Balet Národního divadla uvádí Šeherezádu v novém hávu

Příběh odvahy, lásky a odporu, zasazený do exotické orientální krajiny, získává pod vedením choreografa Maura Bigonzettiho nový umělecký rozměr a ožívá na prknech Národního divadla po padesáti letech. Premiéra celovečerního titulu Šeherezáda se uskuteční 28. listopadu 2024.
Balet ND – Šeherezáda (foto Serghei Gherciu)
Balet ND – Šeherezáda (foto Serghei Gherciu)

Tato baletní inscenace, vznikající jako světová premiéra exkluzivně pro Balet Národního divadla, je výsledkem tvůrčí spolupráce s jedním z nejvýznamnějších choreografů současnosti Maurem Bigonzettim. Padesát let od posledního inscenování tohoto ikonického baletu přináší Bigonzetti nové pojetí příběhu v nevšedních kulisách tvořených videoprojekcí. Diváky pohltí příběh, který překračuje hranice a nabízí silné poselství o odvaze, lásce a naději.

„S radostí Šeherezádu uvádíme po padesáti letech opět na prknech Národního divadla. Naposledy ji tady inscenoval Jiří Němeček. Letos si také připomínáme sto let od její české premiéry v choreografii Remislava Remislavského. Tento nadčasový příběh o odvaze, kráse a síle vyprávění je spojením tradice a inovace, které publikum Národního divadla zajisté potěší,“ říká generální ředitel Národního divadla Jan Burian.

Pod vedením uměleckého ředitele Baletu Národního divadla Filipa Barankiewicze je tato inscenace věnována tématům, která jsou nadčasová a univerzální: Šeherezáda, vezírova dcera, riskuje vlastní život, aby zachránila ostatní ženy ve svém království před krutým osudem. Ve světě plném násilí a genderových stereotypů dokáže svým důvtipem a svou schopností vyprávět příběhy proměnit srdce krále Šahrijára. Šeherezádin osud odráží boj, který mnohé ženy vedou i v dnešní době – boj za práva, svobodu a rovnost. „Šeherezáda není jen nadčasovým příběhem odvahy a důvtipu, ale i působivým odrazem boje, který ženy zažívají i dnes. Statečné ženy, které v současnosti po celém světě čelí útlaku a bojují za svá práva, nás inspirují, a proto i s jejich situací propojujeme slavný příběh Šeherezády, jež vzdorovala smrti svou inteligencí a vytrvalostí,“ vysvětluje Filip Barankiewicz.

Příběh o soucitu
Pohádkový příběh, který byl inspirací baletu, je dobře znám: Šeherezáda, dcera vezíra, se rozhodne čelit krutému králi Šahrijárovi, který po zradě své první ženy odsuzuje každou další manželku k smrti po svatební noci. Aby tento osud změnila, začne Šeherezáda vyprávět příběhy plné napětí, lásky a moudrosti, které vždy končí v nejnapínavějším okamžiku. Král, fascinován jejím vyprávěním, odkládá popravu noc za nocí. Postupně se prostřednictvím Šeherezádina důvtipu a odvahy proměňuje jeho zahořklé srdce, až nakonec odpustí ženám a vzdá se své krutosti. Šeherezádin příběh tak symbolizuje sílu vyprávění a lidskosti, která překonává nenávist a předsudky.

„Těla tanečníků Baletu Národního divadla budou vyprávět. Každý pohyb je prodchnut emocí, která přesahuje slova – od jemných doteků až po výbušné výrazy síly a odhodlání. Jejich pohybová interpretace propojuje tělo a duši, což vytváří neopakovatelnou atmosféru a silný zážitek, jenž zasahuje přímo do srdce,“ slibuje produkce.

Mauro Bigonzetti na zkoušce (foto Serghei Gherciu)
Mauro Bigonzetti na zkoušce (foto Serghei Gherciu)

Mauro Bigonzetti, proslulý svou schopností přetvářet klasické baletní příběhy do moderního, emočně intenzivního jazyka, spolupracoval s Baletem Národního divadla již dříve. V roce 2019 uvedl celovečerní balet Kafka: Proces a své originální choreografie přenesl do Prahy také prostřednictvím děl Vertigo (2016) a Holo Harmonies (2023). Bigonzettiho práce je postavena na hledání pravdy těla: fyzická zkušenost, lidské prožitky a pocity se odrážejí v každém pohybu tanečníků. „V reálném světě, ale zejména v tom divadelním, umělci navozují iluzi, která působí jako pravda,“ vysvětluje Bigonzetti. „Na jevišti ovšem existují těla, která nelžou. Jejich řeč je univerzální, čirá, nepřikrášlená.“

Hudba, která nebyla určena pro balet
Hudební základ baletu tvoří Šeherezáda, symfonická suita op. 35 od Nikolaje Rimského-Korsakova, dílo, které původně nevzniklo pro taneční jeviště. Rimskij-Korsakov, velký mistr orchestrálních barev, skládal tuto hudbu jako symfonickou báseň inspirovanou blízkovýchodním příběhem o Šeherezádě. Jeho hudební „paleta“ a orchestrace v sobě propojují slovanskou duši s duší, která je pro nás exotickou, evokují vášeň, pestrost a podmanivou atmosféru Orientu.

V roce 1910 vytvořil slavný soubor Sergeje Ďagileva, Ballets Russes, první baletní verzi na Korsakovovu hudbu. Choreografii zpracoval Michail Fokin a představili ji v Opéra Garnier v Paříži. Díky smyslnosti a vášnivým scénám v provedení Václava Nižinského a Idy Rubinsteinové se dílo stalo okamžitým hitem a dosáhlo obrovského úspěchu, přestože choreograf musel hudbu přizpůsobit a provést některé škrty, což vyvolalo nesouhlas vdovy po skladateli.

Baletní verze Šeherezády tak přinesla nové poslání a význam hudby, která si uchovává kouzlo a hloubku, jež překračuje čas i prostor. V této produkci se taktovky ujme uznávaný dirigent Johannes Witt, který je známý svou schopností propojit orchestr s děním na scéně. Kritici oceňují jeho preciznost a schopnost přenášet dramatické napětí přímo na jeviště. Jeho interpretace Šeherezády nabídne jemné prozkoumání lyrických i výbušných momentů hudby a harmonické propojení všech prvků inscenace.

Mauro Bigonzetti na zkoušce (foto Serghei Gherciu)
Mauro Bigonzetti na zkoušce (foto Serghei Gherciu)

Nové kostýmy a vizualita
Významnou součástí této inscenace jsou kostýmy z dílny italské návrhářky Anny Biagiotti, která pochází z Milána a na své profesní cestě spolupracovala s prestižními divadly, včetně Teatro alla Scala a Teatro dell’Opera di Roma, kde více než dvacet let vede krejčovnu a historický archiv. Anna Biagiotti kombinuje tradiční řemeslné techniky s moderními prvky a vytváří tak kostýmy, které dokreslují estetiku představení, ale zároveň přispívají k autenticitě a charakterové hloubce postav.

Pro inscenaci Šeherezáda zvolila Biagiotti kostýmy, které přinášejí orientální nádech a zdůrazňují kontrast mezi mužským a ženským principem. Šahrijárově postavě dodávají temné tóny a blyštivé prvky autoritu a mocenskou nadřazenost, zatímco kostýmy moudré Šeherezády kombinují smyslné látky a jemné detaily, které symbolizují její inteligenci, ženskost a odvahu. Biagiotti vytváří kostýmy, které oslovují diváka svou elegancí, historičností a moderním estetickým zpracováním.

Výprava inscenace Šeherezáda je založena na propojení scénografie s videoprojekcemi, které vznikly ve spolupráci s italským světelným designérem Carlem Cerrim a uměleckým studiem OOOPStudio. Carlo Cerri, který je známý svou prací pro přední baletní a taneční soubory po celém světě, rozpohyboval inscenaci dynamickou světelnou scénou, která pocitově přemisťuje diváky do vzdálené Persie. OOOPStudio, známé svými videoprojekcemi, vytvořilo vizuální koncept, který spojuje přírodní jevy a digitální svět. Tímto způsobem scénografie oživuje prostředí dávné Persie a současně umožňuje divákům zažít intenzivní, imerzivní kontakt s příběhem.

Mauro Bigonzetti na zkoušce (foto Serghei Gherciu)
Mauro Bigonzetti na zkoušce (foto Serghei Gherciu)

K vizuálnímu podání inscenace přispívá také plakát vytvořený Marcem Noviellem, který zobrazuje univerzální ženský symbol vzdoru. Plakát vzdává poctu českému secesnímu umělci Alfonsi Muchovi a čerpá inspiraci z aktuálního boje za ženská práva po celém světě, například íránských žen, které symbolicky stříhají své vlasy. Barvy a výtvarný styl plakátu korespondují s kostýmy a scénou, které tvoří celistvou vizuální identitu Šeherezády.

Ozvuky reality
„V bajném království krále Šahrijára umře žena rukou svého manžela každých dvacet čtyři hodin. Dnes, v skutečné Itálii, umře žena rukou svého partnera každých sedmdesát dva hodin. Femicida není fikce,“ říká dramaturgyně Patrizie Dall’Argine. Podle Dall’Argine představují v baletu Šeherezáda dvě hlavní postavy – král Šahrijár a Šeherezáda – archetypální mužský a ženský princip. Šahrijár symbolizuje sílu a destruktivní maskulinitu, mocného válečníka a vladaře, který nedokáže ovládnout své zraněné ego, nenávidí ženy a je k nim krutý. Naopak Šeherezáda, vzdělaná a kultivovaná vezírova dcera, vypráví příběhy, které zpochybňují královo stereotypní vidění světa a postupně ho proměňují. Šeherezádina schopnost vytvořit pouto prostřednictvím vyprávění symbolizuje nejen ženskost, ale i univerzální hodnoty lidskosti a naděje na změnu.

Nová inscenace Maura Bigonzettiho, který oblékl nadčasový příběh do nového kontextu, reflektuje současné otázky, které mají v dnešním světě stále stejný význam jako před stoletími – jak zachovat lásku a respekt v konfliktním prostředí plném předsudků a touhy po moci. Díky hudbě Nikolaje Rimského-Korsakova a úchvatné výpravě slibuje Šeherezáda hluboký umělecký zážitek pro české i mezinárodní publikum.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments