Taneční Lady Macbeth 1865 – krásná vražedkyně bez trestu a znakový jazyk
V sobotu 19. března měla na Nové scéně Nového divadla v Plzni světovou premiéru nová inscenace choreografa Libora Vaculíka. Že si choreograf nevybírá jednoduchá témata…
Mgr. Gabriela Špalková je česká novinářka a divadelní a hudební kritička.
Vystudovala obory český jazyk, literatura a historie na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity v Plzni. Od školních let se systematicky věnuje studiu hudby – hře na klavír a sólovému zpěvu. Po ukončení univerzitních studií začala pracovat jako redaktorka Deníků Bohemia, poté byla dlouholetou kulturní redaktorkou plzeňské Mladé fronty Dnes. Nyní jako novinářka a publicistka spolupracuje s řadou médií a odborných portálů (Opera PLUS, Taneční aktuality, Divadelní noviny, Musical-opereta, časopis Loutkář). Spolupracuje rovněž se zahraničními institucemi a médii (mj. píše pravidelně recenze do měsíčníku pro operu a balet Der neue Merker, Wien).
Je autorkou hudebně-literárních pořadů pro multioborový festival Smetanovské dny v Plzni: Zlatý věk operety v Plzni (2015), Shakespeare (nejen) v opeře (2018), Eliška Krásnohorská a česká opera (2019), Bedřich Smetana v dopisech (2022) a komorního koncertu mapujícího uměleckou dráhu Bedřicha Smetany s přihlédnutím k životním osudům skladatele K poctě Bedřichu Smetanovi (2022). Je členkou realizačního týmu Plzeňského literárního festivalu (PLIF), v roce 2018 zde měl premiéru její literárně hudební pořad TGM vzpomíná, následně pro PLIF upravila pořad o Elišce Krásnohorské a připravila nový pořad o překladech operetních libret do češtiny pod názvem Zlatý věk operety v češtině (2020). V roce 2022 měl na festivalu premiéru její literárně hudební pořad o osudech Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic Putování Kryštofa Haranta založený na jeho cestopisu.
Historii multioborového festivalu Smetanovské dny systematicky zpracovala v publikaci Smetanovské dny ve čtyřech desetiletích (Starý most 2021), v níž kromě četných reflexí festivalových produkcí v dobovém tisku zaznamenala i autentické vzpomínky zakladatelů festivalu. Jedná se o historicky první publikaci věnovanou tomuto festivalu, který se koná v Plzni nepřetržitě od roku 1981.
Gabriela Špalková je členkou Střediska západočeských spisovatelů (SZS) v Plzni. Své povídky a fejetony publikuje v tisku a sbornících SZS, je rovněž autorkou písňových textů.
Jejím celoživotním koníčkem je lyžování, historii tohoto sportu se věnovala v knize Bílé stopy na českém západě (Starý most 2007).
Pro Operu PLUS dělá rozhovory a píše recenze operních inscenací, koncertů klasické hudby a baletů.
V sobotu 19. března měla na Nové scéně Nového divadla v Plzni světovou premiéru nová inscenace choreografa Libora Vaculíka. Že si choreograf nevybírá jednoduchá témata…
Atraktivní program připravil na pondělí 21. března 2022 pro své posluchače Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou svého dosavadního šéfdirigenta Alexandera Liebreicha. Místo původně plánované…
V rámci projektu Musica non grata měla v neděli 20. března ve Státní opeře v Praze premiéru inscenace u nás takřka neznámé a dnes všeobecně…
Ve čtvrtek 10. března 2022 měla v pražském Národním divadle premiéru nová inscenace opery Georgese Bizeta Carmen – dílo, které divadla inscenují pravidelně a hojně…
Sólistka opery Moravského divadla Olomouc Helena Beránková je důkazem toho, že hudební geny se skutečně dědí. A také toho, že když člověk něco opravdu chce,…
Na prkna Národního divadla v Praze se vrátila Káťa Kabanová Leoše Janáčka. Opera o mladé vdané ženě ničené dobovými konvencemi, jež nemá sílu prolomit, a…
Minulý týden uvedla pražská Státní opera novou inscenaci opery Richarda Wagnera Bludný Holanďan. Hudebně ji nastudoval hudební ředitel Státní opery Karl-Heinz Steffens, režíroval norský činoherní…
S napětím očekávaná inscenace reformní opery Christopha Willibalda Glucka (1714–1787) Alceste v Divadle J. K. Tyla v Plzni, která je společným představením s Gluck Festspiele…
Ve středu 12. ledna 2022 se v pražském Rudolfinu uskutečnil abonentní koncert České filharmonie z řady B. První ze tří, které přivádějí do Prahy fenomenální…
Operní soubor pražského Národního divadla nachystal na leden roku 2022 skutečnou premiérovou úrodu – během prvního měsíce nového roku uvádí tři premiéry náročných hudebních děl…
Divadlo J. K. Tyla v Plzni připravuje premiéru nové inscenace opery Christopha Willibalda Glucka (1714–1787) Alceste. Premiéra Alceste se uskuteční 15. ledna 2022 v budově…
S Richardem Ševčíkem, sólistou baletu Divadla J. K. Tyla v Plzni, jsme se sešli na samém konci adventu, Štědrý den už klepal na dveře. Covidová…
Baletní školy najdeme v různých koutech naší země a mají různou podobu. Soukromé baletní školy, baletní školy u profesionálních divadelních scén, tanec v určité formě…
Julie Svěcená na housle začala hrát ve čtyřech letech a záhy se ukázalo, že podědila po rodičích talent a lásku k hudbě. Náš rozhovor vznikal…
Česká mše vánoční Jakuba Jana Ryby je dílo důvěrně známé širokému publiku. Jeho specifický ráz je neodmyslitelnou součástí adventního času a asi bychom těžko hledali…
O mimořádný hudební zážitek se postaral 25. ročník festivalu Struny podzimu, který v pražské Lucerně 22. listopadu 2021 uvedl vynikajícího lotyšského houslistu Gidona Kremera a…
Soubor baletu Divadla J. K. Tyla v Plzni uvedl v sobotu 13. listopadu na jevišti Velkého divadla v premiéře novou inscenaci oblíbeného titulu baletní klasiky…
Milan Pospíšil má za to, že máme vůči Bedřichu Smetanovi velký dluh. Doufá, že vydání jeho korespondence způsobí vlnu zájmu o jeho dílo podobně, jako…
Nová inscenace Italky v Alžíru Gioacchina Rossiniho v Divadle J. K. Tyla v Plzni má za sebou již několik repríz. Ta poslední se uskutečnila v…
Vůbec neodpovídá představě, kterou si obvykle utváříme o člověku, který právě oslavil své 85. narozeniny. Schody na zadním schodišti Divadla J. K. Tyla v Plzni…