Bachova mše jinak. Nicholas Kraemer dirigoval v nečekaných tempech a s lehkostí
Kraemerovo pojetí zbavilo Bachovu mši náboženského patosu
Orchestr České filharmonie nastoupil v komorním obsazení 35 hráčů, což korespondovalo s menším Collegiem Vocale 1704 o 27 členech. Nicholas Kraemer s oblibou řídí orchestr od cembala, tentokrát tomu tak ale nebylo, klávesy byly svěřeny varhaníkovi Pablu Kornfeldovi. Pěvecká sóla obstarali sopranistka Miriam Kutrowatz, mezzosopranistka Catriona Morison, která zastala i altové pasáže, tenorista Patrick Grahl a bas zpíval Christian Immler.
Asi nejvíce mě na Kraemerově pojetí Bachovy mše překvapila lehkost a o poznání rychlejší tempa, než známe z jiných provedení. Jako by se Kraemer chtěl zbavit ponurého náboženského patosu a udělat ze mše koncertní záležitost. Nerozvíjet táhlé kontemplace, setřít z Bacha přísný nátěr matematicky dokonalých kontrapunktů, ale precizně, svižně a s něžnou grácií provést posluchače bohatstvím Bachovy invence. Koncertantní charakter podtrhlo i to, že instrumentální sóla hráči přednesli vždy vestoje: Jan Fišer – housle v Laudamus Te, Andrea Rysová – flétna v Domine deus, Jana Brožková – hoboj v Qui sedet s altem, horně byl svěřen úvod k části Quoniam tu solus sanctus, basové árii s dvěma fagoty. Vlastně jsem si nikdy předtím tak jasně nevšímala toho, že Bach tyto nástroje v instrumentálních introdukcích tak systematicky střídá.
Byl odlehčený styl na škodu?
Na druhé straně mi ten odlehčený styl po jisté době začal vadit, tempa jednotlivých částí šlapala, ale byla dosti stejná, zvláště v první polovině koncertu. (Pořadatel vyšel vstříc komfortu publika a před Credem udělal pauzu na obvyklé občerstvení v bufetu.) Někde bych uvítala přece jen větší kontrast, ztišení, změnu emoce, výrazu. Například Qui tollis peccata mundi – tato pasáž nevyzněla tak bolestně, strastiplně, jak naznačuje text. (Překlady z latiny do češtiny a angličtiny se promítaly v titulkovacím zařízení nad pódiem.)
Druhá polovina mše byla po výrazové stránce plastičtější – například krásný tlumený a procítěný sbor Et incarnatus est, zajímavý tempový zlom v Confiteor a hlavně nádherný, čistý a velkolepě gradující závěr v Agnus Dei – Dona nobis pacem.
Nicholas Kraemer vedl orchestr umírněným vláčným gestem, jemnými obloučky rukou, a také zvuk orchestru byl měkký, zaoblený, něžný. Bachovské trubky dodaly lesk části Gloria. Litovala jsem, že není vůbec slyšet varhany, ty by jistě mši slušely. Malý nástroj na pódiu ale zcela splýval se zvukem orchestru, až na jednu pasáž, kde hrály varhany jednoduchý doprovod árie. Vysokou kvalitou se blýskla dechová sekce v doprovodu basové árie Et in Spiritum Sanctum.
Pěvecké výkony zaujaly rozmanitostí i kvalitou
Z pěvců byl v bachovském repertoáru nejzkušenější basbarytonista Christian Immler, zpěvák s velkým rozsahem a hezky znělým hlasem i ve výše posazených pasážích. Také Patrick Grahl se specializuje na interpretaci oratorií a spolupracoval s dirigenty jako Gardiner či Gatti. Má svěží světlý tenor, který se hodí i na německou romantickou písňovou tvorbu. Obě pěvkyně patří spíše k univerzálním koncertním interpretům, vysloveně barokní prvky (zpěv bez vibrata nebo zvláštní ornamenty) jsme v jejich interpretaci neslyšeli. Mladá sopranistka Miriam Kutrowatz je v současnosti ještě studentkou hudební univerzity ve Vídni, ale má již za sebou debut na Salcburském festivalu. Catriona Morison je ze Skotska, hodně působí v Německu a Rakousku. Líbil se mi jejich duet v Credu, hezky sezpívaný, nebo árie Morison s dlouhodechými oblouky v Agnus Dei.
Sbor se v části Sanctus rozdělil na dva sbory, ženské hlasy tak byly umístěny po obou stranách. Malý, ale tvárný soubor s dostačující dynamikou, skvěle sezpívaný, podal bezchybný výkon. Bachovu mši nastudoval s Václavem Luksem.
Loni v lednu se Nicholas Kraemer představil v Praze poprvé s Českou filharmonií; jeho debut v Händelově Mesiáši se stal událostí roku. Je jisté, že i jeho druhé vystoupení s precizní Bachovou Mší h moll bude patřit k takovým momentům.
Hodnocení autorkou recenze: 85 %
Česká filharmonie • Nicholas Kraemer
22. ledna 2025, 19:30 hodin
Rudolfinum, Dvořákova síň
Program
Johann Sebastian Bach: Mše h moll, BWV 232
Účinkující
Miriam Kutrowatz – soprán
Catriona Morison – mezzosoprán a alt
Patrick Grahl – tenor
Christian Immler – bas
Collegium Vocale 1704
Václav Luks – sbormistr
Česká filharmonie
Nicholas Kraemer – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]