedoucí taneční sekce internetového magazínu Opera Plus. V současnosti také zasedá ve správní radě profesní organizace Vize tance.
Rozpor mezi prací publicisty a PR v oblasti kultury nikdy nevnímala, vedle novinářské činnosti spolupracuje na podpoře propagace dalších kulturních subjektů, jako je orchestr Musica Florea, Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, spolek Mime Prague ad. V letech 2007 a 2008 spolupracovala s nakladatelstvími Mladá fronta a Academia na redakční přípravě několika publikací k vydání. Se souborem Hartig Ensemble – Tance a balety tří století si zatančila v rokokovém baletu La quirlande enchantée. Absolvovala workshopy dramaturgie pohybového divadla pod vedením Ondřeje Holby a Maji Hriešik.
Jako novinářka se podílela na profesionalizaci prvního internetového magazínu o tanci Taneční aktuality, kde léta publikovala téměř výhradně. Příležitostně publikovala nebo publikuje v dalších médiích (Svět a divadlo, Xantypa, Divadelní noviny…), vydala odborné články v časopise AMU Živá hudba, ve sborníku Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu nebo v publikaci Institutu umění – Divadelního ústavu (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. V roce 2022 vytvořila obsahovou část retrospektivní výstavy Národního divadla Kouzelný cirkus a její webovou verzi. Spravuje online databázi Baletu Praha a Pražského komorního baletu, Ballet Prague Heritage.
Věnuje se literatuře faktu a popularizaci tance a pohybového divadla. Specializuje se na dějiny baletu 20. století a dějiny a dramaturgii multimediálního divadla. Je autorkou knihy Laterna magika – Zlatá éra očima pamětníků, která vyšla v roce 2018 v nakladatelství Euromedia a spoluautorkou obrazové publikace Laterna magika fotografa Martina Becka, která vyšla ve stejném roce. V roce 2019 vydala životopis herce Ladislava Mrkvičky k jeho životnímu jubileu. V roce 2021 vyšla autorce nová publikace (Studio) Balet Praha – Nová vlna československé choreografie, v roce 2023 novou monografii Pavel Šmok – Choreograf s duší básníka.
Redakční kontakt: [email protected], tel. 601 338 154
Výběr publikační činnosti:
Publikace:
KOCOURKOVÁ, L. Laterna magika: Zlatá éra očima pamětníků. Praha: Universum, 2018. ISBN 978-80-242-6066-2.
KOCOURKOVÁ, L. Ladislav Mrkvička. Praha: Brána, 2019. ISBN 978-80-7617-880-9.
KOCOURKOVÁ, L. (Studio) Balet Praha: Nová vlna československé choreografie. Praha: Balet Praha, 2021. ISBN 978-80-908294-0-4.
KOCOURKOVÁ, L. Pavel Šmok: Choreograf s duší básníka. Praha: Balet Praha, 2023. ISBN: 978-80-908294-1-1
Studie:
KOCOURKOVÁ, L. Baletní kritika v českém denním tisku 1918–1928. Praha: NAMU, 2011.
Živá hudba 2. ISSN: 0514-7735, ISBN: 978-80-7331-225-1.
KOCOURKOVÁ, L. Emanuel Siblík a moderní tanec: kritické myšlenky. In: KAZÁROVÁ, H. (ed.). Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu. Praha: NAMU, 2016. ISBN ISBN 978-80-7331-371-5.
KOCOURKOVÁ, L. Hana Machová, dobrá víla ústeckého baletu; Inka Vostřezová a problematika souborů lidových písní a tanců. In: ČEPCOVÁ, L. – FALTÝNEK, V. (eds.) (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2020. ISBN: 978-80-7008-441-0.
Je běžné přinášet recenze z premiér a rozhovory s tvůrci o inscenacích těsně před prvním uvedením. Jak ale dílo vzniká? Na poli současného tance není…
Noc divadel přinesla kromě finále Bazaar Festivalu také taneční program v divadle PONEC. Obnovenou premiéru sóla Sacrebleu uvedla Nataša Novotná, ale obsadila novou generaci tanečnic.…
Mladí krásní a navždy je název fiktivní talentové soutěže pro nejlepší z nejlepších, kteří se před zraky televizního publika mají utkat o trofej. Choreografka a…
Soubor Bohemia Balet, který stále tvoří nový repertoár pro mladé tanečníky na prahu umělecké kariéry, připravil na 6. dubna do Divadle Komedie nový triptych. Choreografie…
Festival Bazaar plyne a každý z nás ho sleduje vlastním tempem. Zatím pokračujme v osobnějších reflexích programu, který se letos nese výrazně v tématu ženské…
Prostoru pro mladé tanečníky není na jevištích nikdy dost. Jednou z příležitostí pro studenty Taneční konzervatoře hl. m. Prahy bylo v březnu vystoupení Slovo a…
Tanečnice a choreografka Agáta Jarošová patří k „associated artists“ Centra choreografického rozvoje SE.S.TA. Na začátku letošní sezony uvedla poutavou sólovou choreografii Vlasy a spolu s…
Letošní Bazaar Festival odstartoval v divadle ARCHA+ složeným večerem, jehož součástí byla dokonce premiéra. Novou původní doku-performanci uvedla polská režisérka Magda Szpecht a spolu s…
Juniorský soubor brněnského baletu představil už v pořadí šestou premiéru a ukázal se v ní ve vynikající kondici. Systém skupiny navázané na hlavní těleso se…
S předsedkyní Vize tance Markétou Hrdličkou Málkovou jsme si povídaly o oborové organizaci, které předsedá, a jejích aktivitách v minulém roce i této sezoně. Ptám…
Za dva dny vypukne festival divadelní tvorby nezávislé scény střední a východní Evropy – Bazaar. Zahajovací večer proběhne v prostorách divadla ARCHA+ a festival s…
Životní příběh Vincenta van Gogha jako komorní taneční divadlo s moderními projekcemi nabídla v rámci svého turné produkce polského choreografa Viktora Davydiuka. Nejednalo se o…
Na inscenaci Hey Earth! jsem četla rozporuplné ohlasy a o to zvědavější jsem byla na příležitost ji konečně vidět. Nějaký důvod k tomu, proč se…
Romina Contreras, jedna z prvních sólistek Baletu Národního divadla, je jemnou křehkou tanečnicí, éterickým typem baleríny víly. Ale osud jí už v Národním divadle přihrál…
Ve druhé části rozhovoru s šéfem katedry nonverbálního divadla Adamem Halašem jsme se trochu víc věnovali otázkám práce se studenty, komunikaci nebo možnostem, kde všude…
Adam Halaš je od roku 2010 vedoucím katedry nonverbálního divadla (tehdy ještě katedry pantomimy) HAMU. Jaké byly a jsou jeho vize? Jaký je dnes profil…
Festival Malá inventura je mimo jiné i místem setkávání, seznamování, domlouvání nových spoluprací – a debatování. Setkávají se zde především umělci z oboru tance a…
Ve Studiu Maiselovka se zastavil čas. Nebo se spíš začal sám neovladatelně pohybovat, zrychlovat, zpomalovat, rozpínat a smršťovat. Změnil se v pohybovou báseň tří soustředěných…
Maďarský taneční soubor Royal Ballet Fehérvár vystoupil v Praze v Divadle na Vinohradech s inscenací svého uměleckého šéfa Attily Egerháziho Fantomová bolest s autorskou hudbou…
V letech 2022, 2023 a 2024 uváděl balet Slovenského národního divadla sérii projektů Fashion Ballet. Událost, která spojuje svět módy a tanečního umění, se stala…