Balet Brno připomene muzikanty, kteří zemřeli mladí
Choreografii věnovanou předčasně zemřelým muzikantům nastudovalo Národní divadlo Brno. Autor Marek Svobodník ji pojal jako koláž ze životních příběhů a hudby umělců, jejichž zářivá kariéra skončila ve dvaceti sedmi letech. Tématem i moderním pojetím míří divadelníci hlavně na mladou generaci a na publikum, které klasický balet neoslovuje. Premiéra je v pátek.Děj Svobodníkova představení nazvaného Catch 27 se v základním schématu inspiruje osudem Roberta Johnsona (1911 až 1938), bluesového hudebníka z mississippské delty, považovaného za jednoho z otců rokenrolu. Podle pověsti směnil s ďáblem vlastní duši za mimořádný talent ke hře na kytaru.
Podobně hlavní hrdina představení, jenž v sobě spojuje více slavných muzikantských osudů, podléhá svodům démona. Ten jej vede nejprve ke slávě a radovánkám, a poté vstříc smrti.
Ve dvaceti sedmi letech zemřeli například kytarista Jimi Hendrix, frontman The Doors Jim Morrison, lídr Nirvany Kurt Cobain a zpěvačka Amy Winehouse. Jejich životy se podle Svobodníka překvapivě podobaly, a to nejen v příchylnosti k drogám či alkoholu.
„Všichni měli jednu linii, po které šli, jakoby jim to někdo předem načrtl. Život měl vždy stejný scénář, jen ta smrt byla pokaždé trochu jiná – a často také záhadná, neobjasněná,” řekl Svobodník. Kromě hudby členů pověstného „Klubu 27″ zazní také skladby žijících autorů, třeba Davida Bowieho a Nicka Cavea.
Choreografie Catch 27 tvoří první polovinu programu nazvaného Game Over, druhou část obstará novinka nazvaná Palindrom autorů Adama Sojky a Martina Svobodníka. Je méně dějová a zabývá se například vztahy mezi undergroundem a hlavním proudem, výjimečnými jedinci a masovou společností.
Foto archiv
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]